Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exempel på inskannad film sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har säkert rätt i det. Själv brukar jag oftast skärpa bilden även innan nedskalning och tycker mig se lite bättre resultat då. Men jämörelsen bra scanner - dålig scanner ger kanske inte speciellt stora skillnader ändå i dessa små storlekar, om man förfar likadant i båda fallen vid nedskalningen vill säga? Skulle vara kul att se exempel som jämför det.
Jag tror absolut det gör skillnad, precis som olika bra kameraobjektiv ger tydliga skillnader i skärpa och lokal kontrast även efter nedskalning. Skillnaderna må vara subtila för de flesta, men jag är som sagt rätt kräsen;-) Emellertid får jag nog finna mig i en "hygglig" lösning när det gäller film, för det skulle bli lite märkligt att lägga så mycket pengar på något jag ännu inte riktigt vet hur mycket jag kommer att pyssla med.

Kanske får jag välja hög-ISO-film och se det fina i riktigt grovt korn istället:) Då, tror jag skannern spelar mycket mindre roll:)
 
Intressant, och det visar vad jag talar om. Att man ser skillnad mellan skannrarna även vid nedminskat format;-)

Att en dedicerad filmskanner är bättre än en flatbädd är det nog ingen som ifrågasätter.

Men såg du hans jämförelse med att skanna i rätt upplösning eller att skanna i maximal upplösning och sedan sampla ner bilden? Att det gav en högre detaljåtergivning och skärpeintryck att skanna i rätt upplösning?

Stefan
 
Kanske får jag välja hög-ISO-film och se det fina i riktigt grovt korn istället:) Då, tror jag skannern spelar mycket mindre roll:)
Då vet jag att du har riktigt fel. Ska du bevara det grova kornet på ett snyggt sätt är det bland de mest krävande du kan göra för en skanner.

Stefan
 
Att en dedicerad filmskanner är bättre än en flatbädd är det nog ingen som ifrågasätter.
För webpublicering verkar det vara en hel del ifrågasättande på den punkten.

Men såg du hans jämförelse med att skanna i rätt upplösning eller att skanna i maximal upplösning och sedan sampla ner bilden? Att det gav en högre detaljåtergivning och skärpeintryck att skanna i rätt upplösning?
Nej, så noga har jag inte läst än. Men det kan ju knappast bero på något annat än att skannern är sämre vid högsta upplösning. Eller att filmen ändå inte har finare detaljer än dem som fångas vid "rätt" upplösning. Då tjänar man förstås inget på nedskalning.

Då vet jag att du har riktigt fel. Ska du bevara det grova kornet på ett snyggt sätt är det bland de mest krävande du kan göra för en skanner.
Hur kan det komma sig? Det låter extremt märkligt att en stor detalj skulle vara svårare att återge än en liten.
 
Martin, jag undrar varför du egentligen startat den här tråden då du redan har alla svaren själv och egentligen verkar föga intresserad av vad andra med större erfarenhet och kunskap anser? Då är det väl egentligen bara att göra som du själv tycker? Alla må bli saliga på sin fason liksom.
 
Martin, jag undrar varför du egentligen startat den här tråden då du redan har alla svaren själv och egentligen verkar föga intresserad av vad andra med större erfarenhet och kunskap anser? Då är det väl egentligen bara att göra som du själv tycker? Alla må bli saliga på sin fason liksom.
Jag startade tråden för att få hjälp, men eftersom många här verkar tycka att bilder för webformat ändå inte är något att hänga upp sig på, så blir diskussionen en helt annan. Bilder för webformat är det jag pysslar med, och det är faktiskt inte omöjligt att det ställer ungefär lika höga krav på skanningen som vid utskrift. I alla fall om man verkligen vill att det ska bli riktigt bra. Samma sak gäller digitala kameror, och samma resonemang brukar föras där; att "om du ändå inte ska skriva ut bilderna så kan du ha enkel optik". Det stämmer inte, och följdaktligen måste jag ifrågasätta liknande påståenden om skannrar.

Jag letar alltså efter högupplösta bildexempel från skannrar. Jag vill nämligen tro att de exempel jag hittat själv är utförda av klåpare. Det borde verkligen inte bli så dåligt som det verkar bli. Men det kanske det är, och då får jag söka mig andra vägar.
Fantasisiffrorna för skanningsupplösningen hos konsumentskannrarna torde skvallra om att det rör sig om samma fenomen som upplösningen i kompaktkameror. Bara "bra på pappret", men skit i verkligheten.

Är det någon som vet var man kan hitta en diaduplikator-mojäng för montering i filtergängan, i Sverige? Ebay är inte direkt något favorittillhåll för mig;-)
 
Ett system som bygger på släde, bälg och skenor.
http://www.aifo.se/novoflex/pdf/Castel-Cop_E_X3.pdf

Inte billigt.
Vad kostar den? Det ser lite rackligt ut, särskilt om den nu är dyr;-) Men det var ju en jäkligt smart id´´e annars!
De där Ebay-grunkorna som man monterar i filtergängan kanske inte funkar så bra heller, eftersom mitt objektiv har 67 mm gänga. Men om man inte ska upp helt i 1:1 så kanske det går bra med en adapterring.

Tillägg: Undrar varför fnutten ovanför e blev dubbel:-S

Id´´e... Samma igen. Skumt!

-------------------------

Tusen spänn var väl inte dödligt! Men då skärmar man ju inte av något ljus runtom, vilket kanske inte är så bra.
 
Castel cop digi Focus rack + slide duplicator

109 + 189 euro om jag begrep rätt, inte så farligt.
Klart billigare än en bra scanner.
 
Castel cop digi Focus rack + slide duplicator

109 + 189 euro om jag begrep rätt, inte så farligt.
Klart billigare än en bra scanner.
Åhå, det var inte allt som ingick. Då är det rätt dyrt för vad man får, kan jag tycka. Dessutom måste jag ha en mellanring eller en bälg till objektivet, men det behöver jag hur som helst.

Nu är vi nog inne på ett bra spår i alla fall:) Frågan är var man ska leta, och efter vad mer exakt.
 
Nämen nu kanske vi hittat nåt:)

http://www.digiklix.de/2008/02/20/doerr-digital-diaduplikator-dias-einfach-abfotografieren/

Tusen spänn. Frågan är om det går att sätta i negativremsor. Min tyska är lite krasslig för att hitta något sådant i texten.

Tillägg:

Dörr nennt folgende Eckdaten:
Digitalisieren von Negativstreifen mit DÖRR-Negativschiene (als Zubehör erhältlich)


Vad exakt betyder detta?

Tillägg 2: Mycket märkligt, Cyberphoto har negativhållaren, men inte duplikatorn. Undrar vem som ska köpa den.
 
Senast ändrad:
Vad kostar den? Det ser lite rackligt ut, särskilt om den nu är dyr;-) Men det var ju en jäkligt smart id´´e annars!
De där Ebay-grunkorna som man monterar i filtergängan kanske inte funkar så bra heller, eftersom mitt objektiv har 67 mm gänga. Men om man inte ska upp helt i 1:1 så kanske det går bra med en adapterring.

Tillägg: Undrar varför fnutten ovanför e blev dubbel:-S

Id´´e... Samma igen. Skumt!

-------------------------

Tusen spänn var väl inte dödligt! Men då skärmar man ju inte av något ljus runtom, vilket kanske inte är så bra.


Novoflex har såvitt jag vet gjort saker åt Hasselblad på licens så de har nog även bra saker.
Rackligheten har jag ingen aning om på dessa prylar, men jag håller med om att det ser ganska så smart ut eftersom man kan anpassa systemet en del.

Att börja fotografera av sina neg eller dia ställer ju också det krav på gluggen precis som du varit inne på och Stefan också vad gäller innehållet i konsumentskannrarna. Har du ett objektiv som inte har tillräcklig upplösning, för hård kontrast eller är raktecknande får du ju en massa följdfel i dina digitala filer eftersom du kommer att jobba ganska tätt inpå objektivets närgräns eller kanske till och med sträcka den genom mellanringar.

Jag är lite allergisk mot att montera saker i filtergänga och sedan ytterligare sträcka objektivet genom mellanringar. Risken att saker och ting böjer sig en liten aning i alla bajonettkopplingar (och kanske påverkar skärpeplanet) känns som uppenbar. Därför skulle jag själv gilla tanken på en fokuseringssläde mera.

Om du ska fotografera av dina neg/dia bör du också tänka genom hur du ska få kontroll på ljusflödet så att ditt arbetssätt blir smidigt.

Men du bor enligt din profil i Bromma. Ring Aifo och be att få titta på systemet och få en förklaring till vad du behöver för delar. De är generalagent och håller till nära flygfältet och är riktigt hjälpsamma. www.aifo.se


/Johan
 
Att börja fotografera av sina neg eller dia ställer ju också det krav på gluggen precis som du varit inne på och Stefan också vad gäller innehållet i konsumentskannrarna. Har du ett objektiv som inte har tillräcklig upplösning, för hård kontrast eller är raktecknande får du ju en massa följdfel i dina digitala filer eftersom du kommer att jobba ganska tätt inpå objektivets närgräns eller kanske till och med sträcka den genom mellanringar.
Objektivet ifråga är i stort sett det skarpaste som existerar, så det är nog ingen fara. Jag såg en jämförelse där det fullständigt sopade banan med Canon EF 100/2,8 L (den nya), som anses vara oerhört bra. Hur det presterar vid 1:1 är i och för sig svårt att veta, men bländar man ner till f/11 eller f/16 så lär det duga. Den diffraktionsoskärpa man får är nog ändå extremt mycket mindre än från en skanner.

Sen tror jag inte man behöver komma upp i skala 1:1 för att det ska bli bra. Det finns "tillräckligt" många pixlar redan vid 1:1,5 eller så.

Jag är lite allergisk mot att montera saker i filtergänga och sedan ytterligare sträcka objektivet genom mellanringar. Risken att saker och ting böjer sig en liten aning i alla bajonettkopplingar (och kanske påverkar skärpeplanet) känns som uppenbar. Därför skulle jag själv gilla tanken på en fokuseringssläde mera.
Ja, jag har tänkt på det också. Men den där släden ser ut att kunna vara betydligt mindre precis än en bra mellanring. Den har ju bara någorlunda böjstyvhet i en riktning istället för som ett rör, som är lika styvt i X- och Y-ledd. Då är jag mer oroad över grunkorna man monterar framför objektivet, och då främst själva hållaren för negativet.

Om du ska fotografera av dina neg/dia bör du också tänka genom hur du ska få kontroll på ljusflödet så att ditt arbetssätt blir smidigt.
Det blir nog det minsta problemet, med tanke på hur bra det blivit bara genom att rikta min hembyggda rörgrunka rätt in i en belyst vägg. Utan diffusor. Skärpedjupet gör ändå att väggen blir fullständigt diffuserad. Fast en enkel diffusor fixar man ju lätt annars.

Men du bor enligt din profil i Bromma. Ring Aifo och be att få titta på systemet och få en förklaring till vad du behöver för delar. De är generalagent och håller till nära flygfältet och är riktigt hjälpsamma. www.aifo.se
Det kanske kunde vara något. Ska dock först gräva lite mer på nätet:) Fast nu ska jag ut och plåta lite! Digitalt får det bli idag.
 
Men såg du hans jämförelse med att skanna i rätt upplösning eller att skanna i maximal upplösning och sedan sampla ner bilden? Att det gav en högre detaljåtergivning och skärpeintryck att skanna i rätt upplösning?

Nu skummade jag snabbt igenom testet, men om det gav ett bättre resultat att skanna i "rätt" upplösning från början med dessa skannrar betyder det bara att skannerprogrammet är duktigare på interpoleringen än vad han är. Ingen av skannrarna i testen kan egentligen skanna med variabel upplösning, det är således en felaktig slutsats av ett missförstått orsakssamband.

Sedan tvivlar jag inte på att ett erkänt bra skannerprogram som Silverfast kan ha en bättre omskalningsalgoritm än Photoshops bicubic varianter (framgick det vad testaren använde?).
 
Nu skummade jag snabbt igenom testet, men om det gav ett bättre resultat att skanna i "rätt" upplösning från början med dessa skannrar betyder det bara att skannerprogrammet är duktigare på interpoleringen än vad han är. Ingen av skannrarna i testen kan egentligen skanna med variabel upplösning, det är således en felaktig slutsats av ett missförstått orsakssamband.
Är du helt säker på det? Man kan ju tänka sig att en avancerad skanner har läshuvuden som kan fokuseras olika nära det som ska skannas, och i så fall är det inte förvånande om den högre upplösningen sker till priset av sämre optisk prestanda vid den högre förstoringsgraden. Även om man kanske, kanske kan få med lite mer detaljer, om än utsmetade av aberrationer.

Sedan tvivlar jag inte på att ett erkänt bra skannerprogram som Silverfast kan ha en bättre omskalningsalgoritm än Photoshops bicubic varianter (framgick det vad testaren använde?).
Det är här jag undrar om det inte vore jävligt smutt om skannern kunde ge ett format, såsom DNG, som går att öppna i vilket program man vill. Jag har en känsla av att de medföljande programmen har en del hyss för sig. De resultat jag sett från Silverfast ger väldigt fin kontrast och så, men detaljerna ser "pixliga" ut, precis som när man använder skärpningen i ACR. Det blir som kristallstrukturer, och med råfiler från kameran får jag enormt mycket bättre resultat på pixelnivå genom att helt skita i skärpningen i råkonverteraren och istället skärpa med oskarp mask i efterhand. Detta går rakt emot alla rekommendationer från "experter", konstigt nog.

Det betyder att det finns ett tillbehör för att digitalisera negativremsor, kallad DÖRR-Negativskena.
Jag misstänkte det, men den ingår då alltså inte. Och som sagt undrar man ju varför Cyberphoto och flertalet andra svenska handlare säljer den, när de inte säljer själva duplikatorn. Verkar helknäppt!
 
Hej!

Jag har en Minolta Dimage Scan Multi PRO II som jag skulle kunna dela med mig några skannade bilder från. Vet nån nått ställe man kan ladda upp stora filer?

Martin
 
Tycker att det ofta blir en massa mumbojumbo i sådana här trådar. Först menar man att endast Hasselblad X1/X5 skulle duga för "professionellt bruk", för att i nästa inlägg hävda att det "ser väldigt bra ut" med ett diaduplikat gjort med en "dyr fullformatskamera i raw-format". Och det man hänvisar till är bilder med den längsta sidan 500px publicerade på nätet, jösses min morsas gamla brödrost funkar nästan till den kvaliteten.

Dessutom motsvarar Canon 8800 en lågpris Epson, exempelvis V500.

Låt oss slå fast en gång för alla att en bild med längsta sidan på exempelvis 1024px aldrig kan visa högre upplösning än just detta, den informationen finns helt enkelt inte. När det gäller bilder som skall presenteras på webben duger i stort sett vilken skanner som helst. Det är då viktigare att man är någorlunda hyfsad på att lägga kurvor och att skärpa bilden på ett snyggt sätt.

Det man främst får problem med med billigare skannrar är att dynamiken inte räcker till vid kontrastrika motiv företrädesvis fotade med diafilm. Och om man skall göra högkvalitativa utskrifter eller trycksaker ställer det givetvis andra krav än pyttebilder för webbpublicering.

Och även om jag inte alltid är överens med Stefan Ohlsson är han defakto en av de duktigaste i Sverige på just detta område.

Alf, låt folk ha sina egna åsikter.
Min åsikt är att du är helt ut och reser när du påstår att det skulle fungera med vilken skanner
som helst för att presentera bilder på webben. Eftersom det var en diskussion om diadupliktor så länkade jag bara till en sida, det är inte samma sak som att jag tycker det går att jämföra med en X1.
 
Alf, låt folk ha sina egna åsikter.
Min åsikt är att du är helt ut och reser när du påstår att det skulle fungera med vilken skanner
som helst för att presentera bilder på webben. Eftersom det var en diskussion om diadupliktor så länkade jag bara till en sida, det är inte samma sak som att jag tycker det går att jämföra med en X1.

Vad kör du med för skannrar själv och vilka tycker du duger och vilka inte och varför? Det är egentligen detta som är intressant, alltså substansen för tyckandet.

Nu menar jag inte att du är sådan, men det är väldigt vanligt att folk går in i trådar och påstår både det ena och det andra utan att ha någon egen erfarenhet som underbygger deras åsikter. Och eftersom en hel del folk läser dessa trådar blir det lätt vilseledande om man inte klargör vilka egna referenser man har.

När det gäller webbpublicering av lågupplösta bilder står jag fast vid att i stort sett vilken skanner som helst funkar, men visst, om man ägnar sig åt a-b tester skannade från samma negativ med en epson v500 och en hasselblad x5 och dessutom har en tillräckligt bra skärm kan man säkert hitta skillnader även i en lågupplöst bild.

Så visst, skall man ha det absolut bästa får man skanna med en imacon/hasselblad eller kanske ännu hellre med en trumskanner och våtmontering, frågan är väl egentligen vilken kvalitet man tycker räcker. Och om man är nöjd med de begränsningar man får lågupplöst på webben så har man väl redan satt ribban?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.