Ett mycket bra och prisvärt tele är
Sony DT 4,5-5,6/55-200SAM.
Det är ett av de nya SAM-objektiven och just det här är är mycket skarpt och bra. Dock inte speciellt ljusstarkt så jag vet inte om det tillför sådär särskilt mycket jämfört med ditt Sigma. Utomhus i bra ljus kan det funka riktigt bra. Säljs i vissa kit tillsammans med Sony-kameror. Löst går det att hitta för under 2000 kr, om man letar runt lite även utomlands, men kostar oftast c:a 3000 här i Sverige.
För att kunna fota dina hästar inomhus i befintligt ljus måste du nog byta både kamera och objektiv. Din A300 har en CCD-sensonr vilken kan ge väldigt rena och fina bilder då du har mycket ljus. Däremot får den stora problem om du måste skruva upp ISO-talet.
Om du är beredd att byta upp dig och göra en större investering så kan du alltid köpa en Sony A580 och ett Tamron 70-200/2,8. Då får du ett riktigt bra, skarpt och ljusstarkt objektiv (läs
i tråden intill).
Tillsammans med kameran A580 gan du gå upp i ISO till t.ex. 1600 och fortfarande få riktigt bra kvalitet och med den kombon borde du kunna få korta slutartider och riktigt bra bilder. Tyvärr är det en investering på c:a 15 000 kr., men jag tror inte det finns någon riktigt bra genväg annars.
Alternativet är att se till att få ordentligt med ljus. Hmmm, trådlösa blixar
Kan du placera ut blixtar framme vid ett hopphinder t.ex. och styra dessa trådlöst kan du kanske få tillräckligt ljus för att det ska funka ihop med kamera och objektiv som du har. Gissar att det faller på att du inte har möjlighet att arrangera på det sättet och att hästarna blir störda.
På Bauhaus m-fl. säljer dom starka bygglampor, 2x500W halogen för c:a 300 kr. köp fem såna och ställ upp så att du får massor av ljus. Det kan kanske vara nåt.
Jag har fotograferat en del karate. Samma problem där med dåligt ljus inomhus och samtidigt mycket snabba förlopp, ett recept för att det ska bli dåligt och jag ska inte påstå att jag lyckats särskilt väl ännu trots att jag har en del riktigt ljusstarka objektiv, men tror att jag kan lyckas med det bättre med A580.
Känns väldigt tråkigt att behöva ge rådet byt kamera och byt objektiv. I ditt fall inomhus med hästarna finns det nog inte så mycket alternativ tyvärr.
/Mats