Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ev köp av begagnad D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är egentligen väldigt enkelt: Alla Canons digitala systemkameror har EF-fattning. Dessutom finns det (ännu så länge) tre stycken som har EF-S-fattningen utöver EF-fattningen. De tre är 300D, 20D och 350D. EF-objektiv är alltså alltid en säker invenstering.

(Det finns för övrigt EF-objektiv som saknar autofokus.)
 
Det var verkligen två nyttiga svar, tack ska ni ha!

Bara en gång till; EF-S går alltså inte till en kamera från EF-tiden?
 
Per. Tror eos-fattningen kom 1986. Eos 1 kameran såg ljuset 1989.

Johan__S skrev:
Jo, det är sant.

Jag har enorma problem med att värdera begagnade digitalkameror. Många verkar vilja ha samma pris som en ny kostar, nästan. Tycker hela marknaden verkar rätt dyr, iaf om man tittar på äldre modeller och jämför med nyare, men det är väl bara att acceptera. Fast jag tycker som sagt det är svårt att veta hur mycket man ska betala/det är värt.

Precis som med datorer, ett fåtal vet vad de är värda men de flesta vill sälja dem för 80% av inköpspriset.
 
Johan__S skrev:
Bara en gång till; EF-S går alltså inte till en kamera från EF-tiden?

Nej, de går bara till 300D, 20D och 350D samt kommande modeller med den sensorstorleken.

Men alla EF-objektiv passar på ovanstående modeller.
 
Ok, tack.

En helt annan sak, ang begagnade kameror. Finns det något sätt att kolla hur många exponeringar som tagits? Det finns inget räkneverk eller så som man kan få fram i kameran?
 
[räcker upp den stora skylten "sök i forum"]

Nej, inte på något säkert sätt.

Canon-service kan dock kolla.
 
Kan ju lika bra svara:

Om man har kameran inställd på kontinuerlig numrering och inte blandar kort med andra kameror så kan man läsa av hur många bilder kameran tagit genom mappnummer och bildnummer.
 
Förlåt för att jag drar upp en lite gammal tråd, men på första sidan i denna tråden var det någon som hävdade att man kunde få en Canon 350D för 6500 i Tyskland, är det någon som sitter på lite mer info angående detta, ganska aktuellt för mig då jag funderar på att köpa mig en Digital systemkamera och min far bor i Tyskland.

Tack //Anders
 
Hej har läst tråden om dina våndor om kameraköp.

Jag har en D10 som jag funderar på att sälja men när jag läste din beskrivning kom jag på att du kanske skall ha en mellanformat Rolleiflex eller annat och scanna negativen. Att investera i ett nytt system kostar mycket, beroende på hur mycket du fotar så fundera på att forsätta anlogt och scanna.
Huset är ju den billigaste biten sen kommer vettig optik till.

Kanske rör jag till allt nu men sätt dig och räkna på det.

Jan
 
D60 vs. 10D snabbhet

Allt är inte snabbare med 10D eller så har jag ett måndagsexemplar. Min D60 tar utmärkta bilder, hanterar högdagrar bättre än 10D och undantar man autofokusen som är vassare på 10D så är min D60 dubbelt så snabb på allt som har med bildbläddring och skärpning att göra. Lite irriterande när jag använder 10D som ju är en nyare kamera. Jag känner mig alltid säkrare på resultatet direkt från kameran när jag har D60 huset. Den visar ISO talet när man slår på vilket gör att man slipper glömma. Anmärkningsvärt att vissa saker blir sämre på en nyare modell som 10D. Utfrätta högdagrar är ju standard men att det skulle vara värre med 10D känns jobbigt. Jag använder Ultra II och Extreme III kort i kamerorna och vilket som sitter i vilket hus har ingen betydelse för hastigheten. Kör naturligtvis med senaste firmware i båda husen.Har någon eller har någon haft samma problem? Hoppas att det kan hjälpa vid eventuellt köp av D60, en helt underbar kamera. 10D är jag inte lika entusiastisk för, än så länge.
Merd vänlig hälsning!
 
Re: D60 vs. 10D snabbhet

miamistevefan skrev:
Allt är inte snabbare med 10D eller så har jag ett måndagsexemplar. Min D60 tar utmärkta bilder, hanterar högdagrar bättre än 10D och undantar man autofokusen som är vassare på 10D så är min D60 dubbelt så snabb på allt som har med bildbläddring och skärpning att göra. Lite irriterande när jag använder 10D som ju är en nyare kamera. Jag känner mig alltid säkrare på resultatet direkt från kameran när jag har D60 huset. Den visar ISO talet när man slår på vilket gör att man slipper glömma. Anmärkningsvärt att vissa saker blir sämre på en nyare modell som 10D. Utfrätta högdagrar är ju standard men att det skulle vara värre med 10D känns jobbigt. Jag använder Ultra II och Extreme III kort i kamerorna och vilket som sitter i vilket hus har ingen betydelse för hastigheten. Kör naturligtvis med senaste firmware i båda husen.Har någon eller har någon haft samma problem? Hoppas att det kan hjälpa vid eventuellt köp av D60, en helt underbar kamera. 10D är jag inte lika entusiastisk för, än så länge.
Merd vänlig hälsning!

Men du glömmer att D60 var mycket dyrare än 10D. Och enligt min uppfattning lite sämre också
 
Re: D60 vs. 10D snabbhet

miamistevefan skrev:
Allt är inte snabbare med 10D eller så har jag ett måndagsexemplar. Min D60 tar utmärkta bilder, hanterar högdagrar bättre än 10D och undantar man autofokusen som är vassare på 10D så är min D60 dubbelt så snabb på allt som har med bildbläddring och skärpning att göra.

Verkar som du har ett måndagsex, 10D är bättre än D60 enligt min erfarenhet. Jag gjorde samma byte som du D60-> 10D
 
Läs/skrivhastighet är snabbare på D60 om än marginellt, vilket förbryllar en aning.
I övrigt bör 10D vara snäppet bättre på allt.
 
Förvisso, men 10D är ju en nyare version av samma kamera och tänkt som en förbättrad version. Att D60 kostade 35 papp som ny hade nog mer med att digitalfotografiutrustning var ny och svindyr teknologi. 10D var ju en prischock nedåt. Lustigt att vi pratar om utrustning som bara är 2-3 år gammal. Visst går det svindlande fort. Men visst står sig bildkvaliteten på låga ISO sig med dagens kameror mycket bra. Fortfarande intresserad av fler åsikter från er som använt både D60 och 10D eller har hastighets- och exponeringsproblem med 10D.
 
Det jag tycker sämst om med 10D är att den är slö från beredskapsläge till exponeringsklar.
Hade problem med att avtrycket på kameraqn var okänsligt speciellt när det var kallt. Det är åtgärdat på garantin.
 
Ja 10D är otroligt slö när man börjat vänja sig vid snabbare kameror. Men det är ju D60 också.
Jag har även en 1DmkII och startar jag den samtidigt med 10D så hinner jag ta 10-15 bilder innan 10D är klar att använda.

Men bildkvaliteten på de gamla (D60 10D) är fortfarande bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.