Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan.. Jag har tänkt att köpa en ny skrivare och det finns 2 stycken som verkligen intresserar mig. Nämlige Epson R800 och Canon i990. Frågan är bara.. Vilken är bäst?

Jag har samma funderingar. Kommer troligtvis att välja Canon eftersom hastigheten är snabbare.

Dessutom verkar Canon ha billigare bläck.
(Rätta mig om jag har fel)

Valde tillslut Canon. De hade billigare pris på sina färgpatroner. 99kr färg medans Epson tar cirka 160kr. Recension kommer!

Senast ändrad:
Beakta att flera tidningar bla mikrodatorn varnar för canon efter deras tester... Utskrifterna bleks mycket snabbt trots garantier från canon...

Kan bara säga att jag har fått hem den nu och jag är mycket, mycket nöjd. Den är riktigt snabb och ger skarpa och bra bilder. Dock har jag inte provat på att skriva ut på fullt A4. Den enda som krånglar är den extra grej man sätter på för att skriva ut i 4x6 format (småkort) då den ibland tror att papperet är slut i den men då funkar det att ta ur A4papprerna. Det kan dock bero på att det är för många A4. Jag får experimentera med det där.

Jag köpte en "kombi", Epson Stylus CX5200, med skanner o kopiator, för ett år sedan.

Jag var inne på att köpa Canon just för bläckkostnaden, men tänkte om. Orsaken var några tester jag såg där hållbarheten på bläck/papper granskats.
Epsons nya, lite dyrare, teknik (DURABrite) fick ganska god kritik för arkivbeständigheten och blev också förra året godkänd för arkivbeständighetskraven i Sverige.

Det fällde utslaget. Hatar att se bilderna blekas bort på ett år...

Sen måste jag säga att jag blivit positivt överraskad av CX5200. Skannern är toppen. Utskrifterna fullt godkända, särskilt i snigelfart där de blir utmärkta även i detaljerna.
Den är inget fartmonster, men det är inget krav hos mig när jag vill skriva ut en bra bild.

Visst det "arkivhållbara" bläcket och pappret är lite dyrare - men bättre att lägga på några kronor om man vill behålla bilderna.

Nu verkar det som om de flesta tillverkare bättrat sig betr deta.
Har inte följt utvecklingen, så det vore kul att höra lite erfarenheter i Forum om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar