Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet av Nikon 1 V2?

Produkter
(logga in för att koppla)

xtina

Ny medlem
Ska sälja min Nikon D90 och letar nu efter en lättare kamera eftersom jag har problem med axlar och rygg. Funderar på en Nikon 1 V2, är det någon som har erfarenhet av den? Hur uppfattar ni kvaliteten på bilderna, hur känns den att plåta med. Något jag bör tänka på?

Ha läst massor av recensioner men vill gärna ha mer feedback från de som använt den ett tag.

mvh
Christina
 
Jag har inte V2, men V1 med 10-30,30-110,10-100 paralleltmed DSLR. Mina observationer:
1. V2 har ju ett väsentligt bättre grepp än V1 vilket underlättar att hålla kameran emellertid är det ont om plats för reglagen på baksidan så det är pilligt och lätt att komma åt av misstag - handskar kan man glömma.
2. EVF är snabb att uppdatera vilket är en finess som ofta underskattas men gör kameran mycket mer användbar än många konkurrenter ffa vid rörliga motiv.
3. Att EVF uppdateras snabbt leder emellertid till att i sämre ljus blir den väldigt mörk - för lite ljus till EVF där konkurrenter är ljusare men släpar efter på ett irriterande sätt
4. HDR i kameran för JPEG är väldigt bra att ha och kompenserar delvis för det lite sämre dynamiska omfånget än dagens FX/DX sensorer, men även utan detta ligger den nog nästan i linje med D90.
5. Snabb - 14bps med mekanisk slutare eller upp till 60bps med elektronisk. Kombinerat med snabb följande AF i bra ljus blir det en skaplig sportkamera utomhus
6. Tyvärr hänger EVF inte med vid serietagning med med 10,30,60bps visas senast tagen bild så kör man en längre serie med bilder upplevs ändå uppdateringen som snabb (man ser ju senast tagen bild).
7. Objektiven håller överlag hög klass vad gäller skärpa men något tunnt skärpedjup blir det inte med zoomarna
8. Kameran är lite dyr jf med prestanda och det finns en stor risk att om du köper idag så har du betalt dubbelt upp mot slutpriset som kameran kommer ha då efterföljaren (V3) kommer - i år? Så var det med V1. Något år sedan hade den samma pris som V2 idag men då V2 kom gick V1+10-30 ned så lågt som 2.800:- ett tag.
9. Synktiden är bra - 1/250 sek med mekanisk slutare och externa blixten är riktigt kompakt då den drar ström från kameran
10. Tack vare att slutaren öppnas vid avstängning är sensorrengöring enkelt.
 
Tusen tack för utförligt svar Fredrik! Känns som jag fått lite mer kött på benen. Nu ska jag bara fundera på hur länge jag klarar att vänta med inköpet :)
/Christina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.