Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif info Nikon NEF på Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Jag noterade följande rad i min EXIF info från en bild jag lagt ut här:

Photometric Interpretation: Nikon NEF

Detta är ju lite konstigt då jag knäppte bilden med min K5:a. Är det aperture som gör detta eller är det kameran som egentligen producerar en NEF fil förtäckt till PEF?

Jag noterade följande rad i min EXIF info från en bild jag lagt ut här:

Photometric Interpretation: Nikon NEF

Detta är ju lite konstigt då jag knäppte bilden med min K5:a. Är det aperture som gör detta eller är det kameran som egentligen producerar en NEF fil förtäckt till PEF?

Den har ju samma sensor som både D7000 och ett par Sonymodeller`. Kanske därför?!

Det är mer troligt att programmet som du läste ut exif-informationen gjorde fel, exif är ganska hemlig kod och programmet som läser den måste själv veta hur informationen skall tolkas. Det är bara några få grundvärden som är standard, allt annat är kameraspecifik. Här har förmodligen en post i exif-datat feltolkats och översatts till ett värde som inte är relevant för denna kamera. (Om man letar brukar det vara lätt att hitta fel.)

Den förmodligen bästa exif-tolken i dagsläget är nog ExifTool (http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/) men inte heller den gör alltid rätt eller förstår alla koder. En del koders betydelse håller tillverkarna avsiktligt hemliga, andra är rent av krypterade för att de inte skall vara möjliga att läsa av någon annan än kameratillverkarens egen programvara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar