skarpedjup
Aktiv medlem
Jag vet inga generella märken så, men spänningen får ju inte ligga högre än vad vanliga batterierna är. Ett CRV3 batteri är lika som 2 AA, så det får väl inte överstiga 3v då.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
CerebralCortex skrev:
Jag använder Laddbara NCR-V3 från Kjell&Co i min Pentax *istD, och de gör verkligen susen. Dels så får jag ut mer än 500 bilder per laddning, och dels är autofokusen betydligt snabbare.
Jag brukade köra med NiMh-batterier förut, 2500mAh, men även de tog slut för fort enligt min åsikt, istD-n är väldigt batterisugen, men med de nya batterierna så är det stor skillnad.
Ett NCR-V3 kostar 150kr (på kjell&co), att jämföra med GP-batterier som kostar 120kr för 2 (som ju motsvaras av ett NCR-V3).
Så förutom att det blir en initial kostnad i och med att man behöver köpa ny laddare så är skillnaden inte så stor tycker jag. Och fördelarna är väl värda det. Det ska bli intressant i vinter när kylan kommer, för mina gamla NiMh-batterier var alldeles för köld-känsliga, men det ska visst inte litiumbatterierna vara.
Hur länge batterierna varar kan jag dock inte svara på, men då jag hunnit med ca. 40000 bilder med min kamera, så kan jag säga att jag är inte speciellt inponerad över livslängden på GP-batterierna jag använt förut, så jag tror inte jag kommer att bli besviken på de nya.
De batterier jag köpte, märket heter Vanson, ska enligt info på hemsida precis motsvara icke laddningsbara CR-V3-batterier vilket inte alla laddbara sådana gör. Men dessa gör det hursomhelst och det är det viktigtaste när det gäller att stoppa dem i sin Pentax iallafall, för Pentaxen är byggd för att fungera bra med icke laddbara CR-V3.
[EDIT]
Jag har testat att köra min kompis *istDL med mina batterier, vilket funkar jättebra också, och även där märks det väldigt stor skillnad på autofokushastigheten, dock så har jag inte kört slut på en hel laddning i den, jag vill ju inte vara av med mina batterier så länge
[/EDIT]
/Patrik
CerebralCortex skrev:
...och på den sidan står det "De uppladdningsbara batterierna har en högre voltstyrka." vilket inte stämmer med t.ex. de vanson-batterier jag skrivit om och kör min *istD med...
papi skrev:
Batteriangivelsen 300 mAh skall väl betyda att batteriet kan lämna en ström av 300 mA i em timme, allstå en energiangivelse. [/B]
sfr danne skrev:
Det är ju kameran sam belastar batteriet,
och det är ju den belastningen som blir "srtömen" (mAh) för den dra aldring 1A!
Daniel