Annons

Ersättning för bilder utan namngivelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev tillfrågad av en kompis om jag kunde ta PR-bilder för hans band, kände dessutom en av skivbolagsdirektörerna smått, så jag tog en billig penning; 500 kr. En schysst deal till ett par kompisar. (i denna musikgrenren finns det inte mycket pengar)
Därefter tyckte skivbolaget att mina bilder på det bandet blev så bra så de frågade mig om jag ville fota ett annat band åt dem. Då dubblade jag priset + bensinpengar. Jag har inget eget företag så jag ville vara billig för att komma under den där 999:- behöver-inte-betala-skatt-prylen. Fixade kvitton osv så vi slapp strula med sånt. Såg fotojobben som ett sätt att synas därav också en av anledningarna till ett billigt pris.
Hade tyvärr ingen koll på kontrakt under denna tid o hann inte plugga på det innan jobben gjordes, men trodde att jag kunde lita på skivbolaget eftersom man ändå var bekant med dem.


Skivbolaget gör en egen tidning en gång om året som de delar ut på festivaler o spelningar i den genren. Förra året hade den en artikel med det första bandet jag fotade + mina bilder, men mitt namn stod ej med. Påpekade det till dem i ett mail men såg också att de inte nämnt en enda fotograf. Han bad så hemskt mycket om ursäkt o skrev att det är målsättning att ALLTID ha med fotografens namn, och att han skulle vidarbefordra det till deras tidningsmakare så att han inte missar i nästa nummer då säkerligen mina bilder finns med.
Det dröjde ett år tills nästa nummer kom, lagom till en stor festival. 1 200 ex. Läste pdf-filen på deras sida och där finns inte bara en bild utan 5(!) bilder som jag tagit - men inget namn. Däremot har de nämnt 2 andra fotografer som fotat lite konsertbilder, både i indexsidan och i anslutning till bilderna. (Dessa är kompisar till tidingsutgivaren vad jag förstår) Denna tidningsmakare (som är halva delen av detta skivbolag) verkar inte ha så stor koll, konstigt nog.
Känner mig väldigt överkörd. :(



Hur mycket ska/kan jag kräva i ersättning? Har inga planer på att stämma dem.

Som sagt, har ingen F-skattesedel, men har planer på att köpa ny utrustning så det är väl bara att be dem köpa t.ex ett objektiv o skicka hem till mig?

Jag är inte med i SFF så jag kan inte få hjälp eller gå efter deras lagar/regler.



Nej, jag tänker aldrig vara så billig igen, och nej jag gör inte en grej utan kontrakt hädanefter. ;)

Tack på förhand!
/Ingela
 
Grattis! :)
De e ju bara fakturera dem och hänvisa till tidigare mailkonversation och all annan fakta du har.
Är det ett stort bolag?
 
fallen_angel skrev:
Jag är inte med i SFF så jag kan inte få hjälp eller gå efter deras lagar/regler.

Visst kan du väl använda sig av SFF:s regler på något sätt som allmänt erkänd praxis i branschen.

Apropå praxis är det 100 procent av bildens pris i ersättning för utelämnande av fotograferns namn.

Konstigt att ett skivbolag som jobbar med upphovsrättsligt material har så lite respekt för andra konstnärer. Om det där skrubb-bolaget krånglar så kan du ju fråga dem om det är okej att du samplar någon låt de ger ut och inte anger vem som är artist.
 
tack för svar!

kenneth, det var en utmärkt jämförelse!

undrar dock; hur mycket kostar en bild? ska man ta 100% av jobbet eller enskild bild? hur beräknar man värdet? eller finns det ett pris på det också enligt t.ex svenska fotografers förbund? (t.ex 500kr/bild)

frågan är om jag kan göra något åt saken, då jag inte har något kontrakt?
 
fallen_angel skrev:
tack för svar!

kenneth, det var en utmärkt jämförelse!

undrar dock; hur mycket kostar en bild? ska man ta 100% av jobbet eller enskild bild? hur beräknar man värdet? eller finns det ett pris på det också enligt t.ex svenska fotografers förbund? (t.ex 500kr/bild)

frågan är om jag kan göra något åt saken, då jag inte har något kontrakt?


du tar 100% pa vad de betalat for bilderna som det galler. om de betalade 500 kr for 10 bilder och sen publicerar 5 bilder utan ditt namn, sa kan du latt fakturera dem pa ytterligare 250 kr.

egentligen kan du aven lagga pa extra eftersom de inte informerade dig i forvag om nypubliceringarna. om jag forstod dig ratt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.