Annons

Ersättning för bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke

Aktiv medlem
Ett företag har använt min bild i ett digitalt nyhetsbrev som enligt deras utsago skickats till 20 återförsäljare. Bilden var 1/4 A4 i nyhetsbrevet. Bilden användes utan mitt medgivande.

Vad är en skälig ersättning?
 
3-5 tkr ex moms. Skicka en faktura INNAN du tar kontakt. Diskussionen tar du efteråt. Räkna med en viss kompromis. Därför är det bra att ligga i överkant när du skickar faktura.
 
Tack för ditt svar!
Jag har redan tagit kontakt med företaget för att få faktureringsuppgifter. Jag har meddelat att fakturering kommer att ske enligt Prisguiden hos Svenska Fotografers Förbund. Nyhetsbrev finns inte med, men det bär väl jämställas med annons? Sen är frågan hur stor inverkan den lilla upplagan ska ha?
Enligt prisguiden ska otillåten användning medföra ett påslag på 100%.
 
Råkade ut för....

Råkade precis ut för en liknande händelse.

En firma behagade "låna" min bild för annonsering på nätet.
Bilden visas på två olika sajter i kommersiellt syfte.

Hänvisar precis som du till SFF´s prislista.
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf

Enligt min beräkning blir det 12.000+moms.

Ett ganska märkligt agerande från "bildlånaren" speciellt med tanke på
att de indirekt arbetar med fotografer och borde ha koll.

Vi får se vad de svarar....
 
Klart dem har koll men chansar i hopp om att slippa betala, inget nytt.

Det gjorde Aftonbladet med en bild jag tagit av en barndomsvän när han skulle ställa upp i Sveriges Starkaste Dräng. De fick bilden av honom med uttryckliga instruktioner att jag skulle ackrediteras som fotograf men det gjordes aldrig - De klippte bort min infällda byline i nederkant och publicerade bilden utan byline.

När jag kontaktade deras ansvariga utgivare hette det att "han hade haft väldiga problem med att layout-avdelningen inte följde instruktioner" och betalade till fullo enligt tariffen för otillåten publicering eftersom villkoren för publiceringen inte följts.
 
Efter att ha läst prislistan förstår jag att vår marknadsavdelning investerade i en D7000, stativ, produkttält och 2st lampor med bounceskärm.
 
Efter att ha läst prislistan förstår jag att vår marknadsavdelning investerade i en D7000, stativ, produkttält och 2st lampor med bounceskärm.

Ja, mitt begärda pris är högt men man ska inte glömma att priset fördubblades
pga av kundens agerande (läs bildstöld).

Samtliga av mina kunder har fina systemkameror på kontoret men ändå är jag fullt bokad.
Undrar varför? Vad tror du?
 
Det handlar nog om deras kunskap, eller brist på kunskap vad gäller fotografering. Lite som hantverkare i övrigt, en del kan snickra och skippar proffsen, och en del har tummen mitt i hand, de anlitar då ett proffs.

Roligt att du är fullbokad, då tjänar du hyffsat? Jag får det till 252 000:- / mån. Minus diverse skatter.
 
Det handlar nog om deras kunskap, eller brist på kunskap vad gäller fotografering. Lite som hantverkare i övrigt, en del kan snickra och skippar proffsen, och en del har tummen mitt i hand, de anlitar då ett proffs.

Roligt att du är fullbokad, då tjänar du hyffsat? Jag får det till 252 000:- / mån. Minus diverse skatter.

Kunskap borde dom nog ha lite iaf. Flera av dom gick ju en utbildning för ändamålet.

Hur har du räknat fram det beloppet?
Jag tjänar bara hälften!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.