Eftersom denna tråd verkar dra iväg mot en prisjakt i tyskland så ska jag försöka svara på din fråga =)
Jag har själv en 1Ds och har erfarenhet av 5D också. Bildkvalitén är bättre på 5D med tanke på bruset över ISO 200. Detaljrikedomen är näst intill lika på de två tack vare att 1Ds har ett svagare filter framför sensorn.
5D:n känns och är mycket snabbare i hanteringen, allt ifrån menysystem, till att bläddra bland bilder, den tid det tar från att en bild är taget till att man kan se den, tömmer buffern snabbare, har större buffertminne etc.
Batteritiden är mycket bättre på 5D + att kameran är lättare och laddare + batteri mycket nättare.
Trots dessa fördelar skulle jag aldrig byta och här kommer mina motiveringar:
- AF!! Autofokusen på 1Ds är helt underbar. Den missar inget, vare sig i singel eller kontinuerlig AF. Dessutom är själva AF fältet MYCKET vidare än på 5D:n så när man kör alla afpunkter och kontinuerlig kan man låta objektet driva ut ganska långt mot kanterna utan att det är några problem.
- Hus! Håll en 1-seriekamera i din hand, och sedan en 5D. Ta sedan och håll i 1-kameran igen och försök slita dig ifrån den =)
Knappar sitter där man vill, den är gedigen, den är tätad, vertikalgreppet är skönt och så vidare. Den är i mina ögon en riktig kamera!
- Motiv! För min del behöver jag inte så ofta gå över ISO 400 s brus är inga problem på 1Ds:en och det brus som uppstår har en väldigt filmlik karaktär. De gånger jag går över ISO 400 så använder jag mig av Noise Ninja och kan då gå upp till ISO 800 och ändå få enormt fint resultat.
Minns jag inte fel är slutaren på 1Ds god för 150.000 exponeringar så be bara personen du köper av skicka en bild på något, och använd något av de gratisprogram som läser av antal exponeringar kameran gått (den extraherar ut EXIF informationen). Min har gått 50.000 exponering nu och jag ser fram emot fler år till av trogen service.
Hoppas det hjälper dig på vägen.