Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS5 + Sigma = Klickljud?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertD

Aktiv medlem
Hej allt kunnigt folk!

Jag har en fråga. Har en EOS5 och köpte häromdagen ett begagnat Sigma 70-210/4-5,6 UC (alltså gamla versionen).

När jag sätter fast det på kameran kommer det en massa "klickljud". Dessa uppstår även när jag slår av kameran - alltså vrider programratten från något läge till L.

Men det märkligaste är; klickljuden uppstår även om jag trycker ner avtryckaren när kameran är avstängd?! Borde inte den vara bortkopplad då?

Jag förstår ingenting? Är det här på något sätt normalt?

Tacksam för alla upplysande svar! =)
 
Har en Eos 5-a och Sigma 24/2,8 och får exakt samma grej. vet ej vad det beror på, har även en Eos1N och där låter den inte någonting... bara å leva med det. men lite störande e det /Patrik
 
tror inte det är skadligt för varken kamera eller objektiv. har haft kombinationen ett par år och jag har inte märkt nåt. har heller aldrig påverkat exponeringen nåt
 
Mats: Det är knappast tillämpbart i detta fallet. Eftersom kameran klickar även när man inte rör programratten.... ;)
 
Klickljudet som uppstår när man trycker på någon knapp eller aktiverar/deaktiverar kameran beror på att vissa Sigmaobjektiv inte är kompatibla med EOS5 (och en del andra EOS). Det som händer är att objektivet tolkar vissa kommandon fel och gör något med bländar- eller fokusmotorn som ger ljudet. Det är inte skadligt och lär man sig leva med det fungerar det fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.