apersson850
Aktiv medlem
Jag var inte där så länge, men bor man i USA i några månader hinner man köpa mycket fler fotoprylar än vad man borde göra... Företag som B&H skickar inte via postorder till adresser som är hotell och liknande, om man betalar med utländskt kreditkort. Smidigast är att låta lådorna gå till något företag som har godsmottagning. Lådorna kom med bil (UPS), så om ingen är hemma blir de inte levererade. Jag lät en kille på kundens företag stå som godsmottagare. Då gick det utmärkt.Så du var boende i tennessee och var där personligen?
Annars så måste man ju ha en kontakt i USA naturligtvis...
Är det samma sak oavsett vilken stat man skickar via?
Jag har köpt från ett newyork bolag en gång men jag har för mig att dom inte lade på skatt när det var export, fast jag kanske köpte på nettopris
Såvitt jag vet spelar det ingen roll vilken stat man skickar till, men jag har hört sägas att några (två?) delstater tar ut sales tax även vid skickande till andra stater numera. Vet dock inte säkert om det är sant eller i så fall vilka det gäller. Det gäller i alla fall inte i New York.
Att de inte lade på skatt på export låter rimligt. Det gör de alltså inte ens vid export till nästa delstat.
Moms kan man få tillbaka när man lämnar landet, men jag har aldrig sett att de tar ut någon moms. Sales tax är en skatt på försäljningen, inte en mervärdesskatt på varan.