Annons

Eureka! Nu vet jag vad en tekniskt bra bild är :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Eureka! Nu vet jag vad en tekniskt bra bild är :)

Powershooter skrev:
Men Janne, det har jag ju sagt hela tiden men alla verkar vara tokanti DOX här, men kanske de litar mer på dig. :))

Det ska dom inte göra. Dom skall testa själva :)

/Janne (som inte har provision, men som vill att fler skall göra den upptäckt jag gjort)

Jag lämnade en skiva med färdiga bilder som dom körde rätt av. Det DOX kallar Lambda FAB (Färdiganpassad bild) Tiff, 200dpi, 30x40, 8 bitar

Janne, vilken färgprofil hade dina bilder när du lämnade in dem? Adobe RGB?
Eller fick du deras lambda skrivar-profil att leka med?

Jag är mycket nöjd med DOX och Kameradoktorn (samma), både "vanliga" utskrifter och lambda håller mycket bra kvalitet. Dessutom är de ju billiga om man kan fixa bilden själv..

Grattis Janne!

Sådär tycker jag det känns varje gång jag printat ut en bunt bilder, o då gör jag det bara hos Fuji.

Men då jämför jag med de lite bleka kopior jag brukade få från Lofoto o såna ställen i mitt analoga liv... o så jämför jag med den rätt ämliga kvaliteten som bilderna presenteras med på skärmen, särskilt i "full crop".

Kollade DOX prislista, smakar det så kostar det... fast nångång ska jag prova!
Tar du med dej nån kopia till nån Mosebacketräff? När e nästa btw?

j3n5 skrev:
Jag är mycket nöjd med DOX och Kameradoktorn (samma), både "vanliga" utskrifter och lambda håller mycket bra kvalitet. Dessutom är de ju billiga om man kan fixa bilden själv..

Hur stor är skillnaden i kvalitet mellan lambda o vanliga? nyfiken... du behöver inte ange exakt, en procentsiffra med fyra decimaler duger ;-) eller ännu hellre en flod av beskrivande ord *s*

stefano skrev:
Janne, vilken färgprofil hade dina bilder när du lämnade in dem? Adobe RGB?
Eller fick du deras lambda skrivar-profil att leka med?

Det är bara att maila Dox så får man deras profiler för Lambdan. Det fick i alla fall jag när jag frågade efter dom för snart två år sedan.

Edit: Jag kan också tillägga att jag fick informationen av dom på Dox att inte interpolera själv. Dom sa att det finns inget PC-program som gör det bättre än Lambdan själv.

Senast ändrad:
Det är säkert så som du säger angående interpoleringen Hansi, men jag tror inte man får det lägre priset på bilderna om man inte interpolerar själv.

HDFS) (KGS skrev:
Kollade DOX prislista, smakar det så kostar det... fast nångång ska jag prova!
Tar du med dej nån kopia till nån Mosebacketräff? När e nästa btw?

Jag kan nog ta med mig någon, men det flesta skall på utställning.

Nästa är 8 november enligt senaste bud från David.

Vilka är era erfarenheter (utan att interpolera): Hur stora utskrifter kan jag göra från min D70?

I 256 dpi kan du göra 20 x 30 från D70 utan interpolering. Sen får man räkna om om man kör annan dpi.

Mina bilder är gjorda i 200 dpi. Då kan man göra 25,6 x 38,4 utan interpolering.

Senast ändrad:
Och jag fick från fotolabo en 50x70 rullad i ett för litet rör, så det var rejält vågigt. Dessutom var antingen röret för mjukt, eller posten oaktsamma för den var lite klämskadad.

Nej, i fortsättningen skall jag nog köra Crimson som har butik i stockholm... borde gå att hämta ut dom i butik då.

_jB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar