ThomK
Avslutat medlemskap
Contax skrev:
Om man är nybörjare och vill ha en digital systemkamera, vilken modell tycker du man ska köpa då? En Canon 350D är väl en av de billigaste DSLR:er man kan köpa idag.
För 25 år sedan när jag köpte min första systemkamera, då blev det en Olympus OM 1. Det var en billig, helt manuell systemkamera, men över min egen förmåga som fotograf, eftersom jag inte lärt mig ännu. Motsvarar kanske en 350D. Det finns ju inga enklare digitala systemkameror.
För du menar väl inte att en nybörjare som vill lära sig fotografera seriöst idag, ska köpa en digitalkompakt bara för att han/hon inte kan allt om systemkameror?
Jag hade ingen lust att köpa en kompaktkamera när jag började... Den perioden hade jag liksom kommit förbi.
mvh
cf
Christer, Om man är helt ny innom
fotografiområdet och helt ovetande om hur en kamera fungerar,så är det väl rimligt,om nu "bakfickan" inte är alltför fullsatt, att satsa på en förhållandevis billig begagnad DSLR, tex: Canon D30.
Du skulle med all säkerhet inte rekommendera en nybörjare att köpa en DSLR i prisklass 8-10000Kr för att lära sig hur en kamera fungerar, när man tex: inte vet var sökaren sitter !
/Thomas.