Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eureka! Nu vet jag vad en tekniskt bra bild är :)
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Liax
Aktiv medlem
Jag tycker det är roligt att vi vågar vara lite berömmande och positiva ibland. Vissa personer och företag förtjänar faktiskt bra PR. Det är lätt att gnälla och beklaga sig när det inte blir bra. Men hur ofta ger vi beröm när vi blir nöjda och när det funkar som det ska?
Personligen brukar jag skicka uppskattande mejl när jag är nöjd. Tycker de som jobbar förtjänar lite positiv respons. Förhoppningsvis blir de både gladare och bättre då! Så det blir en win-win situation om jag nu ska slänga mig med lite halvhippa termer!
/Joakim
Personligen brukar jag skicka uppskattande mejl när jag är nöjd. Tycker de som jobbar förtjänar lite positiv respons. Förhoppningsvis blir de både gladare och bättre då! Så det blir en win-win situation om jag nu ska slänga mig med lite halvhippa termer!
/Joakim
Bibi
Aktiv medlem
Så gör jag också. Mina kolleger tittade oförstående på mig då jag ringde upp pizzerian vi beställt mat hos och sade att det varit alldeles speciellt gott just den dagen. Men vadå, jag var nöjd och de blev glada.Liax skrev:
Personligen brukar jag skicka uppskattande mejl när jag är nöjd. Tycker de som jobbar förtjänar lite positiv respons.
Osquar
Aktiv medlem
Jag ska få en bild utskriven på min arbetsplats. Vet ej vad det är för typ av skrivare, men det är ett "as" som står på golvet...
Killen som sköter den säger att jag ska ha bilden i CMYK-färgrymd. Min fråga är hur jag spar bilden i övrigt, vad gäller filformat samt storlek.
Bilden är tagen med D2H:an, vilket innebär max 2464x1632 pixlar stor. Ska jag ändra utskriftstorleken eller bildstorleken...? Hade tänkt mig en A4-utskrift, eller är det värt att testa en A3:a?
Är osäker på inställningar överhuvudtaget inför utskrifter.
Hjälp önskas...
Oscar
Killen som sköter den säger att jag ska ha bilden i CMYK-färgrymd. Min fråga är hur jag spar bilden i övrigt, vad gäller filformat samt storlek.
Bilden är tagen med D2H:an, vilket innebär max 2464x1632 pixlar stor. Ska jag ändra utskriftstorleken eller bildstorleken...? Hade tänkt mig en A4-utskrift, eller är det värt att testa en A3:a?
Är osäker på inställningar överhuvudtaget inför utskrifter.
Hjälp önskas...
Oscar
Arleklint
Aktiv medlem
Bibi skrev:
Men vet du, de vet säkerligen om vilken PR du gör för dem. Bra service är nog garanterad hos dem.
Om det skulle vara som du säger blir ingen gladare än jag
Arleklint
Aktiv medlem
Osquar skrev:
Kör 300 dpi.
Oscar
Då kan du räkna ut hur mycket pixlar du behöver.
Du behöver 300 pixlar per 2.54 cm på respektive sida.
johanu
Aktiv medlem
Dox är snabba även om man inte heter Janne.
Provade deras vanliga printerkopior (15x21cm) dock. Skickade upp fyra bilder till dem runt tiotiden en tisdags kväll och vid lunchtid på onsdagen hade jag ett mail att de var klara att hämtas. Blev nöjd med bilderna men det var mina första utskrivna så jag har inget att jämföra med.
/Johan
Provade deras vanliga printerkopior (15x21cm) dock. Skickade upp fyra bilder till dem runt tiotiden en tisdags kväll och vid lunchtid på onsdagen hade jag ett mail att de var klara att hämtas. Blev nöjd med bilderna men det var mina första utskrivna så jag har inget att jämföra med.
/Johan
Nome Nescio
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Antagligen för att din RAW är komprimerad RAW (som dock är oförstörande)
Annars för att du sparat i 16 bitars färgdjup, eller interpolerat upp bilden till fler pixlar än orginalfilen.
RAW filen är väll bara 12-bitar per pixel, medans Tiffen är 12(eller 16) gånger 3(RGB) per pixel.