Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nu har det hänt ordentligt för mig med totalt stopp i Photo Black-kanalen. Om man inte skriver ut tillräckligt frekvent och luftfuktigheten är låg så får man förr eller senare problem och de är av två typer om man har Epson-skrivare:
1. Skrivarhuvudena är igensatta
2. Munstyckshålen i munstycket som sticker in i färgpatronerna är igensatta
Om man börjar med att skriva ut ett "Nozzle check" så ser man hur det ser ut. Den hittar man om man går in i drivrutinsgränssnittet som man når i de flesta program via "Arkiv" - "Skriv ut". Där väljer man sedan "Egenskaper" och sedan "Utility"-fliken.
- (1) Har man "hål" i testmönstret på testarket så behöver man göra rent skrivarhuvudet
- (2) Har man tappat en hel färg, så är det med all sannolikhet stopp i den färgens munstycke.
Åtgärd när hel färg saknas
Har man tappat en hel färg vilket jag alltså gjort två ggr hittills med min SC-P600, så finns ingen orsak till panik. Jag tror att det är vanligast att "Photo Black" krånglar och det kan ju bero på att det pigmentet är särskilt fylligt i denna skrivartyp.
Det enklaste och absolut snabbaste är att ta bort blackpatronen och sedan leta reda på de finaste synålar ni har och en pincett.
Munstycket är kanske tre-fyra mm i diameter och har i toppen fyra stycken små hål. Ta en nål i pincetten och tryck försiktigt ner nålen som i mitt fall passade exakt i hålen, varje hål. När jag gjorde detta nu så kom direkt en del färg ur munstycket.
Sedan är det bara att köra en eller ett par "Clean" tills ert "nozzle check" ser bra ut igen". I filmen nedan rekommenderar man en "Micro drill" men det funkar även med en vanlig knappnål faktiskt och ni kan ju börja där först.
Det finns självfallet olika tekniker att göra detta och en del föredrar att sätta en fin kort slang som man sättet på det munstycker som är igensatt och som man sedan fyller med rengöringsmedel och låter stå tills propparna är lösta.
https://www.youtube.com/watch?v=BN6kp_jcjS0
Åtgärder när skrivarmunstycket inte ger perfekt "nozzle ckeck" efter ett par "nozzle Clean
Ni kan kolla på filmen nedan. Jag brukar ta typ en disktrasa (fin ej luddande fiberduk) som filmen visar. Jag brukar faktiskt köra med helt vanligt AJAX fönsterputs som löser skrivarbläck fint och fukta både trasorna ordentligt men utan överskotts vätska. Jag trycker in den så den ligger mot skrivhuvudena och låter den ligga en halv dag. Sedan håller jag trasan i båda ändar lätt under skrivhuvudet och drar fram och tillbaka. Vill man kan man även frigöra skrivhuvudets drivning som ni ser på filmen och sedan spruta lite AJAX i de "paddar" som finns vid skrivhuvudets parkeringsläge längst i åt höger om man ser skrivare framifrån. Sedan drar man tillbaka skrivhuvudet i parkeringsläget och låter det stå över natten. Sedan torkar man bort lösningsmedel och färg från "paddarna" och testar som vanligt med "nozzle check" igen.
https://www.youtube.com/watch?v=4GPNmUIQR6k
Min skrivare mår fin fint igen!
1. Skrivarhuvudena är igensatta
2. Munstyckshålen i munstycket som sticker in i färgpatronerna är igensatta
Om man börjar med att skriva ut ett "Nozzle check" så ser man hur det ser ut. Den hittar man om man går in i drivrutinsgränssnittet som man når i de flesta program via "Arkiv" - "Skriv ut". Där väljer man sedan "Egenskaper" och sedan "Utility"-fliken.
- (1) Har man "hål" i testmönstret på testarket så behöver man göra rent skrivarhuvudet
- (2) Har man tappat en hel färg, så är det med all sannolikhet stopp i den färgens munstycke.
Åtgärd när hel färg saknas
Har man tappat en hel färg vilket jag alltså gjort två ggr hittills med min SC-P600, så finns ingen orsak till panik. Jag tror att det är vanligast att "Photo Black" krånglar och det kan ju bero på att det pigmentet är särskilt fylligt i denna skrivartyp.
Det enklaste och absolut snabbaste är att ta bort blackpatronen och sedan leta reda på de finaste synålar ni har och en pincett.
Munstycket är kanske tre-fyra mm i diameter och har i toppen fyra stycken små hål. Ta en nål i pincetten och tryck försiktigt ner nålen som i mitt fall passade exakt i hålen, varje hål. När jag gjorde detta nu så kom direkt en del färg ur munstycket.
Sedan är det bara att köra en eller ett par "Clean" tills ert "nozzle check" ser bra ut igen". I filmen nedan rekommenderar man en "Micro drill" men det funkar även med en vanlig knappnål faktiskt och ni kan ju börja där först.
Det finns självfallet olika tekniker att göra detta och en del föredrar att sätta en fin kort slang som man sättet på det munstycker som är igensatt och som man sedan fyller med rengöringsmedel och låter stå tills propparna är lösta.
https://www.youtube.com/watch?v=BN6kp_jcjS0
Åtgärder när skrivarmunstycket inte ger perfekt "nozzle ckeck" efter ett par "nozzle Clean
Ni kan kolla på filmen nedan. Jag brukar ta typ en disktrasa (fin ej luddande fiberduk) som filmen visar. Jag brukar faktiskt köra med helt vanligt AJAX fönsterputs som löser skrivarbläck fint och fukta både trasorna ordentligt men utan överskotts vätska. Jag trycker in den så den ligger mot skrivhuvudena och låter den ligga en halv dag. Sedan håller jag trasan i båda ändar lätt under skrivhuvudet och drar fram och tillbaka. Vill man kan man även frigöra skrivhuvudets drivning som ni ser på filmen och sedan spruta lite AJAX i de "paddar" som finns vid skrivhuvudets parkeringsläge längst i åt höger om man ser skrivare framifrån. Sedan drar man tillbaka skrivhuvudet i parkeringsläget och låter det stå över natten. Sedan torkar man bort lösningsmedel och färg från "paddarna" och testar som vanligt med "nozzle check" igen.
https://www.youtube.com/watch?v=4GPNmUIQR6k
Min skrivare mår fin fint igen!