Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett objektivt till vandring i fjällen i 2 veckor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska till Härjedalsfjällen nästa vecka. Planen är att ta med min Olympus E-M1mkII och 12-100/4.0. Den kombon kommer att räcka långt! Parat med Olympus vädertätning och fina stabiliserade kamerahus känns det klockrent!

Du får väl utvärdera valet här när du kommer hem. :). God tur!

Om man ska ut och vandra i fjällen i två veckor och bara har plats för ett fast objektiv på FF, vilket skulle ni då ta och varför?

Jag skulle ta ett 35mm 1.4, då kan man ta porträtt, reportage men även landskapsbilder. går ju även att sätta ihop flera för vidare landskapsbilder.
Jag rekommenderar en normal Zoom med Gråfilter, Avtonade gråfilter och ett polfilter. Sätt en kulled på ryggsäcken/vadringsstav eller ta med en enbent stativ i aluminium som kan användas som vadringsstav. Alternativt en litetmodifierad kolfiberstativ utan mittpelare. Om fast optik så beror det på vad du skall fotografera. Normal 43-55 mm, även makron 60mm, brukar vara en bra kompromis. Vidvinkel har en tendens att ta bort dramatiken i fjäll. Ett kort tele på 85mm - 135mm är att föredra. Men om du vill skapa narrativa bilder så fungerar det bättre med en vidvinkel mellan 24mm till 35mm (vilken föredras av dokumentärfotografer) där förgrunden dominerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar