Annons

Ett ärligt svar vid inköp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Piggelin-Malmö

Aktiv medlem
Jag skall gå ut och köpa en kamera i morgon.
Om jag listar mina krav här kan någon råda mig till villken kamera jag skall välja.

Kameran skall användas inom fastighetsmäklar branchen

Våra behov.

Motiven är lägenheter och hus både utvändigt men framförallt innvändigt.
Oftast så tar vi bilder när det är som ljusast ute och har då svårt med ljuset då det blir mörkt i rummet.
Vi vill att rummen skall se så stora ut som möjligt och vi vill ha en perfekt skärpa.

Vi har förstått att vi bör ha någon extra blixt osv men vi kan inte bära med mer än en liten kameraväska + ett litet stativ.

Det som är viktigast för oss är följande.

* hög upplösning med en naturlig färgåtergivning
* Vidvinkel ( vet ej hur stor )

Hoppas någon kan ge mig lite bra råd i kamera ljungeln.

Kameran skall användas inom fastighetsmäklarbranchen

Priset är alltså TOTALT utan betydelse! :)

* hög upplösning med en naturlig färgåtergivning
* Vidvinkel ( vet ej hur stor )

Skall ni sätta upp A2-affischer?! Bry dig inte om pixlarna - allt över 3 MP räcker gott. Du vill nog ha en vidvinkel "motsvarande 24mm" eller kortare. Det betyder 18mm på de flesta digitala systemkameror, 12mm på Olympus. För kompaktkameror brukar man ange "motsvarande" brännvidder, inte objektivets faktiska brännvidd.

Köp precis vilken kamera som helst som har tillräcklig vidvinkel och en riktig blixtsko. Lägg till en blixt som går att vinkla uppåt, och något stativ. Sedan blir du säkert nöjd.

Ett "standardråd" är att göra som tusentals andra här: Nikon D70s med en SB-600 eller SB-800 blixt och kitobjektivet 18-70mm. Den kombinationen är i det närmaste idiotsäker. Blixtautomatiken är häpnadsväckande bra.

Om systemkamera är aktuellt skulle jag köpa den billigaste Nikon, Canon, Pentax eller KM (om jag missat något märke är det inte avsiktligt...) som går att köpa och para ihop den med ett Tokina 12-24 och en blixt som går att vinkla.

Skärpan och pixelantalet är mindre viktigt som jag ser det. Däremot en rejäl vidvinkel som gör att rummen ser stora och luftiga ut samt en blixt som kan lysa ut rummet.

Tyvärr finns det inte många digitalkompaktkameror med rejäl vidvinkel. Mitt tips är därför Kodak P880 (4885:) som har en zoom som går ner till 24 mm (motsvarande småbildsformat) och som har möjlighet till att ansluta en blixt som man kan rikta upp i taket för att utjämna ljuset utifrån.
Soligor DG-340 AZ är en blixt (kostar 795:).
Till detta tillkommer ju givetvis minneskort.

Får det kosta lite mer så är Jim's förslag bra men en extern blixt som man kan rikta uppåt är ett måste.

Om ni föredrar en kompaktkamera ska ni titta på Fujifilm 9500. Objektivet motsvarar 28 mm 2,8 med relativt liten distorsion. Har även uttag för studioblixt om det blir fråga om stora våningar.
Att den matas med AA-batterier/ackar kan vara en fördel i sådana här sammanhang. Använder vanlig trådutlösare. Och så slipper man oroa sej för damm på sensorn.

Distorsionen är viktig. En kraftig vidvinkel är som sagt bra, men det är inte kul om dörrstolparna ser ut som pilbågar.

Ta några provbilder med maximal vidvinkel, med några raka linjer (dörrstolpar etc) längst ut i kanterna. Helt raktecknande vidvinklar är sällsynta, men man skall åtminstone leta upp något hyfsat objektiv i detta avseende.

Tack....

Jag tackar för era svar.

Jag fick en offert på följande som jag skall beställa.

Nikon D70S hus
Nikon AF10,5/2,8
Nikon SB 600

+ lite andra småsaker....

Så vi blir säkert nöjda.

Nu skall vi bara hitta någon duktig fotograf i Malmö som kan utbilda oss en 2-3 timmar.

Jag skulle nog inte köpa en 10,5/2.8 för interiör-/exteriörfotografering eftersom det är en fisheye. Mer distorsion är nog svårt att hitta ;)

Zoomarna 18-70 eller 12-24 mm fungerar förmodligen klart bättre för sådan fotografering ...

Ok skall kanske få prova och se skillnaden då.
Skall se om dom har möjlighet att ta två bilder till mig så jag kan se skillnaden.

Han i butiken menade på att det skulle gå då jag har ett stativ.

Jag vet inte vad distorsion är för något :)

Här kan du se fisheyebilder. Sannolikt inte vad du är ute efter.

Kamera och blixt ser bra ut, men jag skulle byta objektivet till antingen Nikons eller Tokinas 12-24/4. Vill du kapa kostnader kan du också lugnt byta kameran till en D50.

Distorsion är när "raka linjer blir böjda.."

Här är ett exempel på hur en av dina interiörbilder skulle kunna bli med det där objektivet...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/579380.htm?set=lp

En sån lägenhet vill man inte köpa... ;) Det finns program som korrigerar sånt där men det innebär en massa jobb och jag vet inte om det går att korrigera allt utan att tappa kvalitet i bilden?

/malin - som rekommenderar tokina 12-24

OJ.....

Nä det ser ju inte bra ut. I butiken när jag kollade i sökaren såg det inte runt ut men det kan ju vara annat när man väl tryckt av....

Jag satsar på er rekommendation och väljer en tokina 12-24.

Han i butiken sa att D70:an var bäst men vet ni någon stor skillnad mellan 50:an och 70:an?
Kollade pricerunner och jag kunde inte se någon större skillnad eller vad säger ni?

http://se.pricerunner.com/photograp...353273,352392&c_353273=353273&c_352392=352392

Det som var viktigt var att kameran kunde fjärr utlösa blixten som skulle stå på golvet inne i rummet.

Senast ändrad:
Piggelin-Malmö skrev:
Han i butiken sa att D70:an var bäst
Då borde han sålt en D2x, om du skall ha den som är bäst ;-)
Piggelin-Malmö skrev:
Det som var viktigt var att kameran kunde fjärr utlösa blixten som skulle stå på golvet inne i rummet.
Det avgör saken, D50 kan inte vara blixtmaster så då behöver du en D70s.

Tack...

Tackar för alla era svar.

Jag beställde en D70 s med Tokina 12-24 objektiv.

Hoppas att det blir bra bilder nu hänger det ju bara på den bakom kameran.

:)

Du blir nog nöjd...

Ifall du upptäcker att du behöver mer än en extern blixt skall du inte köpa en SB-600 till, utan en SB-800 som kan styra din SB-600.

Bra grejer. MASSOR av inställningar, på gott o ont, jag har en D50, fick mina första pappersbilder från labbet i går. Jag har provat det olika RGB-inställningar för att lära mig hur det funkar. Ska ni göra papperskopior använd ADOBE-RGB, annars blir det onödigt klatschiga färger.
Försök hitta någon som kan vägleda er, och lägg tid på att testa o lära.

Det går ju givetvis att finjustera i datorn, men det är mer jobb och mer att lära.

Digitalfoto är inte så lätt o smidigt som "Ture o Märta" tror....

JL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar