ANNONS
Annons

Börja fota analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Inköpt!

Det blev en F-801 för en femhundring!
Den enda film som min närmsta fotoaffär hade var dock Kodak BW400CN som jag förstår är den svartvita filmen som framkallas på samma sätt som färgfilm.

Har laddat filmen och tagit två testbilder, så långt allt väl.

Hur är det med Velvia som alla pratar så mycket om... kan man framkalla diafilm var som helst, och vad kostar det, osv?

Den enda film som min närmsta fotoaffär hade var dock Kodak BW400CN som jag förstår är den svartvita filmen som framkallas på samma sätt som färgfilm.

Hur är det med Velvia som alla pratar så mycket om... kan man framkalla diafilm var som helst, och vad kostar det, osv?

OK, Cool(!!).... Har du någon bild på den, vore intressant se skicket på ditt ex. Men de är galet billiga nu(!!) Den höll ett riktigt bra andrahandsvärde 90talet ut, om jag minns rätt.
Jag har ju samma, med tillägget "s" spotmätning, som jag aldrig använt.
Bruksanv. kan du ladda ner i PDF format, om du inte fick med sådan.

När det gäller dia, så är jag inte rätt person att fråga...Men Velvia var naturfotografernas 1:a handsval förr...tryck i färgerna.

Kände inte till den där kodakfilmen du köpt, ska testa den själv...mest för skojs skull.

/John

Om Nikon och filmscanning i Peking...

Halloj Anders !

Plåtade på teatern i många år med 2 st F801s. Hade en F801 tidigare,
men bytte till s, som var lite snabbare. Blev bra bilder med Fuji 800.
De sista åren innan den totala digitaliseringen slog till framkallade jag hos
Fuji Foto Center på Repslagaregatan. Bilderna scannades samtidigt i maskinen
och levererades raskt på CD (höguplösta och lågupplösta). Tror att de uppehåller samma service fortfarande. Vill du prova på någon svart-vit "hemmaframkallningsfilm",t ex Tri-x, så hör av dig.
Du kan få en dosa och moraliskt stöd av mig.

Kanske en liten latte den 2:e...

Hälsningar från den andre Anders

Jag hade inte gett 500kr men det är en bra kamera. Framförallt saknar jag Ph läget på andra kameror.

All dia går under E6-process.

Velvian, den ursprungliga, finns inte längre.
Det finns en Velvia 100 som har en ngt lägre kontrast än 50an hade.
Sedan vet jag inte om Velvia 100F fortfarande finns kvar.

När jag bara plåtade dia och svartvitt så anväde jag Velvia. Det gällde att veta när man skulle under exponera -1/3 eller -2/3 eller inte alls. Jag förlorade den känslan när jag började plåta med negativ film också.

Själv använder jag numera Kodaks 100VS. påminner en del om Velvians saturerade färger men den drar inte lika mycket åt magenta.

Du har redan skaffat kamera. Annars hade jag föreslagit att en F5 hade passat lika bra som en F100. Hade en F100 före jag började med digitalt. Har nu återgått till analogt och har skaffat en F5, har samma känsla som F100 (fast bättre).

Jag hade inte gett 500kr men det är en bra kamera. Framförallt saknar jag Ph läget på andra kameror.

Velvian, den ursprungliga, finns inte längre.
Det finns en Velvia 100 som har en ngt lägre kontrast än 50an hade.
Sedan vet jag inte om Velvia 100F fortfarande finns kvar.

När jag bara plåtade dia och svartvitt så anväde jag Velvia. Det gällde att veta när man skulle under exponera -1/3 eller -2/3 eller inte alls. Jag förlorade den känslan när jag började plåta med negativ film också.

Själv använder jag numera Kodaks 100VS. påminner en del om Velvians saturerade färger men den drar inte lika mycket åt magenta.

Velvia 100F finns fortfarande, iaf. på scandinavianphoto i sthlm(?) Dyr som fn(!?)
Har aldrig provat den dock, el. Velvia överhuvudtaget, just för att den var "knölig att exponera rätt" & jag bedömde/bedömer att jag inte kunde/kan det.

...När det gäller hårdvaran är vi alla olika, ingen har rätt & ingen har fel...personligt tycke & smak styr. Jag skulle lätt betala 500kr för mitt ex av F-801s. Om man kollar slutar-lamellerna så syns inget tecken på slitage, matta & fina, som den dag den tillverkades. Vilken kamera skulle du välja, för någon som vill testa/experimentera med analogt?

Jag ska FAN, skaffa mig en F3HP:a med tiden, helst, så skulle jag vilja ha den fabriksnya i kartong(!!!!) från wibergsfoto i sthlm...18500kr/huset bara. Sista exet. (Men jag kan inte shoppa den just nu...:-(. Och när jag har råd, då är den sedan länge borta/såld...

/John

Ja, jag hade säkert kunnat vänta ett par veckor och hittat en likadan för 300kr, men spela roll. Eller köpt en i nån annan stad, och behövt betala frakt...

E6-process.... alltså jag är VERKLIGEN nybörjare... är det samma process som för negativ film eller en annan?

Ja, jag hade säkert kunnat vänta ett par veckor och hittat en likadan för 300kr, men spela roll. Eller köpt en i nån annan stad, och behövt betala frakt...

E6-process.... alltså jag är VERKLIGEN nybörjare... är det samma process som för negativ film eller en annan?
300 + frakt hmmm You got a point!.

All Positiv film = E6
Utom Kodachrome(har jag för mig) = speciellt labb men det är väl nerlagt. Det sista i europa låg i Schweiz.
negativ film = C41

Övriga gamla processer är nerlagda.

& jag bedömde/bedömer att jag inte kunde/kan det.

...När det gäller hårdvaran är vi alla olika, ingen har rätt & ingen har fel...personligt tycke & smak styr. Jag skulle lätt betala 500kr för mitt ex av F-801s. Om man kollar slutar-lamellerna så syns inget tecken på slitage, matta & fina, som den dag den tillverkades. Vilken kamera skulle du välja, för någon som vill testa/experimentera med analogt?
Man lär sig med tiden & antal filmer.
Men JAG tycker att det är projektorn som gör diabilderna fantastiska att titta på. Jag har inte sett ngn digital som slår en analog på fingrarna.

801s är väl ingen dålig kamera. Har ärvt en själv som är i nyskick men den kan inte jämföra sig med F5an. Den har en helt annan känsla och är en sridsvagn.
Dessutom funkar inte AFS eller VR med 801.

F5 eller varför inte en äldre manuell Fe2 F2 eller F3. Men då skall det vara manuella gluggar till så att det blir rätt känsla. Dagens AF-optik funkar itne lika bra.
Just F3HP brukar vara presskörda och har fått gå hårt.

Man lär sig med tiden & antal filmer.
Men JAG tycker att det är projektorn som gör diabilderna fantastiska att titta på. Jag har inte sett ngn digital som slår en analog på fingrarna.

801s är väl ingen dålig kamera. Har ärvt en själv som är i nyskick men den kan inte jämföra sig med F5an. Den har en helt annan känsla och är en sridsvagn.
Dessutom funkar inte AFS eller VR med 801.

F5 eller varför inte en äldre manuell Fe2 F2 eller F3. Men då skall det vara manuella gluggar till så att det blir rätt känsla. Dagens AF-optik funkar itne lika bra.
Just F3HP brukar vara presskörda och har fått gå hårt.

Jopp. Men kolla www.wibergsfoto.se De har en helt ny/oanvänd F3HP för 18.500kr, samma pengar som en ny F6. Hmm...(?) Men vill man ha en helt ny F3HP så får man betala...och så "måste man" ju ha manuell optik i samma fina/liknande skick....Kan dra iväg lite pengar där. :-D

Jag har en FG-20 & ett nikon serie e 50mm/1.8(det bättre med silverfärgad ring) i ett skick(!) som närmast kan kallas "nästan fabriksnytt" Problemet är bara det att jag inte kan använda den, för att den är i just "för fint skick".

Analoga äldre nikon kameror, är som något extra delikat, just då 1990 & bakåt. Fina F-801s, såna finns i mängder, men inte superfina FG-20, F3:eek:r osv.

Alltså nu tycker jag ni byter ämne lite. :)

Det här med att scanna på proffslab är ju dyrt. Crimson verkar iofs bra och trevliga, men ändå 130kr plus moms och frakt för billigaste framkallning och scanning.

Man kanske ska köra pappersutskrift på rullarna och sedan bara låta scanna de få negativ som verkligen blir bra och man vill publicera... ? Eller måste man scanna hela rullar?

Man är verkligen bortskämd med digitalkamera... men nu försöker jag iaf lägga ner mycket tanke och besvär på varje filmruta istället för att bara klicka iväg... :)

Man kanske ska köra pappersutskrift på rullarna och sedan bara låta scanna de få negativ som verkligen blir bra och man vill publicera... ? Eller måste man scanna hela rullar?
Tricket är väl att kopieringsmaskiner av dags datum printar alla bilder från ett digitalt värde.
Om bilderna kommer via nätet in till printerföretaget eller om de framkallar filmen först och scannar sedan spelar ingen roll.

Scanningen sköts automatiskt av maskinen och då är det enkelt av företaget att lägga alla bilder på en CD.

Tricket är väl att kopieringsmaskiner av dags datum printar alla bilder från ett digitalt värde.
Om bilderna kommer via nätet in till printerföretaget eller om de framkallar filmen först och scannar sedan spelar ingen roll.

Scanningen sköts automatiskt av maskinen och då är det enkelt av företaget att lägga alla bilder på en CD.

Då borde det ju bli billigare än framkalla + scanna (utan utskrift) än att framkalla och skriva ut? Men det är det ju inte.

Nåväl, första rullen är postades till Crimson igår för scanning och leverans på nätet. Ska bli spännande att se resultatet. Har lite ny film på ingång också, bl.a. Tri-X 400 och Neopan 1600.

Det roliga är ju att man verkligen anstränger sig med komponeringen innan man trycker av, till skillnad från på digitalkameran, där man (jag i alla fall) gärna slarvar för fullt... :)

Tänk bara på att Svartvit film brukar kosta det tredubbla att framkalla jämfört med negativ färgfilm. Att framkalla svartvit film hemma är absolut det billigaste.

Tänk bara på att Svartvit film brukar kosta det tredubbla att framkalla jämfört med negativ färgfilm. Att framkalla svartvit film hemma är absolut det billigaste.

OK, Crimson har dock bekräftat till mig att samma pris gäller för svartvit, negativ och dia:

"Det är helt korrekt, det gäller alla typer av film i 135 mm formatet och gäller framkallning + skanning till 8 MB RGB 8-bit."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar