ANNONS
Annons

Ett inlägg i debatten...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är fullt begripligt att folk blir upprörda av fotografer på olycksplatser. Vad plåtar dom? Offrens kroppar? Ögon som slocknat för alltid? Och varför? Locka folk till sin blogg? Hänga upp hemma på väggen? Tjäna pengar?

Förstår inte varför andra fotografer reflexmässigt tillskrivs de lägsta drivkrafterna. Om du inte vet varför en fotograf tar bilder på en olycksplats - varför inte bara ställa en enkel fråga? Om du inte vill ta reda på vad fotografens motiv är har du heller ingen rätt att tänka illa om personen.

Nånstans därinne hos de flesta plingar nog ändå en liten klocka, att det inte är OK att plocka fram kameran i varenda jävla situation i livet.

Kan hålla med om det. Men som de människor vi är väljer vi kanske inte att avstå från fotografering i samma situation.

Tyvärr så är det väl hyenefotografer och paparazzis som märks hos gemene man.
De seriösa fotograferna sticker inte i ögonen och upprör fok på samma sätt?

Jag tycker inte det är okej att ta bilder när någon behöver din hjälp, såvida du inte skulle riskera ditt eget liv genom att hjälpa till. Då tycker jag det är varje människas rätt att själva avgöra hur mycket dom är beredda att offra.

Däremot att direkt efter att man fått ut alla ur (i detta fallet) lastbilen och ser att någon håller dom drabbade sällskap skulle jag inte skämmas för att plåta lite.

Förstår inte varför andra fotografer...

det gällde beteenden som i dn-artikeln. Inte yrkesfotografer för dokumentation osv.
Att inte plocka fram kameran i varenda situation handlar om att visa respekt för olycksoffer och deras lidande. Eller hänsyn till sörjande på begravning. Dvs vanligt hyfs och vett

Det skulle vara praktiskt med ett märke som placeras väl synligt på bil /MC som talar om att föraren hör till den gruppen som inte kan tänka sig att hjälpa till vid en olycka.
Ser man märket på en nykraschad bil kan man ju lugnt åka vidare.

Vilket problem man skulle få för att man hjälper till vet jag inte, hittills har inget ont drabbat mig.

Min personliga ståndpunkt:
Att dokumentera en olycka är ju alltid bra, så länge man respekterar personerna som är skadade så klart. Det kan faktiskt vara farligt om man inte är utbildad att hjälpa andra som kan vara skadade.

T.ex. man kanske ser någon ligga skadad på marken och bestämmer sig för att flytta på personen. Detta är ju inte så smart eftersom nacken/ryggen kan vara skadad och då kan man göra det värre. Hade du inte hjälpt honom kanske han kunnat gå idag, när du flyttade honom kanske du gjorde så han inte kan gå längre. Därför man ALDRIG flyttar någon som skadat nacken UTAN en nackkrage eller håller huvudet stilla (men detta ska man inte göra om man inte är utbildad och vet hur).

Så att man tycker det är konstigt att inte någon hjälper kanske man ska se som en bra idé istället. Hur hade de blivit om platsen kryllat av människor som försöker hjälpa till? Ambulans, polis och brandkår kanske blir blockerade och inte kommer fram, någon annan kanske blir skadad, eller den/de som är skadad/skadade kanske även blir mer skadade.

Låt de som vet vad de gör göra det. Men är man först på plats så ska man givetvis försöka göra något OM man kan utan att riskera någons liv eller förvärra situationen, man kan alltid ringa SOS Alarm. Man kanske inte tänker så långt när man får en adrenalin kick och då kan man garanterat skada, göra saken värre eller även döda (oavsiktligt) någon för man inte tänker sig för.

Fast det finns givetvis tillfällen då man ALLTID ska försöka hjälpa till, t.ex. om bilen brinner, ligger upp och ner i ett vattendrag/vattenfyllt dike eller någon annan plats som är livsfarlig.

Skulle jag krocka skulle inte jag vilja bli hjälpt av någon panik slagen adrenalin fylld person som i sin hast är oförsiktig och kanske skadar mig mer än hjälper mig.

Det skulle vara praktiskt med ett märke som placeras väl synligt på bil /MC som talar om att föraren hör till den gruppen som inte kan tänka sig att hjälpa till vid en olycka.
Ser man märket på en nykraschad bil kan man ju lugnt åka vidare.

Vilket problem man skulle få för att man hjälper till vet jag inte, hittills har inget ont drabbat mig.
Du skulle kunna göra saken värre, du läste nog exemplen ovan. Så det är snarare dumt med sådana märken.

Som du säger är man först på plats så finns det alltid nått du kan göra, ring sos och dom kan ledsaga dig iaf att se ifall personen lever etc.

När man ringt sos kan man sätta ut varnings skylt etc ex sin egen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar