Grattis till ett mycket bra kameraköp!
Tack, får nog lägga äran för det på maken som köpte den åt mig. Men jo jag är rätt nöjd. Verkar vara den som fått best resultat i testerna (i samma prisklass) och jag är iaf förtjust.
Många frågor så manualen och div guider kommer säkert hjälpa dig vidare. En 450D (och förresten de flesta systemkameror) tar mycket längre än 2 veckor att bemästra, fast det visste du nog ;-)
Jo visst tar det mer än 2 veckor att bemästra en ny kamera, men det krävs ju att man kommer framåt iaf
Fotandet är ju tudelat, både kameran och själva fotandet, men de hänger ju rätt bra ihop med så man kommer nog alltid framåt.
Men stannar tiden på 1/200 i Tv läge så har du antagligen blixten uppfälld, det är snabbaste slutartid vid "normal" blixtfotografering, den s.k. x-sync tiden. Blixtfoto är en hel vetenskap i sig förresten.
Jag trodde det var tvärtom, dvs att blixt gav förutsättning för lägre slutartid.
Höga ISO ger alltid brus som redan sagts. Sensorn får mindre ljus än den vill ha och resultatet blir helt enkelt defekter i form av brus. Beroende på motiv och storlek på bild kan det vara mer eller mindre störande. Förutom i kameran så kan bruset i efterhand minskas i PS eller med speciella plugins, tex NoiseNinja. Men alla metoder både ger och tar, tex kan du istället förlora skärpa och kontrast.
Jo jag är medveten om att man kan ta bort brus, men som du säger så förlorar man ju annat på det. När märks brus minst? När ljuset är just lagomt? Känns som svartvita bilder framhäver brus mer.
Efter gissningsvis ca 5-6000 bilder sen i våras med min 450D så har nästan alltid kört AutoISO. Några ggr (just för mörker- och inomhusbilder faktiskt) har jag ändrat för att se om det ger bättre resultat. Ibland. Men f.ö. tycker jag AutoISO ger bra resultat. Men du kanske har andra/högre krav där såklart.
Jag är nog inte så förtjust i automatiska ting egentligen. Har automatiskt fokus för att jag inte fått helt grepp på fokuset än dvs jag tror det är skarpt när jag ligger lite fel. Men jag får bara autofokus i sökaren, inte när jag använder displayen. Ska det vara så eller har jag ställt in något fel?
Dpreview.com har långa detaljerade recensioner av kameror, inkl 450D. Alla 20-30 sidor är kanske inte intressanta, men det finns en hel del features som gås igenom och ställs mot andra kameror, fördelar och nackdelar osv som i alla fall hjälpte mig en bit på väg.[/QUOTE]
Ska kolla, tackar
Fota enbart i RAW.
du har fått en rawkonverterare med kameraköpet och då föreslår jag att du använder den
Nja det tänker jag inte följa helt enkelt för att jag fotar nog rätt mycket. En hel del av detta (sådär 40%) är bara "semesterbilder" dvs söta bilder på dottern, men som främst är till som minne och inte behöver vara perfekta. Då är det trevligt att bara ha en jpg tillgänglig. Just nu fotar jag i RAW + L. JPG bilderna tar inte upp nog mycket för att det ska vara värt att välja bort det och istället ta konverteringsjobbet.
ojämförbar kvalitet och som sagt, du kan ändra vitbalansen i efterhand. så du slipper bekymra dig om det när du fotar.
Jag gillar inte att ändra i efterhand, det känns inte rätt. Jag vill ha den perfekta bilden i kameran, inte efter lullet på datorn.
Själv kör jag på autoläget för det mesta, finjusterar efteråt.
Alla är vi olika. Jag har hittills lullat lite med de bilder jag fått, men föredrar som sagt att de är rätt klara innan. Men visst ändrar jag, men föredrar att slippa, känns mer äkta. Det medföljde ju en mängd program, är det Digital Photo Professional du använder?