Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ev köp av begagnad D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa en begagnad D60 med vertikalgrepp, 4 batterier och 512mb CF. Allt som allt skulle det isf gå på 6500 kr.

Eftersom min erfarenhet av såväl Canon som digitalkameror och begagnatköp är noll och intet, så är jag rätt osäker på vad jag isf ger mig in på.

Är det någon som har några spontana tankar om detta erbjudande, så är jag mer än tacksam om ni vill dela med er av dem, och gärna av olika råd om situationen också.
 
Priset är för högt. Min kompis köpte en 10D som gått 21000 exponeringar för 5 250 kronor i helgen.

Jag skulle säga 4000-4500 för kameran.
 
Det gick fort, tack för det!

Jag har sett att man för runt 5000-7000 kr kan få rätt många olika kameror, finns det någon annan modell som hade varit ett bättre köp kanske? (Fast jag har redan sen innan spanat rätt mkt på just D60, är lite sugen på en sån).

Och hur mycket är 15 000 exponeringar i det här fallet? Hur mycket tål en D60?
 
Har du bestämt dig för Canon? Annars har jag en Nikon D1 som jag säljer för 6000kr och som du kan få prova eftersom jag bor i Växjö!

/Pontus
 
Nej, bestämt mig helt och hållet för Canon har jag inte gjort (se min köpes-annons här på Fotosidan, enklast är väl om du går till min sida och klickar dig fram). Skicka mig mer än gärna ett mail.
 
Jag köpte ett snarlikt paket för samma pris i november. Men då kostade den billigaste DSLR:en strax under 10000. Idag skulle jag inte betalat så mycket med tanke på hur priserna fallit på nya kameror.

Det är nog inga större faror med att köpa en begagnad DSLR. Endera fungerar de eller inte. D60 sägs hålla för minst 50 000 exponeringar. Har inte sett någon statestik på hur länge de verkligen håller, men det måste ju börja finnas D60 som passerat gränsen nu.

Annars gör en D60 jobbet utmärkt. Största bristen är de låga ISO.
 
Många 10D utannonseras för 7000 men de blir inte sålda eftersom nya och bättre 350D kostar 7500.

300D säljs för 4500-5000 och 10D kostar i praktiken nästan lika lite.

D60-paketet kan säkert vara bra, men då ska priset vara det rätta. Max 4500 inklusive en del tillbehör. Ingår vertikelgreppet tycker jag det blir riktigt intressant, möljligen att du kan ge 500 mer då. Men 5000 känns för mycket.

15 000 exponeringar är lite. Canon anger att alla D60 ska klara minst 50 000. Genomsnuttshållbarheten ligger långt över det. Det finns några D30 på fotosidan som fått byta slutare eftersom de använts flitigt, men det är sällsynt med D60, 10D och 300D med trasiga slutare. Du behöver knappast vara orolig.

Det bästa alternativet är en ny 350D. Kameran är väsentligt mycket bättre.

Rejält bättre autofokus
Rejält lägre brus
Rejält snabbare skrivning på minneskkortet
Rejält snabbare uppstart
Bättre blixtexponering

Jag kan inte se någon fördel med D60 över 350D. 350D är värt de extra slantarna - bildkvaliteten är mycket bättre, särkskilt vid högre iso-tal där skillnaderna är mycket, mycket stora.

En annan fördel med 350D är ett Canon EF-S-objektiv passar vilket gör kameran mer framtidssäker. Kommer säkert många intressanta EF-S-objektiv med tiden.

Ytterligare en fördel är att du får en helt ny kamera med garanti. Absolut ingen risk för slutarbyte då (vilket kostar 3000).

Nikon D1 är inget att tänka på om du inte satsat på att blir pressfotograf, men kameran är för lågupplöst, för gammal, har för dåligt dynamiskt omfång och man riskerar både slutarbyte och att åka på att köpa nytt dyrt batteri.

En begagnad Nikon D70 kan vara intressant för 5000 max.
 
Är inte rangordningen: D30 - D60 - 300D - 10D - 350D - 20D och sen proffshusen?

Ser att en del D60:eek:r annonseras för 9500 spänn??!! Personerna måste väl vara ute och cykla..

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Är inte rangordningen: D30 - D60 - 300D - 10D - 350D - 20D och sen proffshusen?

Jo, hurså? Ålder, pris jämfört med andra modeller mm påverkar priset.

Ser att en del D60:eek:r annonseras för 9500 spänn??!! Personerna måste väl vara ute och cykla..

Fullständigt galet. Många vill ha tillbaka så mycket som möjligt och stirrar sig blinda på vad det betalat. D60 kostade 25 000.

För vår tidning var den ändå lönsam då den sparade in ca 40 000 i filmkostnad på etgt halvår.

Man kan inte jämföra digitalkameror med hur man vörderade analoga kameror förr. För några år sedan kostade en begagnad analogkamera ofta 70 procent av inköpspriset om den var något år gammal. Idag gäller detta fortfarande för objektiv men inte för digitalhus, då måste man räkna in de pengar man sparat på film och acceptera ett lägre andrahandsvärde.

Det gäller också att sälja i rätt tid. När 20D kom i höstas gick det att sälja 10D för 9000. Idag drar 350D ner priset och 10D som annonseras för 7000 blir inte sålda.
 
froderberg skrev:
Jo, hurså? Ålder, pris jämfört med andra modeller mm påverkar priset.

Jo, det var bara en kontroll för mig själv då jag trodde att jag hade fel ang. D60:n.. Det verkade som den stod högre än 300D och 10D..

Jo, visst är det så, jag hade inte haft råd att fota om inte digitala hus hade kommit, då film hade varit för dyrt i längden...

// Jocke
 
går å få en 350D fö 6500 ny i tyskland,, det slår det mesta på fingrarna..vare sig 10D, 60D för 4000 slår ens det. och då är den NY
 
Största anledningen till att jag själv tänkte skaffa DSLR är just att det är så förbannat dyrt att köra med film.

Har förutom D60 tittat lite på 10D, vad säger ni om det? Vilken av dessa två skulle ni välja, och till vilket pris?

Sen såg jag också en D30 till salu för 3500 kr utan optik. Vad säger ni om det?

Min erfarenhet är som sagt noll, så jag är så illa tvungen att ställa dumma frågor om allt.
 
Johan__S skrev:
Största anledningen till att jag själv tänkte skaffa DSLR är just att det är så förbannat dyrt att köra med film.

Har förutom D60 tittat lite på 10D, vad säger ni om det? Vilken av dessa två skulle ni välja, och till vilket pris?

Sen såg jag också en D30 till salu för 3500 kr utan optik. Vad säger ni om det?

Min erfarenhet är som sagt noll, så jag är så illa tvungen att ställa dumma frågor om allt.

10D för runt 5-5500 eller 300D för runt 4500 eller 350D för 6500 från Tyskland, ny.

// Jocke
 
Bara för att hålla isär begreppen, förresten, när vi nämner priser, då snackar vi om bara huset, va? Utan någon medföljande optik alls?
 
Ang köp av D60 så hade jag definitivt rekomenderat 10D istället. Är ägare av Eos 1D och min andra kamera är en Eos D60, men efter att provat 10D så skall jag själv nu byta min andra kamera till en 10D. Den är ju en "förbättrad" D60, bättre autofocus och har fler bra nya funktioner.
Den största naktdelen med D60´n är defintivt den osäkra autofusen.

// Mathias
 
Johan__S skrev:
Har förutom D60 tittat lite på 10D, vad säger ni om det? Vilken av dessa två skulle ni välja, och till vilket pris?

10D kan man få för 5500. Den är klart förbättrad jämfört med D60:

-metallhus
-betydligt lägre brus
-iso 3200 mot iso 1000 hos D60
-bättre autofokus

300D kan man få för 4500 och är internt samma som 10D men med följande skillnader.
-hus i plast (håller hur bra som helst men känns vekare)
-300D kan använda EF-S optik
-en del begränsade funktioner om man inte kör med "hacket" som låser upp funktionerna hos 10D.
-mindre buffert

Jag tycker att en 300D för 4500 är vettigare än 10D för 5500 eller D60 för 4000. Detta för att 10D är för dyr jämfört med 350D och inte klarar EF-S och att D60 är sämre än 300D utan att vara särskilt billigare. Dessutom är D60 äldre vilket ökar risken för slutarbyte.

Alltså 300D för 4500 eller 350D för 7500. Till båda passar billiga EF-S 18-55 som visserligen inte är ett superobjektiv men som duger i början. Tänk dock på att objektiv är viktiga att satsa på.


Sen såg jag också en D30 till salu för 3500 kr utan optik. Vad säger ni om det?

Eftersom risken för slutarbyte är överhängande skulle jag avråda. För 2000 kronor, 2500 för en jättefin kan man ta risken.

300D är fyra år yngre och kostar bara 4500.

Min erfarenhet är som sagt noll, så jag är så illa tvungen att ställa dumma frågor om allt.

Du ställer vettiga frågor, inga dumma.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.