Annons

Ersättning för knyckta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Om man nu är privatperson, ingen F-skattsedel, ingen enskild firma. Hur agerar man då?

Jag har hittat bilder som man knyckt på min hemsida. Dom ligger på en msn-sida. Upplagd av en likaledes, privatperson. Alltså inget företag eller liknade.

Hur kan jag ställa ersättningsanspråk?

Mvh

Benke
 
Jag lade ut ett trettiotal bilder på nätet. De var från våra resor i den Grekiska övärlden!!

Upptäckte efter ett halvår att ett antal av mina bilder kunde återfinnas i svenska resekataloger från charteroperatörer!!

Jag uppmärksammade dem på fakta och erhöll cirkus 900 SEK per bild på momangen!!

Arne, med 11.340 SEK i retroaktiv ersättning!!
 
Benke2002 skrev:
Hej !

Om man nu är privatperson, ingen F-skattsedel, ingen enskild firma. Hur agerar man då?

Jag har hittat bilder som man knyckt på min hemsida. Dom ligger på en msn-sida. Upplagd av en likaledes, privatperson. Alltså inget företag eller liknade.

Hur kan jag ställa ersättningsanspråk?

Mvh

Benke

Att du saknar firma spelar väl ingen roll, men...

Det där låter inte riktigt likadant som fallet med myndigheten. Är det en hemsida "för skojs skull" av en privatperson som inte kommer att tjäna ett öre på sidan? I så fall lär det inte vara lätt att få ut några pengar. Du kan ju alltid försöka, speciellt om stölden är extra upprörande:

Det fanns något fall här för ett tag sedan där en privatperson blandade egna bilder med en yrkesfotografs och satte sitt eget namn på alltihop. Visserligen bara "för skojs skull" men om jag minns rätt blev fotografen tvärförbannad, med all rätt, och skickade räkning.

Men i domstolarnas allmänna hantering av misshandel, rån och våldtäkter, tror jag inte att det här skulle bli ett högprioriterat fall. Tyvärr.

PS. Stöldrisken här är nog mindre. Varför inte tanka upp lite bilder? ;-)
 
Joakim A skrev:
Vore väldigt intressant att höra hur sådana här fall slutar.. :)

// Jocke

Än är det inte slut....

Mer än så kan jag tyvärr inte säga i nuläget, men så fort saken är utagerad kommer jag att berätta hur det slutade!

/Mazze
 
Jag har också fått en bild kyckt!

kolla på http://www.oysteinsport.no

Klicka på vilhelmina, scrolla nedåt och kolla på sekvensen där en kille gör bakflip på cross..

Den fotade jag i vilhelmina under en tävling!

Dom enda jag skickat bilden till är 2 norska tidningar. Undrade om dom behövde några bilder så jag skickade en komprimerad version av bilden. men jag fick inget svar så jag antog att dom inte behövde den.

Men sen dyker den upp på oystein´s hemsida.

Vem är boven i dramat här? hehe.
 
Grattis får jag väl säga till dig.....
Detta är ett vanligt problem hos oss att man lånar bilder typ mellan olika Statliga myndigheter. allt beror på okundighet....
vi jobbar i följande steg.....
1 Säkrabevis
2 skriv ett brev där du hänvisar till upphovsrätts skyddade bilder och där du vill ha en rapport vad bilderna har använts till. (då får juristavd kalla fötter)
3 Fakturan den roliga biten där gäller din prislista...... så här ser våran ut...
Internetpubliceradbild 2800:-
Bild utan namn 1500:-
Otillåten användning enligt upphovsrättslagen 2500:-( här kan man hänvisa till missad försäljning pga har varit publicerad för web)

Var beredd på att pruta för en rättegång kostar pengar oftas är straffavgifter som man inte får ut.

Sedan tycker jag att ni ska gå med i Svenska Fotografernas Förbund om ni vill ha bra juristhjälp.

Lycka till
 
Det räcker inte med en skärmdump för att säkra bevis. Se till att ha några vittnen som vidimerar en utskrift av de stulna bilderna på hemsidan.
 
Kristofer Levén (Aton_) skrev:
Hur söker man efter egna bilder på nätet???

Om inte bilderna har kvar sitt ursprungsnamn är det i princip omöjligt att söka efter sina bilder, om någon olovligt lägger ut dina bilder lär de ju inte publicera ditt namn i närheten

Det är bara lite tur som gör att vissa råkar se sina bilder på fel ställe, de flesta olovliga bilder kommer troligen aldrig ses av rätt person

// Anders
 
Per Marklund (kesperse) skrev:
Jag har också fått en bild kyckt!

.........

Men sen dyker den upp på oystein´s hemsida.

Vem är boven i dramat här? hehe.

Du är nog inte ensam, vissa av bilderna har copyright text, vissa en annan, vissa ingen, däribland din....

// Anders
 
aceeo skrev:
Om inte bilderna har kvar sitt ursprungsnamn är det i princip omöjligt att söka efter sina bilder
Tack för svar. Om man vill stjäla en bild och komma undan med en gratis internetpublicering är det alltså bara att byta namn på bilden. Återstår risken att fotografen eller nån annan som känner igen bilden råkar se den i sitt nya sammanhang. Vem är först med att uppfinna ett bild-ID som inte går att skilja från bilden? Borde ge en del stålar till patentinnehavaren.
 
aceeo skrev:
Om inte bilderna har kvar sitt ursprungsnamn är det i princip omöjligt att söka efter sina bilder, om någon olovligt lägger ut dina bilder lär de ju inte publicera ditt namn i närheten

Det är inte riktigt sant. Man kan skydda sig genom att "vattenstämpla" bilderna. Digimarc har ett sådant verktyg, som finns bundlat i bl a Photoshop. I deras abbonemang finns också en trackingtjänst som söker av nätet och rapporterar var dina bilder publiceras.

Det kostar lite. Men om man löpande får bilder stulna betalar det sig självt rätt snabbt.
 
Fungerar verkligen digimarc mot stöld? Jag tycker mig ha läst(antagligen här på fotosidan) att det inte var en säker metod. Vad händer om man kör t ex JStrip på en jpeg med digimarc-vattenmärke?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ersättning för knyckta bilder

mindbash skrev:
Nja, momspengarna får du ju inte behålla ;)

(utgår ifrån att du har momsregistrerad firma - annars får du inte lägga på moms)

Även om du inte har registrerat dig för moms ska du lägga på momsen. I annat fall skulle ju det bli en snedvridning mellan de som behöver kräva in moms och de som inte behöver göra det.

Så lägg du på momsen och sedan sätter du upp hela beloppet när du sedan deklarerar din fotografiska inkomst.

MVH/Stefan
 
Två tips för att säkra bevis och att kunna bevisa att du äger bilden.

1. Skriv ut Källkoden och spara ner bilderna på din hårddisk (dina bilder)

2. Maska alltid bilder innan de publiceras, om än bara några milimeter för då kan man alltid visa en större bild än vad tjuven har på sin hemsida....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ersättning för knyckta bilder

stefohl skrev:
Även om du inte har registrerat dig för moms ska du lägga på momsen. I annat fall skulle ju det bli en snedvridning mellan de som behöver kräva in moms och de som inte behöver göra det.

Nej, man får inte debitera moms utan att vara momsregistrerad.

Däremot tror jag inte att man stadigvarande får sälja tjänster eller varor utan att registrera sig för moms.

Snedvridningen uppstår inte eftersom den som inte är registrerad för moms, och därmed inte får debitera sådan, inte heller får dra av ingående moms. Om man inte vill begå skattebrott dvs. Populärt kallas det svartjobb.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.