Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ev köp av begagnad D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste tacka för alla uttömmande svar, har lärt mig en massa, bara under den här trådens livstid.

Kan jag som en liten sammanfattning tolka det såhär?:

För en begagnad Eos i normalt "använt skick", med någon form av zoomoptik, normalt sett kitoptiken, samt alla från början medföljande kablage, laddare och batterier, ska man betala högst

D30 2000-2500 kr
D60 4000 kr
10D 5000-5500 kr
300D 4000-4500 kr

Stämmer det, ungefär?
 
Nja.

D30 2500 utan optik.
D60 4000 utan optik, 4500 med vertikalgrepp
10D 5500 utan optik, 6000 med vertikalgrepp
300D 4500 utan optik, 5000 med 18-55:an

För alla kan det varier 500 upp och ner. Antagligen vill folk ha mer i annonserna, men så här ligger ofta slutpriserna.

D30, D60, 10D säljs sällan med optik.

Laddare, kablar, programvara och batteri ska alltid följa med.
 
Nu har jag istället blivit erbjuden att köpa en Eos D30 med batterigrepp, två batterier och 128mb minne för 3500. Verkar vara i mkt bra skick.

Hur låter det för er som kan?
 
Jag skulle satsat på en 300D för 4500 istället. För mellanskillnaden får du en fyra år nyare kamera, alltså mindre risk för slutarbyte, och bättre prestanda nät det gäller, upplösning. brus och autofokus. Dessutom högre iso och EF-S-kompabilitet.
 
Har en känsla av att D60 ägare tenderar att vilja få mer för sin kamera än 10D och 300D ägare, pga att den kostade över 30" när det begav sig. Då tar det emot att sälja den till samma eller tom ett lägre pris än tex 300D.
 
Gillar inte precis 300D. Tycker den känns plastig och allmänt "fel", utan att egentligen kunna förklara varför. Konkret kan jag dock säga att jag dessutom tycker att huset helt enkelt är fult, men det borde ju spela mindre roll.
 
Fick tillbaka min D60 fran reparation idag. Fick skicka den for att repareras efter en manad. Det var nagot skit med objektivfattningen. Men nu funkar den perfekt. Dock ar jag vall en av dem som betalat elderles for mycket for den. Men jag var i smatt pesperat behov av den. Nu ar det bara njuta av att jag har en underbar kamera.
 
Klart att man ska trivas med kameran, men jag tycker nog att du ska ge 300D en chans till. Den är ju trots allt bra mycket bättre än D30.

Själv bryr jag mig inte så mycket om plastighet om kameran funkar som den ska. Men så kör jag Volvo 740 och inte BMW också.
 
Jag kände också på 300D när den kom, för att det var den första kameran man kunde köpa ny till rimligt pris, men jag hade samma negativa upplevelse. När man är van vid en F4s är det nog svårt att gå till en 300D. Det känns fel helt enkelt, oavsett hur bra bilderna blir. Men man kanske vänjer sig efter ett tag!

/Pontus
 
Tycker inte kanslan i 300d ar sa lilla som alla sager. Vist ar den lite glansig men jag gillar vikten. En kamera jag inte gillar vikten i ar D20. Vill da inte veta hur 350d kanns.
 
300D känns lite tunn, men inte alls som analoga 300:eek:r. Bäst med 300D är det stora sköna greppet.

350D känns lika väl ihopskruvad som 20D men med skillnaden att det är tjockt plastskal istället för metall. Vikten är låg, riktigt låg.
 
Kollade just lite på 300D på nätet, och Elgiganten har tydligen på sin hemsida för 6300-nånting. Men det får nog bli begagnat. Och troligen inte en 300D, som sagt.

Är ju dålig på Canon, som jag sa, och vet inte riktigt vilken modell som kom när och vilka som är bättre än vilka. Hur är egentligen 10D? Har sett en del annonser där den kostar runt 6-7000 kr. Hur är den i förhållande till andra Canon? När kom den?
 
Kommer jag ihåg rätt så började väl på 18 eller nåt sånt och gick ner mot 15 på slutet efter 300D kommit och 20D började bli i fagorna. Fast det säger inte så mycket då en 350D är bättre kamera, även om den har sämre känsla än 10D. Och vad kostar en ny 350D idag?
 
Jo, det är sant.

Jag har enorma problem med att värdera begagnade digitalkameror. Många verkar vilja ha samma pris som en ny kostar, nästan. Tycker hela marknaden verkar rätt dyr, iaf om man tittar på äldre modeller och jämför med nyare, men det är väl bara att acceptera. Fast jag tycker som sagt det är svårt att veta hur mycket man ska betala/det är värt.
 
Det här med olika Canon-fattningar, förresten, vilka passar till vad?
Som jag förstår det, är EF det senaste, och passar inte på t ex en D30. Vilka gör det då? Hur gammalt får det vara? Gamla manuella objektiv, passar dom?
Och om jag nu köper en D30, och skaffar EF-objektiv, passar de då på ett nyare hus sen?
Om gamla manuella objektiv passar på en D30, och jag köper en sån, och skaffar manuell optik, passar den då på ett nyare hus sen? Hänger inte riktigt med i Canons bajonetter.
 
Canon har bara två bajonetter. Dessa passar inte med varandera.

Den gamla typen för manuella objektiv heter FD. Den passar med gamla analoga kameror utan autofocus.

Den nya (sedan 80-talet någon gång) heter EF och passar på alla EOS-kameror, oavsett om de är digitala eller analoga.
Ur EF har EF-S utvecklats, vilket är samma bajonett som EF, men den tillåter att det bakre linselementet sticker in i kamerahuset. EF-S-objektiv passar därför bara på digitalkameror med liten spegel, dvs idag 20D, 300D och 350D.

Svaret är alltså att det som inte passar på en D30, D60 eller 10D är EF-S-objektiven, dvs 18-55, 10-22, 17-85, 60 macro.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.