Annons

Erfarenhet att fota med Reverseringsring????

Produkter
(logga in för att koppla)

Harmony

Medlem
Beställde en Reverseringsring Massa f Nikon 67mm till min Nikon D5100 och fick den idag. Jätte glad! Skruvade på den och försökte ta någon bild men när man tittar på objektet syns ingenting, det är svart trots att det va full dagsljus.. Gick inte att fota nåt man inte kunde se..

Någon som har erfarenhet av fotografering med Reverseringsring och kan hjälpa mig med lite info??

Vore jätte tacksam!

Trodde det bara va att skruva på och sen fota.. :(
 
Vad har du för objektiv? Om du inte har manuell bländare på gluggen så kör du ju hela tiden med minsta bländaröppningen=mörk sökare.
 
Jag har ett 18-105 VR...

Där har vi problemet, du kan inte ändra bländaren manuellt helt enkelt. Skaffa ett Nikon AF50/1,8D om du vill komma billigt undan.

Du kan även styra bländaren på ditt nuvarande objektiv med en objektivadapter med bländarstyrning typ: http://cms.kreativfotografi.se/inde...id=58&option=com_virtuemart&Itemid=26&lang=se
Detta känns dock lite omständgt då är det enklare med ett objektiv med bländarring.

"Bara att skruva på och fota" förresten, du är medveten om att du får göra alla inställningar på kameran manuellt oavsett om du ser genom sökaren eller inte hoppas jag?
 
Du behöver ett objektiv som inte är av typ G, dvs som har en bländarring för att du manuellt ska kunna ställa en bländare. Sedan så vet jag inte hur din kamera reagerar när du monterar reversringen, den säger inget om att inget objektiv är monterat? Gör den inte det så accepterar nog huset att den inte känner av objektivet, det kan funka på en D5100 men är inte säker. Men du kanske kan prova om det blir någon bild, även om det är mörkt, för det är väl ett litet hål genom objektivet? Annars så får du köpa ett billigt objektiv, går med vad som helst med bländarring, men det kanske bör vara vid någon brännvidd så att inte fokus hamnar inne i objektivet
 
Det går att fota med ett reverserat G-objektiv också. Man behöver bara se till att den återfjädrande bländarkopplingen står på öppet. I nödfall kan man hålla in den med fingret.
 
När du väl får allt att fungera som det ska så är det superkul. Jag körde lite reversering till min första systemkamera och så länge man bara är fasligt försiktig (för objektiv och kamerans skull) så kan det bli superbra! Kollade igenom lite gamla bilder tidigare idag och hittade den här (bifogad), roligt att helt plötsligt få nya möjligheter, även om det kräver en herrans massa tålamod i vissa situationer för att få skärpan på rätt ställe :) Lycka till!
 

Bilagor

  • reverse.jpg
    reverse.jpg
    12.6 KB · Visningar: 463
Det är 52 mm gänga på 50mm 1,8 AF så den reverseringen passar inte, om jag förstått saken rätt.
 
Tack så mycket allihopa!

Beställde dock en ny reverseringsring 52 mm till mitt andra objektiv 35mm f/1.8G men det är fortfarande mörkt än om kanske inte lika kolsvart. Manuella inställningar brukar jag köra normalt i alla fall men får inte detta att funka.. Ge upp? :)
 
Som jag skrev tidigare du har ingen manuell bländarring på objektivet. Detta innebär att bländaren står på f22 hela tiden vilket gör att det blir ganska mörkt i sökaren.
Titta på baksidan av objektivet, om du håller det så att du har kontakterna mot dig så kan du till vänster se en liten "spak". Om du drar i den försiktigt ser du att bländaren öppnar sig. Du behöver mao styra den manuellt när du fotar med reverseringsring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.