Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eps-format????

Produkter
(logga in för att koppla)

Ekan

Aktiv medlem
Kanske finns ett bättre forum att fråga i... men jag hittade inget...
Men vad i helskotta är eps-format?
En kund ville ha en bild i eps-format för att trycka upp ett jätteklistermärke...

Hjälp mig om ni vet!
 
EPS är standardbildformatet från photoshop. De flesta använder väl kanske tiff nu för tiden, men eps är fortfarande stort. speciellt inom reklam.

Alltså: Eps är ett icke förstörande/komprimerande bildformat som på många sätt liknar en tiff-fil.


/petter
 
EPS är en container som kan innehålla lite vad som helst, vektorgrafik eller punktgrafik. I fallet punktgrafik tror jag man kan ha lite vad som helst som internt lagringsformat, t ex oförstörande tiff och förstörande jpeg.

Har man vektorgrafik är valet av EPS som leveransformat givet.

Likaså om man har frilagt ett fotografi med urklippsbanor. Och då som leveransformat. Alltså när bilden skall stoppas in i ett layoutprogram.

Vanliga bilder gör sig lika bra i tiff. Då behövs inga funktioner från EPSen. Vill kunden ändå ha EPS är det bara att spara som EPS i bildbehandlingsprogrammet, men man vinner ingenting på det.
 
Tack alla kunniga...

Men i så fall är det inget för den redan tagna bilden i Jpg... Den behöver alltså vara tagen i raw format sedan sparas om i eps... eller?
Skulle ju liksom inte ta en bild i jpg för att spara den i tiff... Ja menar att bilden i sig blir ju inte bättre/innehåller mer info för att den sparas om i ett större format.

Antar att för att trycka stora klistermärken (typ någon meter eller så) bör bilden tas i raw och sedan sparas om för tryckeriet i eps, vilket då antagligen görs enkelt i ps...

Har jag förstått?
 
Har du sparat en jpg i bra kvalité så tror jag inte tryckeriet/reklamfirman märker det om du sparar om den till eps innan leverans. Men självklart är det bäst att spara direkt till tiff eller eps från raw-filen.

Eller föresten, med den där storleken på bild bör du nog göra om och spara direkt till eps, eller om det inte går, direkt till tiff för att sen spara den till eps. Annars finns det risk att jpg-komprimeringen syns i trycket.


/petter
 
Hmm.
Orsaken till att man vill ha det i eps format är nog att man vill ha det i vektorformat.
Dvs. att du ska kunna skriva ut den i valfri storlek utan att du kan se pixlar.
Jag vet inte hur din bild ser ut, men antagligen så är borde du ha den i vektorformat om det inte är ett rent fotografi.
Det finns program som gör om bilder till vektorformat, men de bygger på att bilden är ren och inte plottrig samt att den består av "linjer", dvs formar som man kan följa.
 
VAD är då vektorformat...? Tror jag blir tokig på alla tekniska prytlar...
Bilden är ett rent fotografi... antar jag... bestående av häst och ryttare... Garanterat plottrig... gräs, pannlugg, träns... ja ja...
Är då eps en typ av vektorformat? Och i vektorformat finns inga pixlar??? Eller ...
 
Ekan skrev:
VAD är då vektorformat...? Tror jag blir tokig på alla tekniska prytlar...
Nej, nej nej, inte tokig, man ska bli förälskad i dem:)

Bilden är ett rent fotografi... antar jag... bestående av häst och ryttare... Garanterat plottrig... gräs, pannlugg, träns... ja ja...
OK, om det är en sådan bild så tjänar man ingenting på att ha den i vektorformat, jag ser heller ingen orsak till att ha eps format annat än om man kör något specialprogram som kräver det.
Du kan nog bortse från mitt oroväckande inlägg

Är då eps en typ av vektorformat? Och i vektorformat finns inga pixlar??? Eller ...

eps är en stor benämning, ungefär som att säga en full låda, frågan man ställer sig är en låda full med vad?

En snabbt försök att visa(som du egentligen nog inte behöver bry dig om) är bilden nedan.
Det lilla hejet uppe i högra hörnet är först kopierat som pixlar och visas som hej:et i mitten, lägg märke till hacken.
Det nedersta hej:et är det lilla hej:et omgjort till vektorformat, sedan är vektorformatet förstorat, sedan konverterat tillbaka till pixlar.

Om bilden består av linjer och former, såsom bokstäver, logos mfl. vanligtvis brukar göra, så vill man vanligtvis inte hålla på med pixlar utan med vektorer.
Vektorer kan man förstora utan förluster i kvalite.
 

Bilagor

  • hej.gif
    hej.gif
    9.5 KB · Visningar: 16,796
bEPH skrev:
Det finns program som gör om bilder till vektorformat, men de bygger på att bilden är ren och inte plottrig samt att den består av "linjer", dvs formar som man kan följa.

Kan du ge exempel på något/några sådana program? Skulle bhöva göra detta själv med en ren bild som består av linjer och olika former.
 
Ekan skrev:
Skulle ju liksom inte ta en bild i jpg för att spara den i tiff... Ja menar att bilden i sig blir ju inte bättre/innehåller mer info för att den sparas om i ett större format.

Fast jo, även om man tar bilder i JPG tjänar man på att spara om bilden i Tiff innan man efterbehandlar. Därför att varje gång du sedan arbetar med bilden och spar ändringar förstör JPG lite av bildinformationen vid varje sparande.
 
Tack Björn... Det där var en sån förklaring som jag fattar... Med "Hejet"... Toppen!

Älska din fiende... eller vadå? *skratt*

Magnus... Tack för ditt svar också men nä, håller inte med dig... Tiff filerna är ju så förbaskat tunga. När mina bilder är urtankade ur kameran bränner jag alltid en original-cd alt dvd OCH en arbetskopia-cd alt dvd. Sen kan jag leka bäst tusan jag vill med den kopian jag tar upp i datorn. Original-cd innehåller aldrig öppnade bilder och så förblir den.. efter fem år bränner jag om den.

När jag ändrar något i en bild, vilket bara brukar vara en enkel beskäring, sen går bilden till tryck,(tidningstryck 180dpi) där fixar dom till det dom vill sen arkiveras bilden där och jag har originalet kvar hemma.

Raw-format använder jag väldigt sällan. Men samma sak där. Direkt från kameran och bränn...
Jag vet inte hur ni gör, går ni ut och fotar en heldag sen sparar tio bilder i värsta tunga formatet eller ? När jag är ute en hel dag kan jag komma hem med flera tusen bilder varav jag ska spara kanske 1500 stycken... Det går inte att hålla på i raw då!

Eller har jag fel? Finns det bättre sätt än vad jag vet om?
 
Håller du inte på med illustrationer/loggor eller liknande behöver du inte lära dej vad vektorer är. Så länge du håller dej till fotografiska bilder är den kunskapen onödig.

Sparar du en EPS från photoshop, och kryssar ur alla kryssrutor i alternativrutan som dyker upp när du valt filnamn, plats och tryckt på "spara", så får du en helt vanlig pixelbaserad EPS. Färdig för leverans till tryckeriet.

Sen skadar ju det ju aldrig att lära sej om vektorer, men det finns det andra trådar och forum om.

Kan ju även påpeka att det finns två sorters eps:er. En som photoshop sparar, och en som illustrator använder. Den sistnämnda är oftast vektorbaserad, den förstnämnda pixelbaserad.

Angående ditt RAW-problem. Där tycker jag att du vid varje fotosituation ska avgöra om du kommer behöva en raw-fil eller inte. Är det svåra förhållanden är raw att föredra då du kan lätta upp/mörka ner hela eller partier i bilden utan att förlora kvalité (som du med största säkerhet skulle göra i en jpg)


/petter
 
Ekan skrev:
Tack Björn... Det där var en sån förklaring som jag fattar... Med "Hejet"... Toppen!

Älska din fiende... eller vadå? *skratt*

Magnus... Tack för ditt svar också men nä, håller inte med dig... Tiff filerna är ju så förbaskat tunga. När mina bilder är urtankade ur kameran bränner jag alltid en original-cd alt dvd OCH en arbetskopia-cd alt dvd. Sen kan jag leka bäst tusan jag vill med den kopian jag tar upp i datorn. Original-cd innehåller aldrig öppnade bilder och så förblir den.. efter fem år bränner jag om den.

När jag ändrar något i en bild, vilket bara brukar vara en enkel beskäring, sen går bilden till tryck,(tidningstryck 180dpi) där fixar dom till det dom vill sen arkiveras bilden där och jag har originalet kvar hemma.

Raw-format använder jag väldigt sällan. Men samma sak där. Direkt från kameran och bränn...
Jag vet inte hur ni gör, går ni ut och fotar en heldag sen sparar tio bilder i värsta tunga formatet eller ? När jag är ute en hel dag kan jag komma hem med flera tusen bilder varav jag ska spara kanske 1500 stycken... Det går inte att hålla på i raw då!

Eller har jag fel? Finns det bättre sätt än vad jag vet om?

Du behöver ju inte spara i raw format bara för att du fotar i raw, men det antar jag att du vet. Fördelen med RAW är ju möjligheten att justera vitbalans och i viss mån exponering i efterhand. Jag kör bara RAW, sparar i raw på datorn, bränner backup på DVD. Sen tar jag upp bilder som jag vill jobba med och sparar om till tiff och gör dem färdiga för det ändamål de ska vara till. JPG använder jag nästan aldrig förutom när nåt ska publiceras för webb.

Har hyfsat stor hårddisk också. Men inte så jättefet. Men jag har fortfarande det analoga tänket lite grann, och kommer aldrig hem med tusentals bilder. Jag är inte så värst "trigger-happy" ,med andra ord.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.