Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, sådant förfarande är naturligtvis det enda riktiga. Problemet är bara det att Lee-filtret är 2 mm tjockt och Tiffen-filtret är 4 mm tjockt. Det får konsekvensen att den skåra som är närmast objektivöppningen är 2 mm bred och den andra är 4 mm bred. Därmed blir det svårt att göra på det sätt som du skriver, om man skall använda sig av det tjockare filtret i den bakre skåran, den som är placerad närmast objektivöppningen,eftersom det inte får plats.

Det förstår jag men jag menar att LEE nog inte har tänkt sig att man skall använda andra än deras egna filter. Jag har LEE själv men bara deras egna filter och är väldigt nöjd. /Frode
 
Det förstår jag men jag menar att LEE nog inte har tänkt sig att man skall använda andra än deras egna filter. Jag har LEE själv men bara deras egna filter och är väldigt nöjd. /Frode
Jo, så är det naturligtvis. Men jag tänker så här (utan att veta eller ens ha prövat) att anpassningsringen som man sätter i objektivfronten kanske hjälper till att minska problemet. Synd att jag inte tänkte på detta innan jag köpte filtren och filterhållaren för att inte nämna kompendiet, känns lite som att jag slängt pengarna i sjön.

Men å andra sidan kanske det bara är en akademisk fråga. I det verkliga livet kanske det inte har så stor betydelse, förutom vid väääldigt långa exponeringar, vilket du redan nämnt, och i ett sådant tänkt scenario används för det mesta ett BIG STOPPER och det lär ju hålla tätt, i o m det att det monteras i den närmre skåran och dessutom har en kant av skumgummi runt om, just för att förhindra ljusläckage.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.