Jag tog mig friheten att stuva om ordningen lite i ditt inlägg för att göra mitt svar lite enklare att läsa.
Tydligen har jag uttryckt mig "vagt" trots att jag har bifogat 2 st exempelbilder, som ju är digitaliserade.
Det du skrev i ditt första inlägg var, ordagrant "
jag vill kunna skriva in en bildtext, som visas tillsammans med bilden, lagras i metadata, se bifogad bild." Det låter faktiskt som normal visning av metadata tillsammans med en bild (t.ex. på en webbsida eller i utskrift) som många av svaren handlat om. Och din exempelbild motsade inte precis den tolkningen.
I ett senare inlägg skrev du "
Jag söker alltså en metod/produkt som ger en bild image fil av typ JPG eller TIF, som alla viewer visar en bild med bildtext rader under.". Nu börjar du närma dig det du tydligen från början var ute efter, men fortfarande var det inte speciellt klart att både den ursprungliga bilden och texten skulle lägga in, tillsammans, i en ny bildfil.
Det var faktiskt först nu i det inlägget jag svarar på här som du uttryckte det på ett (för mig) begripligt sätt.
steg 1 - generera bilden som vanligt och sedan
steg 2 - skapa dokumentation från metadata under denna bild men i den nygenererade imagen.
Jag vill verkligen inte skriva något i själva bilden, utan under bilden.
Med den förklaringen begrep även jag
Nu är väl jag lite trögtänkt, men jag tror lite av problemet är att det du frågar efter nog faktiskt är rätt ovanligt vilket gör att jag och många andra inte riktigt greppat vad det är du är ute efter.
Alla vi äldre borde ju ha sett gamla album med inklistrade bilder och skriven text under med information om bilden, vad personerna hette och i bästa fall en datering.
I gammal tid fanns det ett album och det var svårt att sprida den informationen till en växande släkt men i vår digitaliserade värld borde det vara enkelt att sprida släktens bilder via internet och låta den viktigaste bild informationen följa med i JPG/TIF-filen och bli synlig direkt i Firefox, mail etc.
Det
är enkelt - till exempel genom att sprida bilderna som bildspel på webben. Och många program som hjälper en att bygga sådana bildspel (JAlbum och liknande) kan läsa metadata (t.ex. en förklarande bildtext) och lägga in den bredvid bilderna i bildspelet. Men det innebär inte att programmen skapar nya bildfiler med texten inskriven i den filen, bara att texten visas
intill bilden utan att den ursprungliga bilden ändras.
Vill du absolut skapa nya bildfiler som innehåller den ursprungliga bilden och en text hämtad ur metadata så går det också att lösa, Lightroom kan göra det via utskriftsmodulen. bara att kryssa för att man vill ha med "Fotoinformation" (t.ex. bildtext/caption), välja "JPEG-fil" vid inställningen "Skriv ut till". Inte så elegant, Lightroom ger dig ytterst begränsade möjligheter att styra textens utseende och placering i den färdiga bildfilen. Resultatet kan se ut som i bilden jag lägger in här (skapade den på det sättet jag beskrev här, i Lightroom).
Men jag har ärligt talat lite svårt att se poängen med det tillvägagångssättet. Det numera vanliga och, skulle jag hävda, helt dominerande sättet att lösa samma problem är just att text läggs in bredvid bilder utan att skapa nya bildfiler, t.ex. i ett webbildspel, presentation, en fotobok eller hur man nu väljer att distribuera sina bilder.
Vill du skapa webbildspel för att sprida bilder så vimlar det av program och onlinetjänster som kan hjälpa till med det. Jag nämnde JAlbum som kan skapa webbildspel, men det finns väldigt många liknande program. Ser vi till publiceringstjänster så kan du använda allt från Wordpress till den nu i dagarna omtalade bildvisningstjänsten Smugmug. (En instruktion hur man visar metadata på Smugmug finns här:
http://help.smugmug.com/customer/portal/articles/93290)