Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 7d - Liverapport från presskonferensen

Produkter
(logga in för att koppla)
Är batterigreppet vädertätat också? Ser ingen packning på cyberphotos bild. Kan ju vara ett annat grepp på bilden iofs.

Vädertätat hus för halva priset av en 1D. Mycket roligt att slippa lägga ut pengar för en 1D om det bara är tätningen man vill åt.
Hade ju inte skadat om det det var en 1,3x-sensor (är det aps-h det heter då?), men mycket mycket trevlig med tätningen.

Exakt vad detta innebär vet jag inte, men det känns som att det inte är riktigt 100% eftersom man skriver "cirka" och "med hänsyn till".
Det kan ju vara mer också, då. Eller?
Effektiva pixlar är de som det faktiskt blir någon bild av. Alla sensorer har nån halv miljon pixlar eller så som det inte blir någon bild av. Men de behövs ändå. En enskild pixel på sensorn blir inte en enskild pixel i den färdiga bilden, utan varje pixel i bilden skapas genom en sammanräkning av ett antal pixlar runt den faktiska punkten på sensorn. För att resultatet ska bli lika överallt i bilden, behövs det extra pixlar runt sensorns kant. Utan dessa hade kantpixlar i den färdiga bilden inte kunnat behandlas på samma sätt som mittpixlar.

Att sökaren inte visar kantpixlarna är alltså helt rimligt.

Om man ska jämföra priser på 7D i Sverige med vad andra kameror kostar i England är det väl bättre att handla en 7D i USA, via post till annan delstat, och då betala strax över 14000 med dagens kronkurs. Plötsligt är en D700 sex tusen dyrare. Om den är värd det vet jag inte.

Konstig jämförelse. Vänta 14 månader och se vad den kostar då, vad tror du att en D700x kommer ha för introduktionspris?

tror den kommer ligga runt 30000 kronor. Och varför skulle det vara en konstig jämförelse?

Vill man köpa en kamera _i dagsläget_ eller funderar på att byta upp sig och har en viss summa pengar och tänker köpa en kamera, Så tycker jag att man får mer för pengarna för en d700 och därmed borde satsa på den. Då spelar det ju absolut ingen roll att d700an har funnits ett tag och därmed givetvis har gått ner i pris.

däremot spelar en del parametrar(t.ex antal ägda objektiv) in, såklart.

Sen är det en helt annan diskussion om huruvida man ska vänta tills priser sjunker/nya produkter anländer.

Och även om jag hade väntat 14 månader så hade jag fortfarande valt d700, för den är i mitt tycke en bättre kamera, men fortfarande är det personen bakom kameran som räknas.

Senast ändrad:
Och även om jag hade väntat 14 månader så hade jag fortfarande valt d700, för den är i mitt tycke en bättre kamera, men fortfarande är det personen bakom kameran som räknas.

Nu är väl 7D så ny att ingen av oss kan ha någon åsikt om den? Huruvida den är bättre eller sämre än D700 lär visa sig när jämförelser gjorts.

Äpplen o päron

En del har visst svårt för det där med äpplen o päron. Att jämföra det svenska priset för det ena med det engelska för ett annat o att jämföra D700 med 7D är väl inte det heller så väl genomtänkt, D700 är ff o 7D aps-c. det är väl D300s som skall ställas mot 7D och 5Dm2 mot D700 om man nu håller sig till Nikon kontra Canon. Jag tittade lite på "imaging resource" och där verkar 7D lovande, når ju naturligtvis inte riktigt upp till t.ex 5Dm2 o D3/D700 men ganska nära D3x i bildkvalite i de högre iso-talen efter vad jag kunde utläsa, den var i varjefall påtagligt bättre än 50D på högre iso. framtida tester får väl visa vad kameran går för, men det ser ju onekligen lovande ut och förhoppningsvis så sjunker priset o kronans värde förbättras, det är ju lite inne att gnälla på Canon men Nikons D300s är ju lika dyr den, om det är för mycket för en aps-c kamera visar sig väl om de går att sälja eller ej, det är väl upp till varje köpare att avgöra.

Intressant...

...Men när kommer 1d mk IV?

Skulle vara perfekt som back-up kamera till en FF (hoppas) 1d mkIV.

Horisontallinjen skulle jag ha behov av, men frågan är om filmningen är nödvändig på alla hus?

Instämmer till fullo! Jag har fortfarande inte lyckats svälja att dem satte priset till 19.000:- Ofattbart.
Inte alls ofattbart. Det är nästan exakt samma pris som den konkurrerande kamera som man ganska uppenbart tänkt sig att tävla mot, nämligen Nikon D300s. Och då får man t ex högre upplösning, snabbare bildserier, bättre sökare, gissningsvis lite bättre hög-iso-egenskaper och lite bättre video.

Om man ska jämföra priser på 7D i Sverige med vad andra kameror kostar i England är det väl bättre att handla en 7D i USA, via post till annan delstat, och då betala strax över 14000 med dagens kronkurs. Plötsligt är en D700 sex tusen dyrare. Om den är värd det vet jag inte.

Varför via post till en annan delstat?
För att slippa betala skatt?

Ja. Till skillnad från att smuggla in kameran hit för att undvika att betala moms är det helt legalt. Jag har t.ex. köpt fotoprylar från New York (B&H) via postorder till Tennessee. Då slipper jag sales tax i New York (8,375% var det då), utan att det tas ut någon motsvarighet i Tennessee.

När du kommer hem får du betala moms på inköpsvärdet, så du får alltså betala skatt på skatten också, om du har köpt över disk i New York (eller var du nu är). Om man inte smugglar, alltså, något som förstås är kriminellt, om nu någon trodde något annat.

Ja. Till skillnad från att smuggla in kameran hit för att undvika att betala moms är det helt legalt. Jag har t.ex. köpt fotoprylar från New York (B&H) via postorder till Tennessee. Då slipper jag sales tax i New York (8,375% var det då), utan att det tas ut någon motsvarighet i Tennessee.

När du kommer hem får du betala moms på inköpsvärdet, så du får alltså betala skatt på skatten också, om du har köpt över disk i New York (eller var du nu är). Om man inte smugglar, alltså, något som förstås är kriminellt, om nu någon trodde något annat.

Så du var boende i tennessee och var där personligen?

Annars så måste man ju ha en kontakt i USA naturligtvis...
Är det samma sak oavsett vilken stat man skickar via?

Jag har köpt från ett newyork bolag en gång men jag har för mig att dom inte lade på skatt när det var export, fast jag kanske köpte på nettopris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar