Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 5D vs Eos 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

magsnus

Aktiv medlem
Hejsan!
Står inför det stora digitalköpet.
Ska man satsa på att köpa en ny 5D för närmare 30-lappen eller ska man se sig om efter en hyfsat snygg beg 1Ds för lite över 20? Finns det några vanliga fallgropar att se upp för med beg 1Ds? Någon som har några idéer/erfarenheter att dela med sig av?

må väl
Magnus
 
det finns rykte

Det finns rykte att Canon skulle komma på hösten 2006 med en ny professional kamera hus med 22 miljoner pixlar. Priset i USA skulle vara omkring 5000$.

http://www.juzaphoto.com/eng/index.htm

Jag fick min information här, rulla ner till: Canon News, där finns lite om saken.

Rykte är rykte, men om detta skulle visa sig att vara sant kan ge en tankeställare kanske !

Häls Jouni
 
Ett tips är Kungsholms Foto på St Eriksgatan vid Fridhemsplan. Jag köpte min 5D där igår efter att ha tittat runt. Dom tog 26900 för huset och det var det billigaste jag hittade i Sverige. Sedan får man 2800 tillbaka med cashback historien.
Det stod tydligt på Canons cashback sidor att det bara gäller i inköpslandet så kolla ordentligt att det verkligen funkar från Tyskland.

"Buy an EOS 5D camera between 21.02.06 and 30.06.06, and receive 300 Euro cashback from Canon. To apply for your cashback and for full terms and conditions, please click here Offer only valid in country of purchase".

Länk...
http://canon2006promotions.onlinerebates.com/
 
Senast ändrad:
konstigt

Jag köpte min 5D från Tyskland. Jag ringde först till Canon Sverige och dom sade att det går bra att köpa i Tyskland. Jag har skickat alla papper till Irland men inte fått ännu pengar, det var 2 veckor sedan.

Canon hade rabatt priser på olika andra tillbehör och där stod det tydligt att sänkta priser gäller bara i landet där man har köpt dem. Vi får se, vad är det som gäller, Jouni
 
2 veckor är ingen tid. Senaste omgången tog det 2 månader. Så de kommer nog, tids nog. Inom en iaf 4 veckor borde du iaf få ett mail som talar om att brevet har kommit fram och att de lagt upp ett ärende på det. Då kan du även gå in och kolla statusen själv på hemsidan.
 
Hej Peter

Känner Du till saken, stämmer det att det spelar ingen roll var den. 5D, är köpt, bara det går att visa att man verkligen har köpt den ?

Jag menar att om man ringer till Canon, det är inte alltid så som dom säger. Man kan aldrig vara säker på så länge det finns inget papper från dom. Jag hoppas det bästa, Jouni
 
Eftersom denna tråd verkar dra iväg mot en prisjakt i tyskland så ska jag försöka svara på din fråga =)

Jag har själv en 1Ds och har erfarenhet av 5D också. Bildkvalitén är bättre på 5D med tanke på bruset över ISO 200. Detaljrikedomen är näst intill lika på de två tack vare att 1Ds har ett svagare filter framför sensorn.

5D:n känns och är mycket snabbare i hanteringen, allt ifrån menysystem, till att bläddra bland bilder, den tid det tar från att en bild är taget till att man kan se den, tömmer buffern snabbare, har större buffertminne etc.

Batteritiden är mycket bättre på 5D + att kameran är lättare och laddare + batteri mycket nättare.

Trots dessa fördelar skulle jag aldrig byta och här kommer mina motiveringar:

- AF!! Autofokusen på 1Ds är helt underbar. Den missar inget, vare sig i singel eller kontinuerlig AF. Dessutom är själva AF fältet MYCKET vidare än på 5D:n så när man kör alla afpunkter och kontinuerlig kan man låta objektet driva ut ganska långt mot kanterna utan att det är några problem.

- Hus! Håll en 1-seriekamera i din hand, och sedan en 5D. Ta sedan och håll i 1-kameran igen och försök slita dig ifrån den =)
Knappar sitter där man vill, den är gedigen, den är tätad, vertikalgreppet är skönt och så vidare. Den är i mina ögon en riktig kamera!

- Motiv! För min del behöver jag inte så ofta gå över ISO 400 s brus är inga problem på 1Ds:en och det brus som uppstår har en väldigt filmlik karaktär. De gånger jag går över ISO 400 så använder jag mig av Noise Ninja och kan då gå upp till ISO 800 och ändå få enormt fint resultat.

Minns jag inte fel är slutaren på 1Ds god för 150.000 exponeringar så be bara personen du köper av skicka en bild på något, och använd något av de gratisprogram som läser av antal exponeringar kameran gått (den extraherar ut EXIF informationen). Min har gått 50.000 exponering nu och jag ser fram emot fler år till av trogen service.

Hoppas det hjälper dig på vägen.
 
tack mathias för ditt inlägg. du tog upp många bra aspekter av det hela. får ta och grubla ett tag till
tack
magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.