Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av uppladdningsbara CRV3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inga generella märken så, men spänningen får ju inte ligga högre än vad vanliga batterierna är. Ett CRV3 batteri är lika som 2 AA, så det får väl inte överstiga 3v då.

Lösningen är väl att göra som Patrik här med batterier som inte ger överspänning men ändå verkar ge bättre kapacitet och prestanda:

CerebralCortex skrev:
Jag använder Laddbara NCR-V3 från Kjell&Co i min Pentax *istD, och de gör verkligen susen. Dels så får jag ut mer än 500 bilder per laddning, och dels är autofokusen betydligt snabbare.

Jag brukade köra med NiMh-batterier förut, 2500mAh, men även de tog slut för fort enligt min åsikt, istD-n är väldigt batterisugen, men med de nya batterierna så är det stor skillnad.

Ett NCR-V3 kostar 150kr (på kjell&co), att jämföra med GP-batterier som kostar 120kr för 2 (som ju motsvaras av ett NCR-V3).

Så förutom att det blir en initial kostnad i och med att man behöver köpa ny laddare så är skillnaden inte så stor tycker jag. Och fördelarna är väl värda det. Det ska bli intressant i vinter när kylan kommer, för mina gamla NiMh-batterier var alldeles för köld-känsliga, men det ska visst inte litiumbatterierna vara.

Hur länge batterierna varar kan jag dock inte svara på, men då jag hunnit med ca. 40000 bilder med min kamera, så kan jag säga att jag är inte speciellt inponerad över livslängden på GP-batterierna jag använt förut, så jag tror inte jag kommer att bli besviken på de nya.

De batterier jag köpte, märket heter Vanson, ska enligt info på hemsida precis motsvara icke laddningsbara CR-V3-batterier vilket inte alla laddbara sådana gör. Men dessa gör det hursomhelst och det är det viktigtaste när det gäller att stoppa dem i sin Pentax iallafall, för Pentaxen är byggd för att fungera bra med icke laddbara CR-V3.

[EDIT]
Jag har testat att köra min kompis *istDL med mina batterier, vilket funkar jättebra också, och även där märks det väldigt stor skillnad på autofokushastigheten, dock så har jag inte kört slut på en hel laddning i den, jag vill ju inte vara av med mina batterier så länge :)
[/EDIT]

/Patrik

...och på den sidan står det "De uppladdningsbara batterierna har en högre voltstyrka." vilket inte stämmer med t.ex. de vanson-batterier jag skrivit om och kör min *istD med... :)

Mvh

Patrik

Precis för pentax skriver också att uppladdnings bara "RCV-R3" inte dem vi kör med som heter "NCV-R3"

Daniel

Jag har sett litet olika benämningar på de laddbara cr-v3-batterierna, och jag tror att det viktigaste är att ta reda på om spänningen är samma som icke laddbara cr-v3, och inte vad de kallas, för det verkar enligt min uppfattning vara litet si och så med benämningarna på olika ställen. Men om det bara är samma spänningsnivå så märker ju kameran ingen skillnad jämtemot icke laddningsbara.

Mvh

Patrik

Är det någon som faktiskt har mätt spänningen på de olika batterierna? Nominell spänning har ju sällan varit det samma som faktiskt spänning (fulladdat) tidigare i batteri-historien. Vore kul att se vad ett sprillans icke-laddbart batteri har för spänning och sedan gämföra det med olika laddbara, t.ex. Vanson.

CerebralCortex skrev:
...och på den sidan står det "De uppladdningsbara batterierna har en högre voltstyrka." vilket inte stämmer med t.ex. de vanson-batterier jag skrivit om och kör min *istD med... :)

Pentax Sverige har dessvärre inte uppdaterat sin text på länge, texten har hängt med ett år och idag finns det uppladdningsbara som fungerar. Det gjorde inte det när texten skrevs...

Hälsningar
R

Hade glömt min multimeter på sen sist, får köpa ett nytt batteri till den så ska jag mäta.

Har två batterier ligger, fulladdade helt ny aldrig använda. (NCR-V3)
Så jag kan mäta på dem senare

Mvh
Daniel

Pris och var

Var köper jag 2 sådana billigast + laddare?

Ger det stor skillnad i AF-hastighet för en ist*ds?

Hur är köldtåligheten för dessa?

Nu är det ett tag sedan jag läste elektronik, men...

Borde det inte finnas både ström- och spänningsbegränsare i en modern kamera?
Det är ju i fallet med spänning inte mer än några tiotals extra Volt det är frågan om. Kanske det är svårare med strömen i det här fallet?
Alltså att uppladdningsbara ger för låg spänning och att kameran vill ha en viss effekt (det blir då en högre ström).

Det skulle vara bra om någon elektronikkunnig kunde förklara, och kanske berätta om vad som kan hända.
Rasar elektroniken i kameran, eller slår den bara ifrån?

Det är ju kameran sam belastar batteriet,
och det är ju den belastningen som blir "srtömen" (mAh) för den dra aldring 1A!

Så om vi säger att den belastar batteriet med 300mA (Kanske är extremt mycket, vet inte vad dem drar)

(CR-V3 Batterier)

V*A=W 6*0,3=1,8W

Om vi då säger att batteriet skulle ge mera spänning (Volt) dem högre Uppladningsbara CR-V3

V*A=W 6,4*0,3=1,92W

Så med att för kraftig batteri så blir effekten (Watt) högre och elektronik kompnenterna varmare

Om man räknar på uppladnings bara AA batterier

V*A=W 1,2v*4st=4,8V 4,8*0,3=1,44W

Någon får rätta mig om jag har fel

Mvh
Daniel

Viss blir det så högre ström/effetkt och varmare kretsar, jag skulle berskriva det så här lite förenklat.

P=U*I

och

I som är okänt = U/R

alltså

P=(U*U)/R

P=effekten tex i i något i Watt

U=Batterispspänningen i Volt

I=Strömen i Ampere (I kameran)

R= resistanasen Ohm

Batteriangivelsen 300 mAh skall väl betyda att batteriet kan lämna en ström av 300 mA i em timme, allstå en energiangivelse. Det som också har stor betydelse förutom spänningen på batteriet är dess innre resistans Ri som om den är hög gör att betterispänningen sjunker när kretsen belastas!

Det är därför jag tror Patriks betterier fungerar bättre trots samma nominella spänning, lägre Ri så späningen under belastning sjunker inte så mycket.

Senast ändrad:
papi skrev:

Batteriangivelsen 300 mAh skall väl betyda att batteriet kan lämna en ström av 300 mA i em timme, allstå en energiangivelse. [/B]

Det jag menade med dem "300mAh"

Ser nu att jag skrev fel ska vara 300mA förbrukning av kameran.

Batterierna har 1350mAh det är det kapasitet som batteriet kan laggra/laddas ur.

Det jag menade var att om kameran har en ström i batteri kretsen på 300mA så blir effekten dem siffrona.

Det är många komponenter som är effekt begränsade.
Dem tål inte värmen m,m

Kolla på ett vanligt motstånd finns en uppsjö av olika Watt tal på dem.

Mvh
Daniel

sfr danne skrev:
och det är ju den belastningen som blir "srtömen" (mAh) för den dra aldring 1A!

Daniel

Rättar mitt inlägg:

och det är ju den belastningen som blir "strömen" (mA) för den dra aldring 1A=1000mA

Ska köpa nytt batteri idag till min multimeter så kan jag mäta upp min batteri.

Mvh
Daniel

Mätte minna nya battreier nys dem fick 3,5V vardera
så dem är lite högre frågan är om det bara är för att dem är nya laddade och inte använda.
Frågan är vilken spänning man får vid belastning??

Mvh
Daniel

Jag skulle inte tro att spänningen sjunker speciellt mycket under belastning när de är fulladdade.

Själv skulle jag nog inte våga stoppa in dem i en ny K100D. De erfarenheter som finns där det gått bra är ju från DL,DS,D ännu så länge.

Jag funderar själv på att köra med din typ av batteri i min gamla istD så om du ändrar dig och vill kränga dem är jag intresserad.

Hm. Låter lite högt. Då skulle vi ha ett par ickeladdbara uppmätta så vi har nått att jämföra med.

Om vi håller oss till märkspänning, så är alltså kameran gjord för 6V. NiMhx4 har en märkspänning på 4,8V. Om spänningen till AF-motorn inte är stabilicerad, så är det inte konstigt om det märks skillnad på prestandan. Om vi först testar motorn på 4,8v och sedan ökar spänningen med 25%, så ökar även strömmen 25% och då blir totala effektökningen spänningshöjningen i kvadrat. D.V.S. om vi ökar spänningen 1,25 gånger så ökar effekten 1,56 gånger. Om vi t.ex. har 5W när vi började så får vi 7,8W efter höjningen. Inte obetydligt! Tänk att du har 100 hästar i bilen och trimmar den till 156 hästar, det märker man nog!

Man brukar generellt tollerera en spänningsvariation på nätet inom +- 10%.

En likriktartrafo borde väl? ge motsvarande variation i utspänning som då skulle kunna hamna på maximalt 7,1 Volt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar