Annons

Ett roligt objektiv, förslag

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ja, jag vet att rubriken låter lite kryptiskt men jag tänkte fira en sak och unna mig ett "roligt" objektiv. Jag är väldigt nöjd med mitt 70-200/2.8 men det är inte alltid så praktiskt att ha med sig.

Jag har funderat kring fasta objektiv som t.ex. 30/1.4 (sigma), 50/1.4G eller macro som 105/2.8 eller 60/2.8

max 6-7 lök får det kosta...
Jag har en nikon D300
 
Hej!

Micro-Nikkor AF-S 60/2.8G är rolig och kul och väldigt skarp. Även dagar med trist väder finns alltid något skoj man kan fotografera med den! Om du tror att insektsfotografering kommer att ligga högt upp på listan över saker att fotografera kan du dock ju överväga AF-S VR 105/2.8 istället.

Joakim
 
Jag har en nikon D300
Du kan låta en helt ny värld öppna sig genom att prova lite manuella gamla objektiv. Det är billigt och de är ofta lika bra som de moderna AF-varianterna (i alla fall vad gäller fasta brännvidder), samt att det är utvecklande och kul att behöva trixa lite mer vid fotograferandet.
Alla Nikkor med AI- eller AIS-specifikationer funkar och ger ljusmätning och automatisk nedbländning.
 
Fundera gärna också på Sigma 10-20 mm 1:4-5.6. 10 mm, även på D300 med cropfaktor 1,5, är faktiskt väldigt mycket och kul vidvinkel. Sigmat är skapligt skarpt i hela zoomområdet men inte alltför ljusstarkt men det brukar inte vara något större problem. Jag har haft mitt i snart ett år tycker det är kul att fota med ibland, speciellt när man kan gå nära något intressant. Tror det kostar strax över fyra tusen idag.

Per
 
Ett roligt, då är de väl en lensbaby du ska ha =D
Varför inte en composer, åtminstonde snyggast av samlingen objektiv dom har, och enda som är egentligen lätt att använda med en hand
 
Du kan låta en helt ny värld öppna sig genom att prova lite manuella gamla objektiv. Det är billigt och de är ofta lika bra som de moderna AF-varianterna (i alla fall vad gäller fasta brännvidder), samt att det är utvecklande och kul att behöva trixa lite mer vid fotograferandet.
Alla Nikkor med AI- eller AIS-specifikationer funkar och ger ljusmätning och automatisk nedbländning.
Funderade faktiskt ett tag på detta men det dräller ju inte direkt av de här äldre objektiven på annonsmarknaden och några av de jag såg är ju inte direkt billiga. Såg ett (nytt?) 105/1.8 AIS för 4000 kr och även om man får ett mer eller mindre nytt objektiv så känns det bättre att lägga på 2 tusen och få 105/2.8 VR.

Hade jag hittat några sköna manuella runt 1500-2000 kr som mest så hade det varit intressant.
 
på tradera kan man hitta lite trevliga manuella objektiv på.
jag skulle rekommendera 105/2.5 och micro-nikkor 55/2.8. har dessa själv å dom är väldigt trevliga!
annars är sigmas 30/1.4 en trevlig kompanjon till d300 tycker jag.
 
Nikons 60mm 2,8 macro är en bra ide .. knivskarp och snabb allround lins som kan gå riktigt nära när det kliar i macrofingret.
 
Hej!

Micro-Nikkor AF-S 60/2.8G är rolig och kul och väldigt skarp. Även dagar med trist väder finns alltid något skoj man kan fotografera med den! Om du tror att insektsfotografering kommer att ligga högt upp på listan över saker att fotografera kan du dock ju överväga AF-S VR 105/2.8 istället.

Joakim
Såg att du också har en D300
Har du testat Nikons 105:a?

Förköper man sig med en 105/2.8 när man ändå har ett 70-200/2.8? Speciellt om man tröttar på att fota insekter?!
 
Ais 24mm 2.8 är verkligen rock'n roll. Fokuserar mycket nära, och 24mm är en så trevlig brännvidd - i vart fall på min F3. Eller varför inte en 50mm 1.4 så att du kan fota i mörkret?

Du bör hitta dem för kring tusenlappen på blocket, tradera etc.
 
Såg att du också har en D300
Har du testat Nikons 105:a?

Förköper man sig med en 105/2.8 när man ändå har ett 70-200/2.8? Speciellt om man tröttar på att fota insekter?!

Jag har inte testat AF-S VR 105/2.8, däremot både gamla och nya modellen av 60/2.8. 60:an lär vara skarpare än 105:an och jag köpte 60:an istället för 105:an dels för att den var billigare, men också för att jag inte har något emot en kortare brännvidd vid Macro utan stativ då det är lättare att handhålla (tänk på att VR inte hjälper för rörelser fram och tillbaka som ofta är värre än de i sidledd när man fotograferar makro). Om du köper 60:an, köp helst den nya, den är skarpare än den gamla, speciellt fullt öppen och har snyggare bakgrundsoskärpa. Enda anledningen jag kan se att köpa den gamla är om du får ett bra pris för en begagnad.
 
Om man redan har ett 70-200/2.8 VR

Vilket av 105/2.8 och 60/2.8 är bästa köpet om man skulle tröttna på att fota insekter?

Spontant känns det som om 60/2.8 borde vara det självklara valet men är det så?

Snackar man macro så kanske Tamron 90/2.8 också kan vara ett alternativ eller skall man hålla sig borta från brännvidderna 70-200 då jag redan har ett 70-200/2.8?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.