ANNONS
Annons

Ett vägskäl...

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Om jag skulle säga vad jag tror om "Fotosidan" och dess framtid tror jag man bör se över dess omfattning vad gäller antalet forum och åsikter däri. Inte att inför diskrimering bland olika "tyckare" utan mer på något lämpligt sätt sålla i störmmen av ständiga kommentarer och startade trådar i diverse forum-spalter.

Möjligen kan någon tycka att det jag här tycker/skriver redan har tyckts/skrivits, det är möjligt att så kan vara fallet. Jag vill hur som helst påpeka vad jag skriver här nu som något som berör hela poängen med denna plats på internet.

Vet inte hur det är med er andra här, men jag läser långt ifrån alltid en hel tråd i något forum som är över 5 sidor lång, möjligen försöker jag chansa att något på någon av sidorna lockar mitt intresse så jag rentav kan lägga mig också, som ju är litet poängen där, att inte bara läsa och muttra för sig själv. Jag säger samtidigt att jag själv, trots viss kunskap/erfarenhet inom programmering, inte har en aning om hur man ska göra för att komma runt detta. Jag tror ändå att det är hästjobb från de ansvariga som ska till om denna sida inte ska drunkna i sin egen aktivitet/uppgift.

Jag blev mycket nyfiken på vad man kan komma åt angående en annan tråd här rörande olika former av "morötter" man kunde bygga in vad gäller "mest kommenterade bild" eller att en bild som inte fått någon "träff" eller kommentar raderas eller avpubliceras efter en viss tid, kanske ska sid-ansvariga eller den ansvarige fotografen själv bestämma det, genom att vara tvungen att välja typ "1/2/3 veckor"?

Vi kommer aldrig att komma någon vart i frågor som "digitalt/analogt - bäst/sämst", dessa diskussioner kan nästan upplevas som litet på "sandlådenivå" bitvis. Som någon oftast slutför en sådan tråd med är det ju som alltid när det gäller olika förhållningsätt till någon gemensam nämnare, att det ju är fråga om smak/erfarenhet/relativitet.

Kanske kunde det vara en begränsning även i att starta en tråd i ett forum/svara på en befintlig som det är med att ladda upp nya bilder? Vi ska ju alla även där hinna med att läsa/svara på dem...

Jag tycker det så synd att en sådan här sida med dess intiativ som Elmfeldt & CO har satt igång ska smulas sönder av teknikaliteter som dessa, när det bevisligen är en hel del utövare inom foto som vill visa upp och få kritik på sina bilder samt diskutera den senaste av Canons kameror et.c.

Kan nu inte denna av mig startade tråd handla precis om just detta så vi får fram litet förslag för David, Christer & Erik för att sluta klaga på sidan istället kanske få den som de flesta av oss vill ha den?

Är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar Magnus. Skulle man inte få skriva hur mkt man vill i forumet?

Jag förstår inte vad problemet är riktigt. Jag har själv lagt in en del trådar och har aldrig upplevt att jag inte har fått svar på mina funderingar, tvärtom, alla är väldigt hjälpsamma och villiga att räta ut frågetecken. Vissa trådar blir längre än andra, det kanske uppkommer fler frågor under diskussionens gång..

Jag läser även mycket i forumet... Har genom detta lärt mig så OTROLIGT mycket! Om det är något jag funderar över så gör jag en sökning, hittar jag inte det jag är ute efter så skriver jag en egen tråd!

Om jag har uppfattat dig rätt så upplever du att det är för många forum och ibland för långa trådar? Man måste väl inte läsa allt? Läs det som intresserar dig så är problemet löst sen...
=)

/Malin

Håller med dig Magnus om att vissa trådar i grund och botten är meningslösa, för det är väl det du syftar på? Som de där ständiga debatterna om vilket som är bäst av analogt o digitalt. Visst, som Malin säger så behöver man ju inte läsa allt, men det finns ju tillfällen då man kollat listan med de senaste forumrubrikerna (den som syns på första sidan) och över hälften av rubrikerna varit trådar som på ett eller annat sätt handlat om vilket som är bäst av digitalt o analogt. Såna trådar borde kunna dumpas vid det här laget, men det är klart, så länge vi har digitala o analoga fundamentalister så kommer vi väl aldrig att slippa de där trådarna till fullo såvitt inte Elmfeldt & co. helt plockar bort den sortens trådar.

Även jag har lärt mig en hel del genom de VETTIGA trådarna som är till för att lära ut någonting, men de där "tjafstrådarna" verkar ändå vara de som tar störst utrymme.

Bort med tjafset och in med fler lärdomsfulla trådar som kan hjälpa oss alla att bli ännu bättre fotografer! :)

Någon begränsning på hur mycket man kan skriva tror jag då inte på. Då ser jag hellre morötter som premierar den som skriver meningsfulla inlägg, precis som vi diskuterat runt kommentarer, eller funktioner som lyfter fram de mer konstruktiva diskussionerna.

- Betygsättning.
Det finns idag en tämligen undangömd funktion med vilken man kan betygsätta diskussioner (kolla längst ner), kanske skall man testa att lyfta upp den.

Att kunna betygssätta den som skriver är också en idé, som kommit upp i samband med kommentarerna. Det är dock tämligen kontroversiellt...

- Mer moderering.
Vi ser ju hellre att man tycker till om sin älsklingspryl i Recensioner (och skall jobba för att fler använder dem) , men en del verkar faktiskt älska att älta "X är bättre än Y". Forumvärdarna flyttar idag en del diskussioner av typen "den är bättre än den" till forumet vs så kan de som inte pallar sådant undvika det forumet.

Vi stänger ibland diskussioner ibland då de hamnat i rundgång, så de kan låtas sjunka undan i listan med aktiva diskussioner.

Men mer moderering leder också till diskussioner i stil med "censur på fotosidan", så det är banne mig inte lätt att vara alla till lags... ;-) Det är kanske här vägskälet är; skall vi styra upp diskussionerna mer (bara i vissa forum kanske) eller låta det fria ordet styra helt.

- Karantän
En idé som lagts fram är "karantän" för nya medlemmar, man måste ha varit med 24-48 timmar innan man kan ladda upp, skriva kommentarer odyl. foto.no lär göra så. Förhoppningen är att den ivrige nya medlemmen istället tar sig tid att ta till sig det som redan skrivits, kolla nivån på andras kommentarer och bilder etc.

Men att det skulle vara övervägande nya medlemmar som drar igång dessa "meningslösa" diskussioner har jag inget belägg för.

clindh skrev:
Någon begränsning på hur mycket man kan skriva tror jag då inte på. Då ser jag hellre morötter som premierar den som skriver meningsfulla inlägg, precis som vi diskuterat runt kommentarer, eller funktioner som lyfter fram de mer konstruktiva diskussionerna.

Frågan är ju då, hur? Skulle inte en kombination av både mjuk begränsning och premiering av omdömmesfulla kommentarer/tråd-svar vara något?

clindh skrev:
- Betygsättning.
Det finns idag en tämligen undangömd funktion med vilken man kan betygsätta diskussioner (kolla längst ner), kanske skall man testa att lyfta upp den.

Att kunna betygssätta den som skriver är också en idé, som kommit upp i samband med kommentarerna. Det är dock tämligen kontroversiellt...

Att kunna betygsätta på en sådan här sida ska inte underskattas, så länge det går att betygsätta någorlunda nyansrikt, kanske inte 1-5 alla gånger. Varför inte införa mer betygssättningsmöjligheter, även på tråd-svar, om inte annat för att sedan lista de bästa svaren på första-sidan eller för att kunna "ögna" sig i genom en hel sida efter eventuella "bästa" svaren?

clindh skrev:Men mer moderering leder också till diskussioner i stil med "censur på fotosidan", så det är banne mig inte lätt att vara alla till lags... ;-) Det är kanske här vägskälet är; skall vi styra upp diskussionerna mer (bara i vissa forum kanske) eller låta det fria ordet styra helt.

Dock kanske kompromissen måste bli att i alla fall hålla efter en sida så de som anses "sköta sig" får en kvalitativ sida i slutändan? Som någon hade skrivit som tråd, varför "idioterna" måste styra Fotosidan?

clindh skrev:- Karantän
En idé som lagts fram är "karantän" för nya medlemmar, man måste ha varit med 24-48 timmar innan man kan ladda upp, skriva kommentarer odyl. foto.no lär göra så. Förhoppningen är att den ivrige nya medlemmen istället tar sig tid att ta till sig det som redan skrivits, kolla nivån på andras kommentarer och bilder etc.

Vad jag är intresserad av att ni kunde bygga är något sådant, inte nödvändigtvis just då kanske det du här föreslår som föremål för funktionen, men att inför "karantän" för vissa/alla funktioner på något sätt och låta databasen sköta om flödet vad gäller bilder, tråd-svar/starter och kommentarer. Det vet jag går via servern och databasen.

clindh skrev:Men att det skulle vara övervägande nya medlemmar som drar igång dessa "meningslösa" diskussioner har jag inget belägg för.

Nej, det är för mycket sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar