Annons

Ergonomisk mus+tangentbord

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
Hej hej hallå alla,

jag letar efter mus + tangentbord för många timmars bildredigering, ergonomiskt till 1000 alltså.

Så om ni har några tips (jag vet att valet av mus beror på hur den känns i handen och jag tänker att jag skall ta ett varv i diverse elektroniskaffärer) på märke/modell som ni kan rekommendera så är jag idel öra.

Tack!
 
Hej hej hallå alla,

jag letar efter mus + tangentbord för många timmars bildredigering, ergonomiskt till 1000 alltså.

Så om ni har några tips (jag vet att valet av mus beror på hur den känns i handen och jag tänker att jag skall ta ett varv i diverse elektroniskaffärer) på märke/modell som ni kan rekommendera så är jag idel öra.

Tack!

Spelmöss med hög upplösning (>4000dpi) som klarar alla ytor.
Tangentbord, logitechs låga med kort anslag och controltangenten ute i hörnet, bra del, home.end-pageup/down-knappar.
 
Ett brutet tangentbord.
Men om man gillar det eller inte är personligt.
För mig som känner en 20 minuters skrivande i handlederna är det viktigt på jobbet.
Hemma vid LR/PS osv när man knappar lite hit & dit på enstaka tangenter så är det inte viktigt.
 
Hej hej hallå alla,

jag letar efter mus + tangentbord för många timmars bildredigering, ergonomiskt till 1000 alltså.

Så om ni har några tips (jag vet att valet av mus beror på hur den känns i handen och jag tänker att jag skall ta ett varv i diverse elektroniskaffärer) på märke/modell som ni kan rekommendera så är jag idel öra.

Tack!

Hej!

Testa Microsoft Natural Keyboard och Logitech MX Master.
 
Jag gillar små, trådlösa tangentbord eftersom man lätt kan flytta runt tangenbordet när man byter sittställning. Jag har ett Logitech K760 som kommunicerar med datorn via Bluetooth (förbindelsen har aldrig brutits spontant på de cirka 3 år jag har haft det).

Tangentbordets batterier laddas av solceller så man behöver aldrig plugga in någon sladd för laddning.

Tangenterna är s.k. chiclet-tangenter, vilket en del inte gillar, men jag har vant mig.

K760 är platt och lågt, med lite högre (gummi)fötter baktill (eller upptill, eller hur man nu ska beskriva det) så att det lutar en liten aning mot den som använder det.
 
Jag gillar små, trådlösa tangentbord eftersom man lätt kan flytta runt tangenbordet när man byter sittställning. Jag har ett Logitech K760 som kommunicerar med datorn via Bluetooth (förbindelsen har aldrig brutits spontant på de cirka 3 år jag har haft det).

Tangentbordets batterier laddas av solceller så man behöver aldrig plugga in någon sladd för laddning.

Tangenterna är s.k. chiclet-tangenter, vilket en del inte gillar, men jag har vant mig.

K760 är platt och lågt, med lite högre (gummi)fötter baktill (eller upptill, eller hur man nu ska beskriva det) så att det lutar en liten aning mot den som använder det.

För Mac. Annars skulle jag kollat på det.
 
Jag tror att det finns för MS Windows också. Den enda skillnaden borde vara märkningen av vissa tangenter.
 
Jag skulle absolut satsa på något lågt. Hon ska inte skriva utan kunna hålla funktionsknappar nere. Inte delat tangentbord heller eftersom man kommer behöva komma åt hela tangentbordet med vänster hand.
Jag går obehindrat mellan 4-5 olika sorters tangentbord.
Men laptopens är förfärligt dåligt.
 
Jag kör med en styrkula från Logitech. Den har jag satt på en kilformad hållare så den lutar åt höger. Testa att lägg armen fram i "musläge" och slappna av så känner du hur vinkeln ska vara. Fick enormt problem med att jag vred ner handflatan mot bordet för att hålla i musen.
Dessutom en stol med ställbar höjd och ställbart armstöd så det är precis i nivå med bordsskivan samtidigt som jag är avslappnad i axeln och har armbågen i rät vinkel. På det här sättet är armen i avslappnad ställning och det är bara fingrarna som rör sig.
Kulan har tre knappar vid tummen, skrollhjul och tre knappar vid pekfingret och högerknapp till höger om kulan. Alla knapparna är programmerbara så jag har flera kommandon där.
Tangentbordet har jag också lutat så jag når knapparna lätt och så har jag ett löst nummeriskt tangentbord monterat till vänster så jag kan mata in siffror med vänsterhanden och kan låta högerhanden vara.
Krävde lite pyssel och lite träning med styrkulan, men oj vad bekvämt.
 
Jag kör med en styrkula från Logitech. Den har jag satt på en kilformad hållare så den lutar åt höger. Testa att lägg armen fram i "musläge" och slappna av så känner du hur vinkeln ska vara. Fick enormt problem med att jag vred ner handflatan mot bordet för att hålla i musen.
Dessutom en stol med ställbar höjd och ställbart armstöd så det är precis i nivå med bordsskivan samtidigt som jag är avslappnad i axeln och har armbågen i rät vinkel. På det här sättet är armen i avslappnad ställning och det är bara fingrarna som rör sig.
Kulan har tre knappar vid tummen, skrollhjul och tre knappar vid pekfingret och högerknapp till höger om kulan. Alla knapparna är programmerbara så jag har flera kommandon där.
Tangentbordet har jag också lutat så jag når knapparna lätt och så har jag ett löst nummeriskt tangentbord monterat till vänster så jag kan mata in siffror med vänsterhanden och kan låta högerhanden vara.
Krävde lite pyssel och lite träning med styrkulan, men oj vad bekvämt.

Lyckas du rita/klona med kula? Jag har provat men det går alldeles för långsamt så jag återgick till mus. Samma sak med ritplatta, så många pratar om hur bra det är men även efter en envis månad var jag inte i närheten av vad jag kunde göra med min högkvalitets lasermus.
 
Jag tror att det finns för MS Windows också. Den enda skillnaden borde vara märkningen av vissa tangenter.

"NOTE: The K760 solar keyboard for Mac is not supported on Windows, UNIX or Linux operating systems."

det är inte bara märkningen av windowstangenten, ordningen av ctrl och alt (option) spelar stor roll.
 
K750. Det är lite bredare än K760 eftersom det har en "numeric keypad" och det kommunicerar med hjälp av Logitechs egen radioteknik (dvs en liten USB-dongel).

Jag har för mig att jag har sett ett BT-tangentbord från Logitech till MS WIndows också, men jag kan minnas fel.
 
Jag kör inte PS, så jag ringar inte in markeringar och sånt. Å andra sidan är jag vänsterhänt, så jag jobbar ju med "fel" hand.
Tror det till stor del är en träningssak.

Och för min del var det inte mycket att välja på. Var på god väg att sabba högerarmen från handleden upp till nacken...

Nu frågade ju TS om just mus och tangentbord, så det är ju svårt att veta något om övriga arbetsplatsen, men jag tänker att man behöver titta på hela paketet.
 
Jag kör inte PS, så jag ringar inte in markeringar och sånt. Å andra sidan är jag vänsterhänt, så jag jobbar ju med "fel" hand.
Tror det till stor del är en träningssak.

Och för min del var det inte mycket att välja på. Var på god väg att sabba högerarmen från handleden upp till nacken...

Nu frågade ju TS om just mus och tangentbord, så det är ju svårt att veta något om övriga arbetsplatsen, men jag tänker att man behöver titta på hela paketet.

Jag är också vänsterhänt. Platta kör jag med vänster, mus med höger.

Har också haft problem men sen jag bytte grejer försvann problemen trots mer datortid än någonsin.
 
K750. Det är lite bredare än K760 eftersom det har en "numeric keypad" och det kommunicerar med hjälp av Logitechs egen radioteknik (dvs en liten USB-dongel).

Jag har för mig att jag har sett ett BT-tangentbord från Logitech till MS WIndows också, men jag kan minnas fel.

Intressant men det står mac på den också.

Varför är solceller bra? Upplever batteridrift som problemlöst...räcker hur länge som helst. Plattare?
 
Intressant men det står mac på den också.
WIRELESS SOLAR KEYBOARD K750.
"System Requirements

Windows-based PC

Windows® XP, Windows Vista® , Windows 7, Windows 8, Windows 10
USB port
Light source from sunlight and/or indoor lighting
"

Varför är solceller bra? Upplever batteridrift som problemlöst...räcker hur länge som helst. Plattare?
Man slipper koppla in en sladd för att ladda. Jag har haft mitt tangentbord i tre år och det bara fungerar utan att jag behöver bry mig om att ladda dess batterier. Så småningom dör väl batterierna, antar jag, men det händer ju även med batterier som man måste ladda med sladd.

Dessutom bidrar man mindre till växthuseffekten. :)
 
WIRELESS SOLAR KEYBOARD K750.
"System Requirements

Windows-based PC

Windows® XP, Windows Vista® , Windows 7, Windows 8, Windows 10
USB port
Light source from sunlight and/or indoor lighting
"


Man slipper koppla in en sladd för att ladda. Jag har haft mitt tangentbord i tre år och det bara fungerar utan att jag behöver bry mig om att ladda dess batterier. Så småningom dör väl batterierna, antar jag, men det händer ju även med batterier som man måste ladda med sladd.

Dessutom bidrar man mindre till växthuseffekten. :)

Vad bra, då finns den i två versioner, dumt att ha samma namn "k750" tycker jag.

https://www.webhallen.com/se-sv/dat...oard_for_mac?gclid=COnPkJOnitMCFc_KsgodhyIBOw

Verkar ha utgått...

Såna här grejer vill i alla fall jag känna på innan köp.


Har det något latency? Jag hade ett tidigare mus/tangentbordskit som inte var blåtand och de hade en anings uppstarttid, klart irrirerande.

Om miljövänlighet. När en pryl kostar tex 300kr extra kan man som generell regel räkna om det till energi. Så du måste spara 300kr på annat sätt för att det ska bli miljövänligt. Dessutom, är de sannolikt producerade med smutsig kinesisk kolenergi. (Samma resonemang som gör att Tesla för de som kör lite är miljöovänlig bil). Så tyvärr, denna produkt är inte miljövänlig men det är inte därför jag tittar på den.

Vill man vara miljövänlig är det sladd som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.