Jag måste tydligen berätta lite om hur jag fotograferar, vad jag fotograferar, och varför jag vill ha bilderna som jag vill ha dem;-)
I dagsläget använder jag oftast en Nikon D700 med trenne Zeissobjektiv; 35/2, 50/1,4 och 100/2. Dessa ger mig precis det jag vill ha, när jag fotograferar digitalt. Nämligen perfekta färger, god kontrast (både lokalt och globalt), samt en fantastisk övergång från skärpa till oskärpa. Detta ser jag utan tvekan i små bilder i webformat, som är det format jag visar dem i, för alla andra. Därmed inte sagt att jag inte granskar bilderna i större format. Men jag skriver aldrig ut dem. Jag har som sagt inget som helst intresse av att ha en bild på papper, eftersom den ändå bara kommer att ligga i en låda efter att jag tittat på den EN gång. Detta kan man tycka vad man vill om, men det funkar för mig.
Vägen till film har varit ganska lång. Jag har drömt om det länge men först nu fått ändan ur vagnen. Det skedde genom att jag nyligen bytte en Leica M8 mot en M6 (plus en massa pengar till min plånbok). De grundläggande anledningarna är flera:
-Jag gillar "utseendet" hos film. Man behöver inte ha plåtat med film själv för att se att det skiljer sig från det man får ur en digital sensor. Det är väl som att jämföra en CD med en vinyl, antar jag. Man kan höra skillnaden även om man inte varit musikant medverkande på skivan.
-Jag vill ha en välbyggd, trevlig kamera med relativt stort bildformat. Alltså gällande filmstorlek eller sensorstorlek. Någon digital sådan till rimligt pris finns i dagsläget inte.
-Jag gillar att utmana mig själv på det tekniska planet. Därför beslöt jag att lära mig att framkalla filmen själv, vilket jag gjorde redan med min första filmrulle, istället för att ta den säkra vägen och skicka den till ett labb.
--------------------------------
Så, nu har jag en framkallad film och två som väntar på framkallning, eftersom jag först vill grundligt utröna om jag ska framkalla dem annorlunda. Det jag ser när jag kollar på negativen med en lupp, är en ren fröjd. Detta vill jag på något sätt överföra till digitala filer, men så bra kvalitet det bara går.
Kanske kommer jag i framtiden att upprätta ett mörkrum och göra papperskopior, men mitt snabba sätt att gå från att ta bilden till att publicera den, tillåter inte det, just nu. Jag skulle helst använda filmrullar med 10 bilder, så att jag kunde framkalla och skanna filmen varje dag. Det är så jag gör med digitalkameran. Jag är otålig och orkar inte vänta till senare. Då har man ju släppt tanken på vad bilden skulle förmedla, och allt är förbi.
I det sistnämnda hänseendet är film helt idiotiskt att ens försöka sig på, för mig. Men jag vill ändå, och jag vet att det kan fungera. Det som krävs då är att jag kan digitalisera negativen med god kvalitet. Det behöver inte gå snabbt, eftersom det kommer att vara ganska få som är aktuella per gång.
Det som sen sker är att jag granskar dem framför datorn, kollar vad som är rätt eller fel gjort, tänker lite på fototillfället och kanske vagt formulerar en bloggtext för kvällen (jag brukar blogga varje dag).
Sen är bilden "förbrukad". Jag kommer med största sannolikhet aldrig mer att titta på den. Den är passé och förpassas till arkivet. Kanske jag plockar fram den och minns, ett år senare. Därför blir papperskopior och utskrifter irrelevant, trots att jag initialt vill ha bästa möjliga kvalitet.
---------------------------
Så; jag vill skaffa en lämplig utrustning för att ovanstående ska funka. Det lilla fipplande med hemgjord duplikator till den digitala kameran som jag gjort, indikerar att det går att ro hem utan större (ytterligare) kostnad. Men tillbehören som krävs är lite ovanliga, och en skanner som kan komma upp i samma kvalitet är tydligen väldigt, väldigt dyr.
Tipsen om diaduplikatorer att skruva i filtergängan på ett befintligt objektiv bådar dock gott! Det vore väl egentligen konstigt om en skanner för 2-5000:- skulle ge bättre resultat än ett objektiv för 17kkr, bara man får till förstoringsgraden rätt och hittar en mojäng som förmår att hålla filmrutan plan och parallell med sensorn.
Nils bildexempel ovan är bättre än det jag behöver. Men det är ändå åt det håller jag strävar; där man får med allt det - skärpemässigt - som finns hos filmrutan.