Annons

Err i display på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

rille77

Aktiv medlem
Fått tag på ett sigma 70-200 2,8.

Med det på D80 så har jag fått Err. i topdisplayen några gånger.
Går att "avfyra" kameran, men den reggar ingen bild, blinkar bara Err.

Har inte kommit åt bländarringen så det ska inte vara den.

Försvinner om jag stänger av och på kameran en eller två gånger, lite störande.

Någon som vet vad som är på gång?

Rickard
 
Du kan ju alltid titta i manualen vad Err betyder för just D80, För Err på D200 som jag har betyder de funktions fel på kameran. Lösning utlös slutaren, om felet kvarstår eller uppträder ofta bör du kontakta enauktoriserad Nikon-servicerepresentant.

//Artin
 
manualen...

Kollade i manualen och enligt den så är det kameran som strular, men det funkar inte att utlösa slutaren, måste stänga av och på kameran en eller 2 gånger...

Men jag har inte upplevt detta med annat objektiv, så jag tänkte att det kanske är kombinationen D80+70-200 som gör det.
Ska kolla kontakterna på objektivet också, annars kanske men får höra av sig till Nikon.
 
Re: manualen...

rille77 skrev:
... har inte upplevt detta med annat objektiv,...

...kanske men får höra av sig till Nikon.
Ifall Nikonhuset är OK och Sigmaobjektivet är fel, bryr sig knappast Nikon om ditt problem.

Tura Scandinavia sköter service på Sigma, har jag för mig.
 
Re: manualen...

rille77 skrev:
Kollade i manualen och enligt den så är det kameran som strular, men det funkar inte att utlösa slutaren, måste stänga av och på kameran en eller 2 gånger...

Men jag har inte upplevt detta med annat objektiv, så jag tänkte att det kanske är kombinationen D80+70-200 som gör det.
Ska kolla kontakterna på objektivet också, annars kanske men får höra av sig till Nikon.

Då är det ju säkerligen gluggen det hänger på.. Har en bekant som oxå köpte en Sigma 70-200/2.8 som fick samma felsymtom som du. I hans fall var det bara att rengöra kontaktytorna. Han använde isopropanol som finns att köpa på apoteket.
 
Detta står det på min när jag kommer åt "bländarringen" när jag sätter på det.

Bara justera till rätt (tror det är max) som funkar det fin fint !
 
mais skrev:
Detta står det på min när jag kommer åt "bländarringen" när jag sätter på det.

Bara justera till rätt (tror det är max) som funkar det fin fint !

Tror du har blandat ihop dessa felmeddelanden. Det du syftar på är "fEE" som visas om man inte har gluggen inställd på minsta bländare.. Men "Err" meddelandet är något helt annat :)
 
Hmmm vet inte riktigt hur jag ska svara nu...

Men kan nog stämma, dåligt av mig !

Slarvigt läst tråd kan man ju lugnt påstå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.