Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ergonomisk mus+tangentbord

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad bra, då finns den i två versioner, dumt att ha samma namn "k750" tycker jag.

https://www.webhallen.com/se-sv/dat...oard_for_mac?gclid=COnPkJOnitMCFc_KsgodhyIBOw

Verkar ha utgått...
Det där är ju Mac-versionen! Fel version.

Något av dessa ska du leta vidare bland. T.ex. Dustin säljer det.

Såna här grejer vill i alla fall jag känna på innan köp.
Leta vidare i listan ovan. Det kanske finns någon återförsäljare med butik som säljer det. Annars har man ju 14 dagars returrätt, enligt konsumentköplagen, vid distansköp. Om man packar upp försiktigt och inte repar varan så brukar rätt många säljare acceptera en retur.

Har det något latency? Jag hade ett tidigare mus/tangentbordskit som inte var blåtand och de hade en anings uppstarttid, klart irrirerande.
Jag har bara använt blåtandsvarianten. Logitechs trådlösa teknik har väl annars rätt gott renommé? Leta rätt på något test på nätet.

Om miljövänlighet. När en pryl kostar tex 300kr extra kan man som generell regel räkna om det till energi. Så du måste spara 300kr på annat sätt för att det ska bli miljövänligt. Dessutom, är de sannolikt producerade med smutsig kinesisk kolenergi. (Samma resonemang som gör att Tesla för de som kör lite är miljöovänlig bil). Så tyvärr, denna produkt är inte miljövänlig men det är inte därför jag tittar på den.

Vill man vara miljövänlig är det sladd som gäller.
Mitt tangentbord använder energi som annars hade kastats bort. Det måste du också räkna med. Samt notera smileyn i mitt förra inlägg ...

Det var givetvis bekvämligheten som gjorde att jag köpte mitt tangentbord.

Jag skulle absolut satsa på något lågt. Hon ska inte skriva utan kunna hålla funktionsknappar nere. Inte delat tangentbord heller eftersom man kommer behöva komma åt hela tangentbordet med vänster hand.

Nu frågade ju Lisa om ett ergonomistk tangentbord och MS Natural Keyboard är ett väldigt bra sådant. Men det beror ju också på vad man ska göra med det. Det är ju som bäst när man sitter och skriver. Men jag ser inga problem med att använda det vid bildbehandling i Photoshop, har använt det själv i snart 20 år och har aldrig märkt att det skulle vara problematiskt. Du vet att du får släppa musen med högerhanden vid de få tillfällen som du inte når alla tangenterna :)

Detta händer nästan uteslutande vid användning av Alt Gr tangenten, det går ju att komma runt det genom att köpa ett tangentbord med engelsk eller amerikansk layout. Vill man ändå använda å, ä och ö så är det ju bara att lägga in en extra layout som man kan växla mellan. Men det kräver såklart att man vet var tangenterna sitter. Använder man den typen av tangentbord så använder man med största sannolikhet också rätt fingeruppsättning och då brukar man ha rätt bra koll på det.

Det där är ju Mac-versionen! Fel version.

Jo jag har som sagt upptäckt att det finns två versioner med samma modellbeteckning k750 men den var typ 5 år gammal så jag var inte så intresserad.

Något av dessa ska du leta vidare bland. T.ex. Dustin säljer det.

Leta vidare i listan ovan. Det kanske finns någon återförsäljare med butik som säljer det. Annars har man ju 14 dagars returrätt, enligt konsumentköplagen, vid distansköp. Om man packar upp försiktigt och inte repar varan så brukar rätt många säljare acceptera en retur.

Öppet köp i butiker brukar också funkar bra (inte webhallen kista där jag köpte ett tangentbord för några veckor sen)

Jag har bara använt blåtandsvarianten. Logitechs trådlösa teknik har väl annars rätt gott renommé? Leta rätt på något test på nätet.

Det var logitech och det funkade inte för mig att inte musen rörde sig på en gång.

Mitt tangentbord använder energi som annars hade kastats bort. Det måste du också räkna med. Samt notera smileyn i mitt förra inlägg ...

Det var givetvis bekvämligheten som gjorde att jag köpte mitt tangentbord.

Ditt tangentbord har sannolikt kostat mer energi i tillverkning än du någonsin drar in via solcellen men vi pratar inte om miljöaspekten, jag vill slippa en sladd och det ska funka perfekt samtidigt som det är så ergonomiskt det kan vara för någon som photoshoppar.

Nu frågade ju Lisa om ett ergonomistk tangentbord och MS Natural Keyboard är ett väldigt bra sådant. Men det beror ju också på vad man ska göra med det. Det är ju som bäst när man sitter och skriver. Men jag ser inga problem med att använda det vid bildbehandling i Photoshop, har använt det själv i snart 20 år och har aldrig märkt att det skulle vara problematiskt. Du vet att du får släppa musen med högerhanden vid de få tillfällen som du inte når alla tangenterna :)

Detta händer nästan uteslutande vid användning av Alt Gr tangenten, det går ju att komma runt det genom att köpa ett tangentbord med engelsk eller amerikansk layout. Vill man ändå använda å, ä och ö så är det ju bara att lägga in en extra layout som man kan växla mellan. Men det kräver såklart att man vet var tangenterna sitter. Använder man den typen av tangentbord så använder man med största sannolikhet också rätt fingeruppsättning och då brukar man ha rätt bra koll på det.

All släppa ett musdrag är i vissa lägen katastrofalt :)

Jag har ett MS Natural Keyboard, bra för att skriva, tveksamt för programmering, värdelöst för bildbehandling. Dessutom för högt.

Det var logitech och det funkade inte för mig att inte musen rörde sig på en gång.

Jag har en trådlös mus för bärbara datorer fårn Logitech någonstans, som i och för sig nog är tio år vid det här laget. Den rör sig direkt, om den är vaken. Dock är den så beskaffad att den somnar till efter en ganska kort stund, vilket gör att man måste ha rört den kort innan om man vill ha full precision. Annars blir det så att den släpar lite.

... Den rör sig direkt, om den är vaken. Dock är den så beskaffad att den somnar till efter en ganska kort stund, vilket gör att man måste ha rört den kort innan om man vill ha full precision. Annars blir det så att den släpar lite.

Precis det beteendet jag pratar om. Funkade inte för mig.

Nu såg jag inte att Lisa berättade något om vilket operativsystem hon använder, så det kanske inte är något problem. Annars finns ju, som Per påpekade, "storasyster" K750 även i en Win-version.

Den hade utgått där jag kollade och jag skulle vara tveksam att köpa ett tangentbord där modellen är minst 7 år gammal, tekniken går framåt även på så enkla ting.

Jag har kommit på att jag inte vill vara utan bakgrundsbelysning, finns det på trådlösa?

All släppa ett musdrag är i vissa lägen katastrofalt :)

Jag har ett MS Natural Keyboard, bra för att skriva, tveksamt för programmering, värdelöst för bildbehandling. Dessutom för högt.

Höjden ställer du in på skrivbordet.

Jag hade en gång problem med en ganska allvarlig inflammation i handleden, och köpte då ett MS Natural Keyboard att skriva på, och en Wacomplatta istället för mus.

Efter 3-4 månader var hela inflammationen 100% botad.

Däremot så skall det tilläggas att även om tangentbordet var bra för mig, så föredrar jag helt klart tangentbord med "riktiga" mekaniska brytare (MS Natural Keyboard har ganska "svampiga" tangenter).

För mycket arbete med mus och/eller ritplatta, så skulle jag rekommendera ett 60%-are eller TKL. Då har man mycket kortare avstånd mellan tangentbord och mus/ritplatta., vilket inte bara sparar plats på skrivbordet, utan blir även både snabbare och mer ergonomiskt.

Den hade utgått där jag kollade och jag skulle vara tveksam att köpa ett tangentbord där modellen är minst 7 år gammal, tekniken går framåt även på så enkla ting.

Jag har kommit på att jag inte vill vara utan bakgrundsbelysning, finns det på trådlösa?

Ja. Har ett bärbart Logitech som kör både BT och har bakgrundsbelysning. Gillar normalt inte tangentbord med korta nedslag (föredrar mekaniska brytare med fulllängdsnedslag), men är riktigt smidigt att ha med på resa till iPad och telefon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar