Annons

Ersätta F80 - men med vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej experter,

Jag har i några år kört min F80 som primär slitvarg och jag börjar känna att det är dags för något värre i arsenalen. Jag har länge irriterat mig på standardzoomen och dess tröga, högljudda AF och tänkte att ett nytt objektiv förmodligen skulle råda bot på problemet.

Men tanke på att jag står på gränsen mot att potentialt gå över till digitalt tänkte jag börja med att uppgradera till ett bättre teleojektiv - som förblir användbart vid digitalfotografering. Jag kikade på en Nikon 80-200 f/2.8 och blev kär direkt. Säljaren hade dessutom objektivet monterat på en F100 med batteripack när jag testade det, vilken otrolig skillnad det var mot F80'n!


Det var först då som jag verkligen insåg varför min F80 inte räcker till längre. Det är inte bara objektiken det sitter i så klart - F80'n är helt enkelt inte snabbare än så här och vilken kamera F100'an var att hålla i!


Då en digital motsvarighet som t.ex. D2X eller D200 är allt för mycket pengar så fixade jag en D70 för att börja känna på digital SLR och den borde landa vilken dag som helst. Men den är mest för att börja känna på mediet. Jag har fortfarande ett pervers behov av att fortsätta använda film, om inte annat för bäständigheten och nu står jag i valet/kvalet mellan en F100 och en F5 som komplement. Båda två kostar ju lika mycket begagnade.


Jag har läst allt man kan tänka sig och nu vill jag bara veta vad ni som har prövat säger. Främst är det snabb och korrekt AF som jag vill åt men sen har ju F5 den legendariska 3D-färg/ljusmätaren - samtidigt som den kanske är allt för klumpig och overkill?


Så nu står jag här och tvekar: F5 eller F100? Eller ska jag strunta helt i det och spara pengarna till DX-objektiv och ett fetare digitalt hus? Min gamla 28-105 MÅSTE dessutom ersättas med något trevligare snarast! Förbaskat att Nikon inte kan sätta fullstora sensorer i sina kameror. Vill man köra både analogt och digitalt så sitter man ju i skiten om man vill ha sjyssta vidvinklar :(
 
jag kan egentligen inte hjälpa dig så mkt eftersom jag aldrig kört nikon. men jag har suttit i samma sits som dig. jag valde att satsa på en digitalkamera, och det råder jag dig att göra nu också. det känns dumt att lägga pengar på ett redan utdaterat analogt hus, när du dels redan har skaffat dig ett bra digitalhus(D70). så mitt råd är att spara lite slatnar o köp dig ett saftigt digitalhus när budgeten passar, tills dess så tycker jag att du ska köra med D70'n.....
 
Både F100 och F5 går nästan gratis idag men det är värt att kolla upp exemplaren innan du köper dem. Bägge är bra kameror och har sina egna fördelar. F100 är lite lättare, lite mindre och lite mindre iögonfallande. F5 är stor, tung, gedigen, solid och har vertikalreppet på plats redan från början.
 
Upplever du att D70 exponerar säkrare än din F80 ?

Där har du ju skillnaden mellan matris och 1005-punkters RGB - ljusmätning.

Körde själv F100 (och F80) under ett par års tid innan jag blev digital och har aldrig upplevt att ljusmätningen är sämre än på t ex D70 (som är samma som F5).

För att förvirra dig ytterligare :) kommer här ett tredje alternativ..... varför inte en senare F4. Precis lika smidig som F100 med löstagbart batterigrepp, matrismätning t o m med manuella gluggar och en sjujäkla kvalitet. Möjligtvis lite sämre AF-mjukvara än senare modeller dock samma vrid och fart i fokusmotorn som F5 och F100.

Själv rangordnar jag både F100 och F4 före F5, den faller helt enkelt på osmidigheten med det inbyggda batterigreppet.

/Anders
 
Tack för synpunkterna. Även om det nästan blir ännu mer griller i huvudet nu ;).

D70'n har inte behagat att landa ännu - ligger på posten och kommer förmodligen fram idag eller imorgon, så jag ska i alla fall utvärdera den grundligt innan några beslut fattas. Risken är väl bara att när jag väl packat upp den blir så kär i direktresultatet från digitalen att jag aldrig vill kika på en analog kamera igen (bevare mig väl) :X - om det inte är en helmanuell FM så klart.

Anders har en bra poäng. Matrismätningen i min F80 har i princip aldrig klickat, har vart mycket nöjd med den - jag kanske inte ska lägga så stor vikt vid i den lyxiga 1005-mätaren hos F5 med andra ord. Ska jämföra med D70'n snarast möjligt.

Och i så fall är det väl främst klumpighet och AF som blir avgörande. AF på F80'n har jag länge ansett vara osäker och seg - har för mig att D70'n ärvde AF från F80, kan det stämma? Det vore ju onödigt i så fall :p.

Jag förstår att F4/F5/F100 och är betydligt snabbare? Det lilla jag han prova F100'n så kändes det i alla fall så.

Vid närmare eftertanke så kanske jag egentligen skulle flytta tråden till en lämpligare rubrik, "snabbast vinner". Eller liknande :)
 
varför så bråttom?

xchristofferx skrev:
D70'n har inte behagat att landa ännu - ligger på posten och kommer förmodligen fram idag eller imorgon, så jag ska i alla fall utvärdera den grundligt innan några beslut fattas. Risken är väl bara att när jag väl packat upp den blir så kär i direktresultatet från digitalen att jag aldrig vill kika på en analog kamera igen (bevare mig väl) :X - om det inte är en helmanuell FM så klart.
Du svarar ju själv. Testa din nya kamera först! Det finns en och annan här på FS som aldrig tagit en filmkamera i hand efter de blivit frälsade i den digitala världen. Kör din nya D70 ett par månader och sedan känn efter om du överhuvudtaget vill syssla med film. Och även om du vill göra det några enstaka gånger duger kanske din F80 ändå.

Jag har min gamla F65 som jag sparat just för sådana stunder. De har inte kommit än.
 
Med film så kostar det mellan 3 - 4 kronor varje gång du trycker på avtryckaren.
Film börjar dessutom bli beställningsvara hos SP.
Det börjar bli lite gammalmodigt med film.
Med andra ord hoppa på det digitala tåget.
 
xchristofferx skrev:
... Och i så fall är det väl främst klumpighet och AF som blir avgörande. AF på F80'n har jag länge ansett vara osäker och seg - har för mig att D70'n ärvde AF från F80, kan det stämma? Det vore ju onödigt i så fall :p....

Då jag haft båda vågar jag mig på en jämförelse.

Du har nog delvis rätt, misstänker starkt att fokusmotorn är av samma typ i både F80 och D70. Funkar bra med fasta, lättfokuserade objektiv t. ex: AF24/2.8, AF50/1.8 m fl.

Tillsammans med första AF-generationens 80-200 förvandlas denna smidighet till gäspningar medan man väntar på att ett kg glas ska förflytta sig till rätt läge. Tro mig, det är ingen fågelskådarkombo direkt :)

När det gäller mjukvaran som styr autofokus är det STOR skillnad mellan D70 och F80. Med ett AFS-objektiv är D70 lika snabb som en D200 eller D2x, måhända inte riktigt lika säker men betydligt bättre än F80.

Planerar du för AFS-objektiv i framtiden är den svaga fokusmotorn i D70 av noll betydelse.

/A
 
Intressant

Intressant information. Jag har aldrig testat ett AFS-objektiv och mitt 80-200 är från generationen just innan AFS så det skall tydligen ändå vara av lite "snabbare konstruktion".

Vid direkta jämförelser så upplevde jag nog ändå att D70'n var snabbare, säkrare och tystare än F80'n. Om än marginellt. Men tillräckligt för att jag inte skulle svära över att den var sämre iaf. Den kör för övrigt med Firmware 2 som ska ge lite bättre AF.

Gällande AFS i framtiden, så är det helt klart den funktion som mer eller mindre dikterar alla mina planerade inköp. Roligt att höra att det kommer att löna sig.

Återigen så tackar jag för bra info och synpunkter :).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.