Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson för A3

Produkter
(logga in för att koppla)

wikman

Aktiv medlem
Hallå, jag funderar på att köpa en ny bläckstråle, och då satsa på en Photo skrivare.
Jag vill gärna kunna skriva ut i A3, så jag har sett att det finns två modeller

Stylus Photo 1290 (finns även med S)
Stylus Photo 2100

Vilken av dessa skall man välja? Eller är det massa nya på gång efter vårens mässor?

Jag skulle välja 2100 för den har pigmenterat bläck dvs bilderna håller färgen längre.

Men den har ju funnits ett tag så det är inte omöjligt att det kommer nån ny ganska snart.

Nackdelen med 1290 är att den inte har separata bläckpatroner som tex 2100 har.

Nackdelen med 2100 är att den enligt vissa användare inte är så bra på att färgskiftningar etc. Tror att Calle S här på fotosidan bytte från en 2100 till en 1290 just pga av detta.

Själv var jag också inne på att köpa en av dessa A3 skrivare men valde i stället att köpa en A4 skrivare, Epson 950.
Anledningen till detta var dels att jag inte skriver ut så väldans många A3'or och dels för att utskriftskostnaden på en A3 på en bläckstråle är ungefär den samma som hos tex Fotolabo.

Jag kan tillägga att Canon S9000 är en grymt bra skrivare både på kvalitet och utskriftshastighet. (Här själv en S900, A4)
Men enligt tester som jag läst så är beständigheten inte speciellt bra. Jag har iof inte märkt det själv, jag har bara haft den i några månader.

\Tomas

Jag skall bl.a. skriva ut kalendrar med skrivaren, då bilderna bör hålla ett åt, varav en månad exponerade för solljus :)

Hur är Fotolabo & Co att leverera på matt papper?
Jag hör ju visserligen till de som tycker att det är ganska bekvämt att när man väl håller på kan man få ut bilderna på en gång, utan att behöva vänta på posten. Man kan ju fortfarande använda externa leverantörer om man skall gör större upplagor.

Jag tror Epson 2100 är den enda som har riktigt beständiga utskrifter. Speciellt om du ska göra kalendrar utan inglasning.

\Tomas

Är själv intresserad av att köpa någon utav dessa 2 skrivare och var förra veckan i en fotobutik Köpenhamn där killen i butiken sa att 2100 inte är bra att använda om man vill skriva ut på blankt papper utan då ska man använda 1290 istället. Jag kollade de olika utskrifterna och dom var mycket bra båda två så nu är jag jätte velig i vilken jag ska köpa. Däremot trodde han att det snart skulle komma ett blankt papper för 2100 men han visste inte riktigt när.
Ciao Annika

NiklasD100 skrev:
Nackdelen med 2100 är att den enligt vissa användare inte är så bra på att färgskiftningar etc. Tror att Calle S här på fotosidan bytte från en 2100 till en 1290 just pga av detta.
Det stämmer Niklas, men det var föregångaren 2000 jag hade. Jag hade världens huvudbry innan jag fattade vad som var fel. En hel kväll satt jag och kalibrerade skärm, fixade med profiler och programvara. Sen fattade jag vad det var.

Det spelade ingen roll för mig hur hur bra hållbarhet utskrifterna hade när de var oanvändbara i vissa ljus. Speciellt märktes det på hudtoner, och eftersom jag då mest printade modeller så blev skrivaren i praktiken oanvändbar för mig. Så det blev en 1290, utan färgskiftningar.
2100 lär vara bättre än 2000, men man har inte helt fixat färgskiftningarna. Så mitt råd är att testa den och sedan kolla utskrifterna i olika ljusförhållanden.

Värt att notera är att i en Epson 2100 kan man även dra igenom Super A3 format, det är en lite större variant av A3 på 329x483. Vet iofs inte om det är tänkt att man skall göra det, men jag drar in ett Super A3 genom att stoppa in den i facket som är avsett för papper på rulle. I det vanliga facket så går det bara in A3.

Skriver man ut i s/v så får bilderna en liten magenta ton i glödljus, i dagsljus så ser man inte det. Har dock inte orkat kalibrera skrivaren, det går att finjustera bort detta om man vill...

Det där med blankt papper känner jag inte igen. Har kört mycket med epsons egna blanka papper och tycker det blir helt ok.

Jag tycker nog att jag är ganska petig, men jag blev helt nöjd med min 2100. Använder mest Archival Matte och Semi gloss och pådessa papper så kan man inte se några glansskillnader. På en annan tillverkares högblanka papper så kunde man se att färgen i vissa delar låg så att säga "utanpå" vilket gjorde att glansen blev lite skum.

Viss färgskiftning kanske man kan märka på Sv-V bilder, med jag ska köra Epsons kalibreringsprogram och se hur det blir. Som det är nu blev de en aning magenta, även om det minskar efter cirka ett dygn. Jag tror att färgen så att säga sätter sig.

Matta bilder blir jättefina, men man ska vara lite försiktig så man inte skadar ytan.

mvh
Peter Lundberg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar