Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS350d

Produkter
(logga in för att koppla)
Contax skrev:
Om man är nybörjare och vill ha en digital systemkamera, vilken modell tycker du man ska köpa då? En Canon 350D är väl en av de billigaste DSLR:er man kan köpa idag.

För 25 år sedan när jag köpte min första systemkamera, då blev det en Olympus OM 1. Det var en billig, helt manuell systemkamera, men över min egen förmåga som fotograf, eftersom jag inte lärt mig ännu. Motsvarar kanske en 350D. Det finns ju inga enklare digitala systemkameror.

För du menar väl inte att en nybörjare som vill lära sig fotografera seriöst idag, ska köpa en digitalkompakt bara för att han/hon inte kan allt om systemkameror?

Jag hade ingen lust att köpa en kompaktkamera när jag började... Den perioden hade jag liksom kommit förbi.

mvh
cf

Christer, Om man är helt ny innom
fotografiområdet och helt ovetande om hur en kamera fungerar,så är det väl rimligt,om nu "bakfickan" inte är alltför fullsatt, att satsa på en förhållandevis billig begagnad DSLR, tex: Canon D30.
Du skulle med all säkerhet inte rekommendera en nybörjare att köpa en DSLR i prisklass 8-10000Kr för att lära sig hur en kamera fungerar, när man tex: inte vet var sökaren sitter !
/Thomas.
 
Att klaga på någons stavning tyder på arogans och det samma som man får höra att man dum för att man inte kan stava. Vissa lider av något som heter ordblindhet, sånna som jag t.ex. Att se detta skrivet att det är helt fel att stava som en kråka tar jag personligen väldigt svårt och gör mej ännu mindre benägen att gå in på något forum av något art.
Sven-Åke
 
tumlaren skrev:
Att klaga på någons stavning tyder på arogans och det samma som man får höra att man dum för att man inte kan stava. Vissa lider av något som heter ordblindhet, sånna som jag t.ex. Att se detta skrivet att det är helt fel att stava som en kråka tar jag personligen väldigt svårt och gör mej ännu mindre benägen att gå in på något forum av något art.
Sven-Åke

Sven-Åke, jag antar att du syftar på det JAG skrev, eftersom du använder orden "stava som en kråka".
Jag vill påpeka att jag absolut inte skrivit att "det är helt fel att stava som en kråka".

Läs gärna, lite nogrannare, det jag skrev...

Men nu har vi kommit ifrån ämnet i denna tråd ;-)

mvh
cf
 
Contax skrev:
Sven-Åke, jag antar att du syftar på det JAG skrev, eftersom du använder orden "stava som en kråka".
Jag vill påpeka att jag absolut inte skrivit att "det är helt fel att stava som en kråka".

Läs gärna, lite nogrannare, det jag skrev...

Men nu har vi kommit ifrån ämnet i denna tråd ;-)

mvh
cf

Christer, enligt mig så får du stava hur f.n du vill, bara du besvarar inlägg riktade enbart till dig. /Thomas.
 
Jag kan då inte förstå alls varför någon skulle vilja använda LCD monitorn för att komponera bilden på en Dslr !

Jag tycker det är helknäppt på en kompakt också, väldigt ostadigt och svårt.
 
... RTFM ...

Är ganska så bra att börja med att läsa manualen.
Om inget annat så får man en del annan information om hur man använder kameran där.
 
Det är kul att se folk lägga 10- ibland 20-tusentals kronor på en sak de inte riktigt vet hur den funkar.

Vilket är helt onödigt, man kan snabbt och enkelt ladda ner en manual från canons hemsida och läsa igenom på en timme. Sedan vet man allt tekniskt och kan koncentrera sig på bildskapandet.
 
FILM) (Caffe skrev:
Det är kul att se folk lägga 10- ibland 20-tusentals kronor på en sak de inte riktigt vet hur den funkar.

Spy lite över de 1500 svenskar som förhandsbeställde Nikon D200 oxå, utan att ha laddat ner någon manual och läst på hur den fungerar..

Jag hoppas att Viktors frånvaro från tråden beror på att han är ute och fotar, och inte att han dämpats av de infantila och besservissande icke-svar som radats upp här på slutet!

/Per
 
Nu har ju Olympus hostat upp en DSLR med live view i LCD'n. Klart att det kan vara användbart om man kan vrida runt den, men den ersätter knappast en riktigt bra optisk sökare. Ska man ta bilder med lite längre tider på frihand så vill man nog trycka kameran mot ansiktet för stabilitet.
 
paco skrev:
Nu har ju Olympus hostat upp en DSLR med live view i LCD'n. Klart att det kan vara användbart om man kan vrida runt den, men den ersätter knappast en riktigt bra optisk sökare. Ska man ta bilder med lite längre tider på frihand så vill man nog trycka kameran mot ansiktet för stabilitet.

Jag tar hellre några extra bilder på en batteriladdning än har en LCD-sökare. Men det är bra för människor med något dålig syn kanske?
 
Jag kan då erkänna att jag också letade efter nån påslagningsknapp till LCD'n när jag köpte min 350D trots jag haft 2st analoga systemisar tidigare när jag var yngre, kan nog vara så att jag blev lite skadad när jag sen skaffade en digital kompaktkamera. ;-)

Men trots allt tycker inte jag det är hela världen bara för jag trodde det, var inget jag funderade innan köpet av 350D´n eller blev besviken på när jag konstaterade att det inte var så..

Om nån sen lägger ut 10- ibland 20-tusentals kronor på något de vill ha och vill intressera sig djupare i tycker jag bara är toppen. När jag köpte min första dator fattade jag noll men vissa verkar visst kunna allt efter att ha läst manualen innan på nätet.. ;-)


/Benny
 
Finns faktiskt en lösning på detta. Kommer dock inte ihåg vad företaget heter, men dom har tillverkat en lcd monitor som kopplas på systemkameror. Kan tänka mig att den forfarande har barnsjukdomar men det kan ju vara värt att kolla upp. Tycker annars att en lcd monitor är ganska hopplös att använda så fort det är soligt.
 
Frågan är varför är det inte möjligt då? Tekniskt sett så skulle man kunna fälla upp spegeln och öppna slutaren för att skicka data genom sensorn till LCDen. Men vad är det som gör att den inställningen inte finns?

Som någon sa tidigare så finns den på Canon 20Da, där varnar dem bara att man skall inte använda det för länge. Är det då värmeutvecklingen från sensorn som sätter stopp för det?

Jag tycker själv att det skulle vara en användbar funktion. På 20Da kan man tex zomma in på LCDen och ställa in skärpan på små föremål som kan inte se bra i sökaren.
 
Core skrev:
Tekniskt sett så skulle man kunna fälla upp spegeln och öppna slutaren för att skicka data genom sensorn till LCDen. Men vad är det som gör att den inställningen inte finns?
Det finns massor med trådar där folk förklarar hur sensorer, slutare och andra saker på systemkameror fungerar. Det är klart att man skulle kunna byta ut alla delar (eller ha flera sensorer) men ska det vara meningsfullt måste folk vara villiga att betala för det. Själv skulle jag nog köpa en kompaktkamera om jag såg det som något jag ens skulle ha nytta av.
 
fhe skrev:
Det finns massor med trådar där folk förklarar hur sensorer, slutare och andra saker på systemkameror fungerar. Det är klart att man skulle kunna byta ut alla delar (eller ha flera sensorer) men ska det vara meningsfullt måste folk vara villiga att betala för det. Själv skulle jag nog köpa en kompaktkamera om jag såg det som något jag ens skulle ha nytta av.

Jag tycker jag förstår ganska bra hur alla delar i kameran fungeran. Vad jag inte förstår är vart begränsningen för detta funktionalitet ligger. Det kan du gärna förklara.
 
Den sensorteknik som har använts i digitala systemkameror har inte gått att tanka data från i realtid vilket behövs för att få en sökarbild från den.

Nu verkar det som om sensorutvecklarna knäckt den nöten, så vi lär nog få se fler kameror där det är möjligt.

Värmen är dock ett till problem som man inte lär komma ifrån i första taget. Problemet med värmen är den ger ökat brus.
 
Core skrev:
Jag tycker jag förstår ganska bra hur alla delar i kameran fungeran. Vad jag inte förstår är vart begränsningen för detta funktionalitet ligger. Det kan du gärna förklara.
Det finns som sagt redan massor med trådar på ämnet men som Jim skriver så har problemet dels varit i sensorerna, de jobbar på ett annat sätt än de mini-sensorer som finns i kompaktkamerorna och skulle helt enkelt inte fungera speciellt bra om de var konstant "heta".
Vidare så har du inte bara en spegel/prisma i vägen utan även en slutare, naturligtvis skulle man kunna övergå till helt elektroniska slutare om sensorerna fixade punkten ovan men som en systemkamera är uppbyggd idag skulle det bli en rätt konstig process att först köra med öppen slutare tills det är dags att knäppa bilden och då stänga och öppna som vanligt.

Enklast skulle nog vara att ha en sensor till som är bra nog för att visa bild på displayen (den är ju trots allt oftast inte så många megapixlar stor) men jag tror de flesta skulle tycka att det var missvisande att inte få se vad man får.

Sen kan man ju fråga sig hur många fotografer som är biffiga nog att kunna hålla sitt rätt tunga paket med kamera och glugg stadigt så långt från kroppen att det vore användbart med displayen som sökare men det är om möjligt ännu längre från ämnet än frågeställningen om en elektronisk sökare i systemkameror.
 
Olympus har ju löst det på lite olika sätt, däribland med en extra sensorn. Men den stödjer ju också en mängd olika lägen för visningen.

Oftast skulle det kunna vara användbart såsom en vinkelsökare eller waist-level-finder vid gatufoto.
 
jag har alltid undrat varför inte bilderna jag tar dyker upp på skärmen när jag har tagit en bild.. är det fel på min kamera?

jag har en Nikon F75 btw.

(det var tänkt att vara roligt om du inte förstod det ;D)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.