Annons

Erfarenheter av filtersystemet Kase K8?

Produkter
(logga in för att koppla)

oenfoto

Medlem
Hej! Är det någon som har erfarenheter av filtersystemet Kase K8/Wolverine (100mm)? Jag går i tankar att införskaffa mig mitt första filtersystem och hade mer eller mindre bestämt mig för Lee, men blev tipsad om Kase K8 som ser riktigt trevligt ut och påstod vara ett bättre alternativ. Jag sparar också några hundralappar om jag skulle köpa Kase K8 med motsvarande kit. Det verkar tyvärr inte vara så många som använder det.

Enligt dom så är det typ lika bra lee o Nisi.
Jag kör lee alltid varit nöjd med deras system som du själv kan montera hur många filterplatser du vill ha. Dom har en filterväska som jag tycker är bättre än det jag såg av Nisi.
Om man någon gång ska sälja grejerna så tror jag att lee är lättare att sälja.
Bägge verkar göra jobbet.
Jag kanske missade när jag kollade testet. Tog dom upp färgstick? Lee avtonade filter är riktigt bra har inga konstiga färgstick samt dom avtonade finns i flera övergångar som vanlig o hård o soft.
Ska du fota något med ej en horisont så vill du inte ha en hård övergång. Inte snyggt att få en skarp kant i ett berg pga hård övergång på avtonat filter.

Tog dom upp färgstick?
Ja
Och Nisi var de enda utan färgstick.
Det tråkiga med testet är att de jämför Nisis glasfilter mot icke glas.
O det nämns i texten.
Hade varit mer rättvist om de även jämfört med glasfilter från även Lee och Hitech.

Det skiljer ca 200$ mellan Nisi och Lee i den valda prisjämförelsen.
Vad jag inte förstod var om den prisjämförelsen görs mot glasfilterna. Annars ökar garanterat prisskillnaden betydligt mer.

Tack för era svar!
Jag har tittat en del på Nisi också som jag förstått ha betydligt bättre kvalitet på sina filter, men jag har läst på flera ställen att dessa glas repas lättare. Filterhållaren från Nisi verkar däremot bättre med polarisationsfiltret, ungefär som Kase:s.

Tack för era svar!
Jag har tittat en del på Nisi också som jag förstått ha betydligt bättre kvalitet på sina filter, men jag har läst på flera ställen att dessa glas repas lättare. Filterhållaren från Nisi verkar däremot bättre med polarisationsfiltret, ungefär som Kase:s.
Om jag hade haft möjligheten att köpa NiSi idag ( jag vet inte om dom fanns på marknaden, när jag köpte mina filter), då hade det sannolikt blivit just Nisi, men i mitt fall stod valet och kvalet mellan Lee och Tiffen, där utfallet blev till Tiffens favör.

Kanske skulle du titta på Tiffen också, och se om det kan vara ett alternativ till Lee och NiSi. Photax saluför Tiffen, om det kan vara till någon hjälp.

Kase polfilter fäster man magnetiskt jämfört med NiSi där man skruvar fast det. Gängorna på Nisi känns gedigna och allt är helt ok men med frusna fingrar, halvmörker eller stress är det skönt med det magnetiska. Själva hållaren till Kase är lite nättare (tunnare, väger mindre) jmf med Nisi, båda är fullt kompatibla med varandras filter + Lee, Formatt m fl. Köper du startkit från Nisi eller Kase så är lådan för Kase mindre, båda rymmer allt dock + plats för några extra filter.

Går inte att se någon skillnad i färgstick mellan NiSi och Kase, inte som gamla Lee Big Stopper med det galna blåsticket. Har ett 100x100 Formatt ND4.8 som ger ett ganska trist färgstick tyvärr och det är ingen höjdare i motljus.
Jag kör båda NiSi och Kase, oftast Nisi filter i Kase hållaren. Inte märkt någonting av repkänslighet på någon utav dom.

Kase polfilter fäster man magnetiskt jämfört med NiSi där man skruvar fast det. Gängorna på Nisi känns gedigna och allt är helt ok men med frusna fingrar, halvmörker eller stress är det skönt med det magnetiska. Själva hållaren till Kase är lite nättare (tunnare, väger mindre) jmf med Nisi, båda är fullt kompatibla med varandras filter + Lee, Formatt m fl. Köper du startkit från Nisi eller Kase så är lådan för Kase mindre, båda rymmer allt dock + plats för några extra filter.

Går inte att se någon skillnad i färgstick mellan NiSi och Kase, inte som gamla Lee Big Stopper med det galna blåsticket. Har ett 100x100 Formatt ND4.8 som ger ett ganska trist färgstick tyvärr och det är ingen höjdare i motljus.
Jag kör båda NiSi och Kase, oftast Nisi filter i Kase hållaren. Inte märkt någonting av repkänslighet på någon utav dom.

Har aldrig upplevt något galet blått färgstick med lees big stopper. Litet ibland men alltid lättkorrigerat. Om lee inte var bra så skulle inte kölistan på den varit typ 1 år. Jag köpte big stopper tappade den i backen gick i tusen bitar eftersom det är gjort av glas fick leta överallt sätta mig i kö på massa ställen så då köpte jag bla hitech o b&w.

Klart sämre i tex motljus med konstiga reflexer. Fick till sist ett nytt big stopper från lee. Har du själv använt big stopper från lee? Lägg gärna upp en bild på det galna färgsticket.

Har aldrig upplevt något galet blått färgstick med lees big stopper. Litet ibland men alltid lättkorrigerat. Om lee inte var bra så skulle inte kölistan på den varit typ 1 år. Jag köpte big stopper tappade den i backen gick i tusen bitar eftersom det är gjort av glas fick leta överallt sätta mig i kö på massa ställen så då köpte jag bla hitech o b&w.

Klart sämre i tex motljus med konstiga reflexer. Fick till sist ett nytt big stopper från lee. Har du själv använt big stopper från lee? Lägg gärna upp en bild på det galna färgsticket.

Jepp, har det "första" som jag köpte för sisådär 5 år sen, inte provat deras nya Pro-version. Körde även ND64:an och Super Stoppern. ND64:an var inte lika blå i tonen men Super Stoppern har det oxå. Finns fortfarande kvar i samlingen men jag använder dom sällan nu. T o m Lee skriver själva om färgsticket här: https://leefilters.uservoice.com/knowledgebase/articles/40152-big-stopper-blue-cast

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar