Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Europagarantin på Tamron-objektiv gäller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Börjar bli riktigt trött på det här. Focus Nordic skriver:

"Det är Kameraservice som ansvarar för Garanti service på Tamron.
Så de måste veta."

Jaha, så varför står Focus Nordic som ansvarig distributör på Tamrons eu-sida? Alla försöker visst bara skylla ifrån sig ansvaret, och Kameraservice verkar ju helt inkompetenta, så vad gör man?

Det låter riktigt rörigt. Kanske bäst att hålla sej borta från tamron i fortsättningen.

/K
 
Kamerahusen har Europagaranti, men resten av produkterna har världsgaranti, under förutsättning att det inte är gråimport.

/K

Frågan var huruvida man måste skicka tillbaka Canons och Nikons grejer till det land man köpt dom i som Tamron verkar kräva eller om man oavsett inköpsland kan få garantireparationen utförd utan kostnad i Sverige.
 
Kamerahusen har Europagaranti, men resten av produkterna har världsgaranti, under förutsättning att det inte är gråimport.

/K

Jag har fått mina EU köpta Nikonprylar garantireparerade av helt kostnadsfritt av Nikon Sv och Lasses kameraservice. Inte en enda kommentar, bara ett glatt "javisst fixar vi det". De har även justerat fokus på mina hus och gluggar som är inköpta världen över helt gratis. Oavsett ålder och inköpsland.....
 
Frågan var huruvida man måste skicka tillbaka Canons och Nikons grejer till det land man köpt dom i som Tamron verkar kräva eller om man oavsett inköpsland kan få garantireparationen utförd utan kostnad i Sverige.

Intervision i Malmö har garantijusterat (utan kostnad) både USA-köpta objektiv och EU-köpta kamerahus som jag har lämnat in. Alltså Canon-prylar.
 
Jag vet hur det ligger till med tex Canon, att dom inte krånglar nånting om man vill ta upp ett garantiärende fast man skickat efter nåt utomlands, har själv gjort det, men nu är det Tamron det handlar om. Är det ingen annan som beställt Tamron-objektiv utomlands och fått det garantiservat här?
 
Mitt Tamron kunde dom inte fokusjustera här hemma så det blev gjort i Tyskland.

På mitt garantikort så står det att service görs av Tamron Europe Gmbh eller någon av de auktoriserade distributörerna.
 
Börjar bli riktigt trött på det här. Focus Nordic skriver:

"Det är Kameraservice som ansvarar för Garanti service på Tamron.
Så de måste veta."

Jaha, så varför står Focus Nordic som ansvarig distributör på Tamrons eu-sida? Alla försöker visst bara skylla ifrån sig ansvaret, och Kameraservice verkar ju helt inkompetenta, så vad gör man?

I många kommuner finns det konsumentvägledare som kan hjälpa till när företag vill slinka undan garantiansvar. Pröva att få hjälp av en sådan eller av Konsumentombudsmannen. Enligt Wikipedia ska den senare syssla med följande: Konsumentombudsmannens huvudsakliga uppgift är att kontrollera att företagen följer marknadsföringslagen, avtalsvillkorslagen, produktsäkerhetslagen och distansavtalslagen.
 
Köp hemma!

Tänk vad enkelt allt hade varit om vederbörande köpt hemma. Lite dyrare men också gynnat svensk handel och svenska staten och dess budget. Alla hade varit nöjda. Att köpa utomlands är lite av en lottsedel till problem. Oftast förlorar man och sällan vinner man, i det här fallet problem.
 
Tänk vad enkelt allt hade varit om vederbörande köpt hemma. Lite dyrare men också gynnat svensk handel och svenska staten och dess budget. Alla hade varit nöjda. Att köpa utomlands är lite av en lottsedel till problem. Oftast förlorar man och sällan vinner man, i det här fallet problem.

Köp i alla fall inte Tamron, det verkar vara lite lotteri över det :-(
 
Tänk vad enkelt allt hade varit om vederbörande köpt hemma. Lite dyrare men också gynnat svensk handel och svenska staten och dess budget. Alla hade varit nöjda. Att köpa utomlands är lite av en lottsedel till problem. Oftast förlorar man och sällan vinner man, i det här fallet problem.

Tänk vad enkelt allt hade varit om trådskaparen köpt ett annat (vettigare) märke av objektiv, med fungerande Europagaranti (sett i backspegeln).

I och med medlemsskap i EU är vi en del av en handelsunion. Och vi bör därför gynna handeln på så sätt att den europeiska generalagenten står för importen från land utanför EU.

Om vi verkligen vill gynna svensk marknad så bör vi handla svenskproducerat i stället för importerat.

/K
 
Ingen garanti

Tänk vad enkelt allt hade varit om vederbörande köpt hemma. Lite dyrare men också gynnat svensk handel och svenska staten och dess budget. Alla hade varit nöjda. Att köpa utomlands är lite av en lottsedel till problem. Oftast förlorar man och sällan vinner man, i det här fallet problem.

Att köpa i Sverige är definitvt ingen garanti för någonting. Har själv haft mycket strul med flera stora svenska elektronikåterförsäljare, fått vänta flera veckor på reparation på varor som gått sönder efter en dag osv.

Kamerautrustning är ofta >30% dyrare i Sverige än i Storbritannien eller Tyskland, totalpris inkl frakt (som tar 3-4 dagar från Tyskland). Det kallar inte jag för "lite" dyrare! Senaste åren har jag mestadels köpt fotoutrustning från andra EU-länder, vilket alltid har fungerat utmärkt. Någon gång har det strulat, och då har jag omedelbart blivit erbjuden pengarna tillbaks eller fritt val av annan lösning till min förnöjelse. Det finns många seriösa fotohandlare på t.ex. eBay, även registrerade som auktoriserade återförsäljare på tillverkarnas hemsidor. Om de har tiotusentals positiva omdömen så känner i alla fall jag mig trygg.
 
Tänk vad enkelt allt hade varit om vederbörande köpt hemma. Lite dyrare men också gynnat svensk handel och svenska staten och dess budget. Alla hade varit nöjda. Att köpa utomlands är lite av en lottsedel till problem. Oftast förlorar man och sällan vinner man, i det här fallet problem.

Jag har tänkt så än så länge då ja köpt kameragrejer och det är sant :) funderar på att köpa objektivet i Sverige :)
 
Genom att inte köpa något i Sverige vinner man följande:

1. Man blir kvitt den svenska fotohandeln.
2. Man köper till ett lägre pris.
3. Man slipper även serviceovänliga svenska kameraverkstäder med tiden.
4. Allt blir frid och fröjd.
 
Nu har jag fått svar från Focus Nordic och Tamron Europa att jag kan skicka in objektivet som ett garantiärende till Kameraservice i Kungsör. Undrar bara vad dom dillade om att garantin inte skulle gälla. Det ger ju inte speciellt bra förtroende åt Tamron direkt.
 
Hoppas Kameraservice lär sig vad som gäller nu då, 2008 fick jag samma svar, när jag gjorde en förfrågan om garantier på utlandsköp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.