Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eureka! Nu vet jag vad en tekniskt bra bild är :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Återigen heder till DOX

Jag kom på att jag behövde en bild som jag vill hämta i morgon kväll. Jag ringde DOX nyss och frågade om det var möjligt.

Javisst, lägg upp den på vår FTP så fixar vi den över dagen i morgon :)

Men vet du, de vet säkerligen om vilken PR du gör för dem. Bra service är nog garanterad hos dem.

Jag tycker det är roligt att vi vågar vara lite berömmande och positiva ibland. Vissa personer och företag förtjänar faktiskt bra PR. Det är lätt att gnälla och beklaga sig när det inte blir bra. Men hur ofta ger vi beröm när vi blir nöjda och när det funkar som det ska?

Personligen brukar jag skicka uppskattande mejl när jag är nöjd. Tycker de som jobbar förtjänar lite positiv respons. Förhoppningsvis blir de både gladare och bättre då! Så det blir en win-win situation om jag nu ska slänga mig med lite halvhippa termer! :)

/Joakim

Liax skrev:
Personligen brukar jag skicka uppskattande mejl när jag är nöjd. Tycker de som jobbar förtjänar lite positiv respons.
Så gör jag också. Mina kolleger tittade oförstående på mig då jag ringde upp pizzerian vi beställt mat hos och sade att det varit alldeles speciellt gott just den dagen. Men vadå, jag var nöjd och de blev glada.

Jag ska få en bild utskriven på min arbetsplats. Vet ej vad det är för typ av skrivare, men det är ett "as" som står på golvet...

Killen som sköter den säger att jag ska ha bilden i CMYK-färgrymd. Min fråga är hur jag spar bilden i övrigt, vad gäller filformat samt storlek.

Bilden är tagen med D2H:an, vilket innebär max 2464x1632 pixlar stor. Ska jag ändra utskriftstorleken eller bildstorleken...? Hade tänkt mig en A4-utskrift, eller är det värt att testa en A3:a?

Är osäker på inställningar överhuvudtaget inför utskrifter.

Hjälp önskas...

Oscar

Färgrymden kan du ju skapa, men du måste veta vilken dpi han skriver ut bilden i för att kunna göra den i rätt fysisk storlek.

Och vilket filformat är bäst att spara bilden i inför en utskrift? Komprimerad eller okomprimerad?

Oscar

Dox är snabba även om man inte heter Janne. :)

Provade deras vanliga printerkopior (15x21cm) dock. Skickade upp fyra bilder till dem runt tiotiden en tisdags kväll och vid lunchtid på onsdagen hade jag ett mail att de var klara att hämtas. Blev nöjd med bilderna men det var mina första utskrivna så jag har inget att jämföra med.

/Johan

Misstänkte det. Testade att spara en i okompad TIFF. Den blev stor...! Hur kommer det sig att filen (i byte räknat) blir större, rejält större, än originalfilen som dessutom är en RAW-fil (NEF)?

Oscar

Antagligen för att din RAW är komprimerad RAW (som dock är oförstörande)

Annars för att du sparat i 16 bitars färgdjup, eller interpolerat upp bilden till fler pixlar än orginalfilen.

Det stämmer, kör med kompad NEF i kameran. Arbetar med bilden i 16-bitars, men spar den i 8-bitars. Har ej interpolerat bilden.

Tack för tipsen!

Oscar

Arleklint skrev:
Antagligen för att din RAW är komprimerad RAW (som dock är oförstörande)

Annars för att du sparat i 16 bitars färgdjup, eller interpolerat upp bilden till fler pixlar än orginalfilen.

RAW filen är väll bara 12-bitar per pixel, medans Tiffen är 12(eller 16) gånger 3(RGB) per pixel.

Tif är lagrad om 8 eller 16 bitar / färg.

RAW är i regel 12bitar per färg, vilket sedan genom bayerinterpolering och padding från 12-16bitar görs om till 16 bitar / färg för TIF'en samtidigt som vitbalansering och lite sånt görs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar