Annons

Erfarenheter av uppladdningsbara CRV3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm
eftersom jag inte har någon Pentax så läste jag på lite i de andra fora för att se vad folk har hittat på...

Tydligen är Pentax lite kräsen vad gäller matningsspänning (taskig konstruktion?), vill ha ett tämligen snävt spänningsområde, och detta kan vara skälet till att man får ut så mycket högre antal bilder med uppladdningsbara CR-V3 än NMHi trots att de senare har så mycket högre kapacitet, då 4xNMHi sjunker ner mot 4,5 volt efter belastning.

Det lär finnas TVÅ typer av uppladdningsbara CR-V3, den enkla typen som har en spänning som kan nå ~4 volt och en typ med inbyggd spänningsreglering och ligger på typiskt 3,2 volt. Går den här regleringskretsen sönder kan man skada sin kamera med allt för hög spänning!

Den senare typen kräver en speciell laddare då batteriet tydligen har en speciell anslutning för laddning som är skild från förbrukaranslutningen (ex. kameran)
/Lasse

Sen glömmer du också självurladdningen. Det är skillnad som på natt och dag mellan Nimh och LiIon när det gäller självurladdning!

NiMh tappar kapacitet väldigt snabbt även om de inte används och fungerar bäst när de är aldeles nyladdade. När du tömt ett NiMh är det bästa att låta det vara tills du ska använda det nästa gång och ladda det då.

Med LiIon eller LiPo så kan du ladda direkt efter användning och låta batteriet ligga väldigt länge innan du använder det igen. Har själv testat att använda LiPo ca 4 månader efter laddningen utan att märka att de skulle ha tappat kappacitet. Försök göra det med NiMh! Är NiMh cellerna färska kanske de klara sig ett tag, men det tar inte lång tid innan de har så hög självurladdning att de måste laddas i princip före varje användning. Innom rc-flyget märktes det direkt när Nimh kom. Det blev mer nödvändigt än nånsin att se till att ladda radioutrustningen innan varje flygutflykt. Det gick inte att låta sändaren ligga några dagar och tro att man hade spänning kvar. Nu kör jag Lipo i min sändare och de som sitter i just nu laddades i mars och håller ändå full kapacitet.

Nä, att det skulle vara onödigt att byta ut de hopplösa Nimh håller jag inte med om.

Lasse Moell (WebDog) skrev:
3,26-3,28 Volt (märkta 3 Volt)
Mätt med digital voltmeter på två olika batterier, nya oanvända men "gamla" typ 5 år, fortfarande inplastade...

CR-V3 är ett Lithium batteri och kan därför lagras under lång tid med mycket ringa självurladdning.

/Lasse

Nu har vi mättuppgifter på vanliga CR-V3 batterier
Stort TACK! Lasse

Så det ska nog inte vara några problem med NCR-V3 batterierna

Läste detta DP
1) if you test any battery for you should do so under some load. I usually use a resistor across the leads of the voltage meter. If you are concerned about the voltage of rechargable CR-V3's (and you should be since I have found that many odd brands are much higher than their literature indicates) you should pull at least 100 ma, which for a 3 volt battery means a 30 ohm resistor (try Radio Shack). I had to give away my first purchase of Cr-V3 becaue they did NOT work with my DS.

The rechargable CR-V3's also contain a small printed circuit board, which is needed for safety and in some models, also regulates the voltage. I have found that the generic (i.e. cheap, unbranded or not nationally known brands) batteries usually have too high a voltage and will not work in my DS, however the Uniross batteries I am currently using work very well- hundreds of shots without changing batteries, and they have a very low rate of self-discharge, unlike the NiMH AA's I was using.

The Uniross have a small third contact for recharging, so the charger can not be used accidentally to recharge a regular CR-V3 (which could explode!!)
Vanson Batterierna har också detta lilla tredje hål.

. I have not tried other national brands, but would advise using a voltmeter and a load (30 ohms would be good) to check the voltage before using other brands.

Sen var det någon som skrev detta
No, read battery spec. I believe there are two types RCR-V3s, high 3V (3.5 or 3.7) and low 3V (3.0 or 3.2). I've got the lower voltage one.

Frågan är om det är siffror under belastning? eller utan..

Mvh
Daniel

Re: CR-V3 vs. NMHi

WebDog skrev:
O
Enligt data hos kjell.com har ett CR-V3 en typisk spänning på 3 volt och 1350 mAh.
Två batterier ger då 6 volt och 1350 mAh eller 8,1 watt-timme.
Fyra stycken NMHi ger ca 4,8 volt och 2500 mAh vilket motsvarar ca 12 watt-timme.
...
Man kan ju också fundera på hur fokuseringmototernas livslängd när man kör dom i turbofart??

Men alkaline-batterier håller 1,5 V / st vilket ger 6V totalt - samma spänning som 2st 3V CR-V3. Dock klarar de väl inte så stora strömuttag, så de blir i praktiken värdelösa för kamerabruk.

Vikten är ju också intressant. 4 st Ni-MH väger ca 100g. Vad väger 2 st CR-V3?

P-E Claesson skrev:
Sen glömmer du också självurladdningen. Det är skillnad som på natt och dag mellan Nimh och LiIon när det gäller självurladdning!

NiMh tappar kapacitet väldigt snabbt även om de inte används och fungerar bäst när de är aldeles nyladdade. När du tömt ett NiMh är det bästa att låta det vara tills du ska använda det nästa gång och ladda det då.

???
Det verkar som dina celler inte är helt friska! Visst har NMHi en större självurladdning än Li-Ion men att hävda att de är tomma efter några dagar är direkt felaktigt. Tänk även på att LiIon åldras, de kan vara slut efter 1-2 år, vare sig man användt batteriet eller ej! Det tycks vara en kemisk process som långsamt bryter ner batteriet

Min kamera använder 10 st AA NMHi celler i sitt orginalbatteri, och jag har ofta det liggandes flera veckor, och det fungerar utmärkt! Det är kanske inte relevant att jämföra olika D-SLR tillverkare men problemet i det här fallet tycks vara att Pentax inte fungerar tillfredställande när spänningen sjunker under en viss nivå som är högre än för andra tillverkare (ren spekulation från min sida).

LiIon har högre effekttäthet, vilket medför att man kan tillverka mindre batterier med bibehållen kapacitet! I fallet med uppladdningsbara CR-V3 har man 50% MINDRE kapacitet än NMHi men att kameran lyckas få ut fler bilder med RCR-V3 tyder på att man inte lyckas ladda ur NMHi fullt. En sub-optimal konstruktion tycker jag!!

Skulle du stoppa in batterier som KAN skada kameran (om t ex reglerkretsen är trasig eller saknas) för att få några fler bilder eller kanske en viktbesparing på 50 gram?? Där är kanske kärnfrågan för en Pentax-ägare.

Nä, mina Nimh är nog inte helt friska, och det är ytterligare ett av problemen med NiMh! Om man inte använder dem hela tiden utan låter dem självurladda så blir de dåliga väldigt snabbt. Hittade en intressant förklaring här: http://www.valutronic.se/foto2.html Bläddra långt ner till stycket om snabbladdare.

När det gäller Pentax:en så har ju dessutom som sagt Nimh låg spänning redan från början. Pentax rekomenderar heller inte NiMh och de garanterar inte full funktion med dessa (för slö af?).

P-E Claesson skrev:
Nä, mina Nimh är nog inte helt friska, och det är ytterligare ett av problemen med NiMh! Om man inte använder dem hela tiden utan låter dem självurladda så blir de dåliga väldigt snabbt. Hittade en intressant förklaring här: http://www.valutronic.se/foto2.html Bläddra långt ner till stycket om snabbladdare.

När det gäller Pentax:en så har ju dessutom som sagt Nimh låg spänning redan från början. Pentax rekomenderar heller inte NiMh och de garanterar inte full funktion med dessa (för slö af?).

Kollade i manualen där står det att det är
"Alkaliska AA Batterier
Följer med kamera och är lätt att hitta när deinna tar slut men klarar inte i vissa fall att driva kameran alla funktioner.
Vi avrådera andvändning utom i nödfall och för kontroll av kamerans funktion."

men sen står det att

Laddnings bara Ni-Mh batterier
Dessa kan laddas och är ekonomiska
En laddre som kan köpas i handeln
och som är kompatibel med batteriena behövs

sen står det också

Nickel.mangan och laddningsbara CR-V3 batterier kan ge krångel på grund av deras spänningskarakteristika och vi avråder ifrån dessa.

Sen står det att
Det finns både uppladningsbara och vanliga CR-V3 batterier och denna kamera använder dem ej laddningsbara batterierna.

Så att med denna information
AA vanliga inte rekomenderade
AA uppladnings bara inte rekomenderade
AA litum rekomederades för kallare klimat
CR-V3 (Vanliga) Har lång livsläng och praktiska på resor.
CR-V3 upplandningsbara inte rekomenderade

Så då ska man enligt denna manual köpa "Vanliga CR-V3" för 150kr en uppsättning 300Kr
Och dem ska klara med 50% blixt bilder ca 600 bilder.

Och dem vanliga håller ju inte heller exakt 3,000V
Så jag kastar snart in minna NCR-V3 i min kamera.

P-E Claesson skrev:
Hittade en intressant förklaring här: http://www.valutronic.se/foto2.html Bläddra långt ner till stycket om snabbladdare.

Läste där om en olumpus kamera hade en förbrukning på 700mAh så då kanske inte det är så fel med minna tester med 500mAh och då låg ju inte NCR-V3 högre än 6,4 max och vanliga hade en spänning på ca 6,4.

Och nät adapter ingången är ju märkt med 6,5V som jag nämt tidigare.

Mvh
Daniel

WebDog skrev:
Hmmm
eftersom jag inte har någon Pentax så läste jag på lite i de andra fora för att se vad folk har hittat på...

Tydligen är Pentax lite kräsen vad gäller matningsspänning (taskig konstruktion?), vill ha ett tämligen snävt spänningsområde, och detta kan vara skälet till att man får ut så mycket högre antal bilder med uppladdningsbara CR-V3 än NMHi trots att de senare har så mycket högre kapacitet, då 4xNMHi sjunker ner mot 4,5 volt efter belastning.

Det lär finnas TVÅ typer av uppladdningsbara CR-V3, den enkla typen som har en spänning som kan nå ~4 volt och en typ med inbyggd spänningsreglering och ligger på typiskt 3,2 volt. Går den här regleringskretsen sönder kan man skada sin kamera med allt för hög spänning!

Den senare typen kräver en speciell laddare då batteriet tydligen har en speciell anslutning för laddning som är skild från förbrukaranslutningen (ex. kameran)

Detta är infrån ett tidagre inlägg av samma person

Sammanfattningsvis kan man säga att vanliga NMHi har ~1,5x så stort energiinnehåll som uppladdningsbara CR-V3! Enda skälet att använda dessa skulle vara just att detta batteri håller en högre spänning vilket kan få motorer att snurra fortare samt blixt att ladda upp fortare, men till priset av ännu kortare drifttid. Tänk också på att om det är en mer konstant spänning kommer övergången från "fullt" till "soppatorsk" att gå väldigt fort

Man kan ju också fundera på hur fokuseringmototernas livslängd när man kör dom i turbofart??
/Lasse

Övergången till soppatorsk gör ju inget om det går fort. kolla på batterierna till R/C bilar dem kör ju fullt ända till sista minuten.
jag vet själv när man använde vanliga batterier i bilen vilket skit gick bra första fem minuterna sedan gick den saktare och saktare .
det vill inte jag ha i min kamera om Autofokusen ska behöva ta längre tid på sig innan batterierna är helt slut.
Bättre med En riktig brant kurva när dem tar slut.

Sen så är ju vanliga AA på 1,5V det blir ju 6V totalt så mycket turbo på motorn blir ju inte det då, kanske om man jämnför med 1,2V batterier.

Men om reglerkretsen skulle gå sönder i batteriet. Får ju Vanson stå för rep av kameran, eftersom det är deras produk som orsakat skadan.

Är det någon som skör med NCR-V3 nu i K100??

Mvh
Daniel

sfr danne skrev:
Övergången till soppatorsk gör ju inget om det går fort. kolla på batterierna till R/C bilar dem kör ju fullt ända till sista minuten.
jag vet själv när man använde vanliga batterier i bilen vilket skit gick bra första fem minuterna sedan gick den saktare och saktare .
det vill inte jag ha i min kamera om Autofokusen ska behöva ta längre tid på sig innan batterierna är helt slut.
Bättre med En riktig brant kurva när dem tar slut.

Sen så är ju vanliga AA på 1,5V det blir ju 6V totalt så mycket turbo på motorn blir ju inte det då, kanske om man jämnför med 1,2V batterier.

Men om reglerkretsen skulle gå sönder i batteriet. Får ju Vanson stå för rep av kameran, eftersom det är deras produk som orsakat skadan.

Är det någon som skör med NCR-V3 nu i K100??

Mvh
Daniel

Jag kör med Vanson NCR-V3 köpta på Clas Ohlson i min K100d nu och det fungerar alldeles lysande än så länge.

Nu har jag testat min K100d med laddningsbara NCR-V3 ett tag. Jag satte i batterierna helt nyladdade när jag fick kameran och jag har därefter fotat med och utan blixt samt lekt en hel del med inställningar (testat AF en hel del) och använt displayen rätt mycket till att titta på bilderna. Jag har även använt förhandsgranskningsfunktionen en del.
Jag hann knäppa bra precis 400 "riktiga" bilder innan batterierna dog.

Värt att notera är att batterierna, som nån skrev här tidigare, får soppatorsk ohyggligt fort. Från att ha visat helt laddat till "Batteri slut" var det inte många exponeringar inte.

Har gjort en del mätningar på Vansos NCR-V3 baterier, som finns att köpa på både Clas Ohlson och Kjell&Co....

Har 3 st NCR-V3 en som jag ladded fullt för ca 1.5 månad sedan, en som jag laddade för en vecka sedan och en helt nyladdad...

Jag har belastat dessa med 3.3 KOhm, 330 Ohm och 33 Ohm, vilket skall ge en last på 1mA. 10mA och 100mA, har även mätt på ett par helt nya alkaline, motor batterier...

Obelastade:
NCR-V3: 3.82V / 3.93V / 3.95V
AA: 3.16 V

3.3 kOhm - 1 mA
NCR-V3: 3.61V / 3.61V / 3.68V
AA: 3.15 V

330 Ohm - 10 mA
NCR-V3: 3.50V / 3.50V / 3.57V
AA: 3.15V

33 Ohm - 100 mA
NCR-V3: 3.35V / 3.32V / 3.43V
AA: 3.09V

Min slutsats är att NCR-V3 ger hög vilospänning, men spänningen sjunker snabbt vid belastning, vilket är vanligt när man har en aktiv reglering.

Daniel Mauritzell har ju tidigare testat med belatningar i 500-1000mA (0.5-1.0A) och då har batterierna hållit runt 3.1 - 3.2 V.

Så om bara kameran klara den höga obelastade spänningen på runt 7.7V så sjunker ju spänningen fort vid belastning... redan vid 10mA så är spänningen ca 7.0V och icke uppladdningsbara CR-V3 ger ju ca 6.6 V

Jag kommer att prova att köra med dessa NCR-V3 i min K100D... och troligen ha de som nödbatterier i o m att dom inte tappar något om dom ligger...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar