ANNONS
Annons

Ett roligt objektiv, förslag

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man redan har ett 70-200/2.8 VR

Vilket av 105/2.8 och 60/2.8 är bästa köpet om man skulle tröttna på att fota insekter?

Spontant känns det som om 60/2.8 borde vara det självklara valet men är det så?

Snackar man macro så kanske Tamron 90/2.8 också kan vara ett alternativ eller skall man hålla sig borta från brännvidderna 70-200 då jag redan har ett 70-200/2.8?

Jag skulle säga AF-S 60/2.8G. Den fungerar bra till porträtt också istället för insekter.
 
Jag skulle nog ändå utifrån mina preferenser föreslå ett 24/2,8, även om jag inte har det själv. Det är en skön känsla att gå ut på stan med en liten lätt vidvinkel, även på ett hus av D300:ans storlek. Komplettera med en BlackRapid-rem så är lyckan total! Kreativt och kul, som på den gamla goda tiden. Jag minns när jag som ung prao hos en proffsfotograf skickades ut i Stockholm med en Leica M2 med 35:a hela dagen, ingen ljusmätare fick jag med heller. Det var tider det...(snark)...
 
Skall villigt erkänna att jag inte är mycket för gatufoto. Hade jag bott i en större stad (typ Göteborg/Stockholm) så kanske det hade varit intressant men tyvärr är Borås lite för litet.
 
En fin 105/2,5 och en 35/2 får du för runt tusenlappen styck. Jag skaffade de objektiven efter att jag köpt min D300 och de blev snabbt mina favoriter trots, eller kanske tack vare, avsaknaden av autofokus. Bildkvaliten är i mina ögon strålande, skarpa, bra färger och snygg bokeh.

Härnäst väntar en 24/2,8 som ska komplettera samlingen, motsvarande 35mm är en riktigt trevlig brännvidd med "lagom" mycket vidvinkel.
 
En fin 105/2,5 och en 35/2 får du för runt tusenlappen styck. Jag skaffade de objektiven efter att jag köpt min D300 och de blev snabbt mina favoriter trots, eller kanske tack vare, avsaknaden av autofokus. Bildkvaliten är i mina ögon strålande, skarpa, bra färger och snygg bokeh.

Härnäst väntar en 24/2,8 som ska komplettera samlingen, motsvarande 35mm är en riktigt trevlig brännvidd med "lagom" mycket vidvinkel.
visst, till de pengarna så kan man ju testa men det dräller inte direkt av annnonser
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.