Annons

EOS300 som inte fungerar som den ska

Produkter
(logga in för att koppla)

jesseboy

Medlem
Hej!
Min svärfar har en Canon EOS300 som slutat fungera.
När han knäpper så "stannar spegeln i uppe och blir kvar där tills han fokuserar på nytt med autofokusen". Hans ord.
Han har testat att ändra de inställningar som går men ej kommit till rätta med problemet.
Är det någon här som har några tips?
 
det finns tydligen ett känt EOS 300D fel med just det du berättar... sök i forumet, jag vet det finns massor av trådar om detta felet, men jag vet tyvärr inte vad du ska söka på... men frågan dyker upp regelbundet.
 
Kalle_B skrev:
det finns tydligen ett känt EOS 300D fel med just det du berättar... sök i forumet, jag vet det finns massor av trådar om detta felet, men jag vet tyvärr inte vad du ska söka på... men frågan dyker upp regelbundet.

Är det en 300D eller en 300a? Jag vill få det till en analog historia?? :)

Ja ja men det jag kan komma på är att kolla skummkanten som speglen slår emot den kan bli kletig med åldern vilket gör att speglen hänger kvar en liten stund! Eller tills man själv fäller ner den!
 
Tack för svaren!
Har inte hittat någon info om detta, men ska be honom kolla gummikanten, den uppför sig onekligen precis som om den "kleggade" fast där.
Den verkar fungera fint i övrigt.

Ja, det är en analog modell.

Jag har blivigt erbjuden att "ta över" den till försumbar kostnad, så det känns lite intressant att veta om den kan gå att få igång igen.
För övrig måste jag säga att 300:n är väldigt mkt skönare att hålla i än den 350D som jag har.
Mkt bättre plats för mina abnormt långa fingrar.
 
Nu har jag varit och hämtat apparaten.
Som beskrivits så stannar "spegeln" mkt riktigt där uppe.
Den gör så oavsett inställningar och klibbar inte fast, utan det styrs elektroniskt.
Om man fokuserar på nytt eller slår av kameran så släpper den direkt.
Ska man tro att det är något litet relä eller liknande? Jag vet inte ens vad det finns för komponenter i en sån här apparat...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.