ANNONS
Annons

erbjudande Nikon d80 expert

Produkter
(logga in för att koppla)

Scourge

Aktiv medlem
hittade detta erbjudandet. och undrar om det låter som en bra deal? det första objektivet saknar VR vilket gör att jag känner mig lite tveksam.. hur mycket skillnad gör VR på ett 18-55mm objektiv?

Nikon D80
Inkl. 18-55 & 55-200. Nikons prisvinnande D80 modell med två objektiv, ett normalzoom (18-55) och ett längre, telezoom (55-200). Dessutom så får du en värdekupong till en gratis Nikon D-School samt ett presentkort med ett värde av 500kr.

Pris: 6999:-

objektiven är inte VR, alltså inte värt det.

Jag håller inte med dig här, kan du motivera varför det inte är värt?

hittade detta erbjudandet. och undrar om det låter som en bra deal? det första objektivet saknar VR vilket gör att jag känner mig lite tveksam.. hur mycket skillnad gör VR på ett 18-55mm objektiv?

Nikon D80
Inkl. 18-55 & 55-200. Nikons prisvinnande D80 modell med två objektiv, ett normalzoom (18-55) och ett längre, telezoom (55-200). Dessutom så får du en värdekupong till en gratis Nikon D-School samt ett presentkort med ett värde av 500kr.

Jag räknar mig själv till nybörjare men jag kan hjälpa till litet med länkar och så.

De objektiv du får med är alltså (jag kollade på expert.se)
Nikon 18-55/3,5-5,6G DX
Recensioner på fotosidan: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10098
Test på photozone: http://www.photozone.de/nikon--nikk...f35-56-g-ed-dx-ii-review--test-report?start=1

Nikon 55-200/4-5,6DX IF-ED VR
Recensioner på fotosidan: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14382
Test på photozone: http://www.photozone.de/nikon--nikk...-200mm-f4-56g-if-ed-dx-vr-review--test-report

Om du plockar ihop motsvarande paket på cyberphoto så kostar det 9 275 kr + frakt, utan värdekupong och presentkort.

Jag själv började med en begagnad D70 och ett Nikon 50/1.8, ganska snabbt märkte jag att man blir ganska låst med en fast brännvidd i början, så jag kompletterade med ett Sigma 18-50/2.8. Nu sneglar jag på något som skulle ge mig möjlighet att komma upp i brännvidder runt 200. I paketet så når du ju hela omfånget från 18-200.

Att VR saknas på 18-55 objektivet spelar enligt mig inte så stor roll, jag har läst någonstans att man ska ha en slutartid som är lika stor som brännvidden för att minimera risken för skakningsoskärpa (50 mm - 1/50s), för att frysa rörelse kräver ofta kortare slutartider.

Hoppas mina tankar och länkar ger en puff i rätt riktning.

Tycker det låter som ett bra erbjudande. Bara kamerahuset kostar ju över 5000 kr. Visst vore det bättre med en normalzoom med VR -- kanske kan du övertyga handlare om att få byta ut det till VR-versionen och betala en tusenlapp mer. Men du står nog ut även med icke-VR-versionen. Eller så kan du köpa en sådan begagnad.

Nikon D80

Du klarar dig utmärkt utan VR, om du inte har parkinson eller någon frossa, God Jul.

Nikon D80

Du har väl sett att MediaMarkt har en D80 och 50/1,8 för 4990:-. Den hade jag köpt och investerat 2000:- i ett annat objektiv senare.

God Jul,
Mattias

Nja, 50/1.8 som första och enda objektiv? Det låter som en riktigt dålig idé.

Och om man är intresserad av teleobjektivet är Experts erbjudande klart billigare.

VR på normalzomar

VR på brännvidder upp till 55 mm är i det närmaste betydelselösa, se till att du håller slutartide över 1/50 sek så får du inte skakningsoskärpa. VR drar bara en massa ström till ingen nytta. Brännvidder där över är VR värdefull och över 100 mm ett fantastiskt hjälpmedel mot skakningsoskärpa. 18 - 55 är väl inte det vassaste Nikon byggt men du kan väl börja med det. I paketet har du brännvidder från 18 till 200 mm, vilket täcker upp långt över nittio procent av ditt brännviddsbehov. Ett mycket prisvärt paket men skynda dig, Nikkon har slutat tillverka D80 och den finns endast så lång befintliga lager räcker.

Jag skulle säga att det beror oerhört mycket på vad du ska fotografera. Jag var i Paris i våras och tog en massa bilder på museum och liknande. Där får man inte använda blixt och det är ganska mörkt. Här var VR helt outstanding, jag kunde gå upp i slutartid 3-4 steg, och eftersom jag oftast låg på ca 30 mm så innebär det att jag kunde gå från 1/30 -> 1/15 -> 1/6 -> 1/3. Så lång slutartid skulle man aldrig varit i närheten av utan VR. Men såklart, så fort motivet rör sig det minsta är det meningslöst, men det gör inte tavlor och statyer.

Sedan tycker jag man ska komma ihåg varför de säljer ut D80, det finns ju trots allt en nyare kompis...

D80 är en trevlig kamera!

Som vanligt här på Fotosidan tenderar diskussionerna att bli väldigt tekniska - VR hit eller dit, antal kort per sekund osv....och visst är tekniken viktig men i det stora hela spelar dessa detaljer ingen större roll.

Från din fråga drar jag slutsatsen att du vill hitta en bra kamera du kan använda allround, växa i, få bra bilder med och kanske sedan använda som bas för några bra objektiv -- då är D80 ett bra val! Gå in i affären och känn på den, se om den ligger bra i handen och känns trevlig att använda - gör den det betyder det mer och då ska du ta den!

Jon

och ps: VR fanns inte till för några år sedan och det gick att ta bra kort då också - på långa brännvidder är det en riktigt bra tilläggsfunktion men som många påpekat här är den reella betydelsen på ditt aktuella objekiv nog av sekundär betydelse...

VR på korta brännvidder

Hej Jens

Visst finns det situationer när man har nytta av VR även på "normalzomar" men situationer när blixt är förbjuden är inte så vanliga. Det är klart att man skall ta en ordentlig fundrare över köp av D80 kontra D90, den senaste generationen i klassen. Även den är mycket prisvärd men köparen hamnar långt över tio tusen med den bestyckning D80-paketet innehåller. Vad jag främst gillar i D90 är CMOS-sensorns brusegenskaper och dynamiska omfång. Helt andra AF-egenskaper är givetvis värdefulla inte minst på rörliga motiv.

Jag är överens med de flesta i tråden om att det är ett mycket prisvärt paket för de allra flesta! Men samtidigt så tycker jag det är viktigt att påtala nyttan med VR även på kortare objektiv.

Jag var därför mycket noga med att "prisvärdheten" är upp till den potentiella köparens behov. Att D80 är en bra kamera och det här är ett mycket bra pris är vi helt på det klara med. Men för vissa kanske bristen på VR i paketet gör att en D60 med ett normalzoom med VR hade varit ett ännu mer prisvärt köp.

Som vanligt när det gäller köp av utrustning finns det inga enkla svar, även om frågan är enkel.

Vill bara komma med en liten instickare fran en annan nyborjare och fraga vad VR innabar.. Och om ni undrar sitter jag just nu i England med ett tangentbord utan 3 bokstaver..
God Jul

Vr

Hej Philip

Olika kamera/optiktillverkare har olika namn på i princip samma sak, skakningsredusering. Somliga har det permanet i kamerahusen t.ex. Sony och Pentax medan andra valt att bygga systemet i objektiven t.ex Cannon ovh Nikon. I den här tråden gäller det Nikon och dom benämner det Vibration Reductions VR. Det som hos Nikon heter VR är således deras antiskaksystem.Systemet lär ha god effekt ängda upp till fyra steg på slutartidsskalan.

Hej Philip

Olika kamera/optiktillverkare har olika namn på i princip samma sak, skakningsredusering. Somliga har det permanet i kamerahusen t.ex. Sony och Pentax medan andra valt att bygga systemet i objektiven t.ex Cannon ovh Nikon. I den här tråden gäller det Nikon och dom benämner det Vibration Reductions VR. Det som hos Nikon heter VR är således deras antiskaksystem.Systemet lär ha god effekt ängda upp till fyra steg på slutartidsskalan.

Tack!
Och jag passar pa att saga att jag tankar ocksa kopa mig en D80 sa fort jag kommer hem, hittade ett erbjudande fran mediamarkt dar man far kamerahuset+Nikkor AF 50/1,8 for 4999 och dom har ett Tamron AF DI 70-300 4-5,6 for 1490 jag tankte kopa till.
Nagon som har en invandning till detta?

Mvh fran England.

Tack!
Och jag passar pa att saga att jag tankar ocksa kopa mig en D80 sa fort jag kommer hem, hittade ett erbjudande fran mediamarkt dar man far kamerahuset+Nikkor AF 50/1,8 for 4999 och dom har ett Tamron AF DI 70-300 4-5,6 for 1490 jag tankte kopa till.
Nagon som har en invandning till detta?

Mvh fran England.

ja, absolut. En utrustning med bara teleobjektiv är mycket begränsad, eftersom 50/1,8 är kort tele på D80. Du behöver något vidvinkligare. Dessutom brukar de billigaste telezoomarna från Tamron och Sigma inte vara särskilt bra, nu har jag bara testat Sigmas motsvarighet men den var skit. Då är Experts erbjudande betydligt mer prisvärt för bara 500 spänn mer. Mycket mer mångsidigt och hyfsade objektiv för priset.

Tack för alla tips.. har bestämt mig för att köpa en d90 istället :) vill ha möjligheten att kuna fota i svagare ljus. plus att det finns en massa annat bra med den med :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar