Annons

EOS 450 D och det nya fotandet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wickz

Aktiv medlem
Nu har jag till viss del kommit igång med min kamera (EOS 450 D) som för 2 veckor sedan hamnade i min hand :)
Jag har förökt finna bra guider och lekt och grejat. Har fått hjälp till viss del men känner att jag vore väldigt tacksam över en bra guide. Inte en gudie i hur man rensar bakgrunder och det som rör fotande utan just det tekniska.

Vad innebär allt i menyerna (har koll på mycket av det men långt ifrån allt),
Hur vitbalanserar man den, behöver man göra det varje gång?
Hur får man kameran att ha en låg slutartid (dvs jag kam bara upp i 1/200 men anpassade dock inte övrig ainställning)
Hur undviker man brusiga bilder med hög iso?
Hur tar man kort rent tekniskt i mörkare rum?
Hur undviker man utfrätningar? Ja ni kanske förstår....
 
Fick lite svar och har inte läst klart, men kände inte att det besvarade mina frågor om vitbalansering tex.
 
Hur vitbalanserar man den, behöver man göra det varje gång?

Är det sol ute så väljer du sol i vitbalansmenyn! Blir det sedan moln måste du ändra vitbalansen till moln på kameran. Det finns ett autoläge men det fungerar inte särskilt bra alla gånger. Tar du bilderna i formatet RAW istället för JPEG kan du ändra vitbalansen i datorn efter att du har laddat in bilderna!

Hur får man kameran att ha en låg slutartid (dvs jag kam bara upp i 1/200 men anpassade dock inte övrig ainställning)

För att ändra tiden väljer du TV på valknappen på kameran! Sedan ändrar du tiden med ratten ovanför avtryckaren.

Hur undviker man brusiga bilder med hög iso?

Hög ISO ger brusiga bilder! Det går att brusreducera i kameran, men dom flesta gör det i datorn. Läs manualen för brusreducering i kameran.

Hur tar man kort rent tekniskt i mörkare rum?

Andvänd blixt och/eller hög ISO

Hur undviker man utfrätningar? Ja ni kanske förstår

Ta ett kort och titta på kamerans Histogram, histogrammet ska inte vara utanför den högra kanten! Då är bilden överexponerad! Läs manualen för att lära dig att exponeringskompensera!

/mvh
Magnus
 
Är det sol ute så väljer du sol i vitbalansmenyn! Blir det sedan moln måste du ändra vitbalansen till moln på kameran. Det finns ett autoläge men det fungerar inte särskilt bra alla gånger. Tar du bilderna i formatet RAW istället för JPEG kan du ändra vitbalansen i datorn efter att du har laddat in bilderna!

Var inte det jag menade, det är så jag gör just nu. Jag menade att använda en vit referenspunkt


Hur får man kameran att ha en låg slutartid (dvs jag kam bara upp i 1/200 men anpassade dock inte övrig ainställning)

För att ändra tiden väljer du TV på valknappen på kameran! Sedan ändrar du tiden med ratten ovanför avtryckaren.
Varför TV? Jag kan ändra den nu, men maxet blir 1/200...


Hur undviker man brusiga bilder med hög iso?

Hög ISO ger brusiga bilder! Det går att brusreducera i kameran, men dom flesta gör det i datorn. Läs manualen för brusreducering i kameran.
Fast det kan bli mer eller mindre. frågan är vad det beror av.

Hur tar man kort rent tekniskt i mörkare rum?
Andvänd blixt och/eller hög ISO
Man kan ställa ner slutartiden, ändra bländare med, men jag ville ha lite allmänna tips på hur man fick en ok bild trotts mörker.

Hur undviker man utfrätningar? Ja ni kanske förstår

Ta ett kort och titta på kamerans Histogram, histogrammet ska inte vara utanför den högra kanten! Då är bilden överexponerad! Läs manualen för att lära dig att exponeringskompensera!
Tack, ska kolla

Jag har en tysk manual, hjälper inte vidare mycket...
 
Grattis till ett mycket bra kameraköp! :)

Många frågor så manualen och div guider kommer säkert hjälpa dig vidare. En 450D (och förresten de flesta systemkameror) tar mycket längre än 2 veckor att bemästra, fast det visste du nog ;-)

Men stannar tiden på 1/200 i Tv läge så har du antagligen blixten uppfälld, det är snabbaste slutartid vid "normal" blixtfotografering, den s.k. x-sync tiden. Blixtfoto är en hel vetenskap i sig förresten.

Höga ISO ger alltid brus som redan sagts. Sensorn får mindre ljus än den vill ha och resultatet blir helt enkelt defekter i form av brus. Beroende på motiv och storlek på bild kan det vara mer eller mindre störande. Förutom i kameran så kan bruset i efterhand minskas i PS eller med speciella plugins, tex NoiseNinja. Men alla metoder både ger och tar, tex kan du istället förlora skärpa och kontrast.

Efter gissningsvis ca 5-6000 bilder sen i våras med min 450D så har nästan alltid kört AutoISO. Några ggr (just för mörker- och inomhusbilder faktiskt) har jag ändrat för att se om det ger bättre resultat. Ibland. Men f.ö. tycker jag AutoISO ger bra resultat. Men du kanske har andra/högre krav där såklart.

Dpreview.com har långa detaljerade recensioner av kameror, inkl 450D. Alla 20-30 sidor är kanske inte intressanta, men det finns en hel del features som gås igenom och ställs mot andra kameror, fördelar och nackdelar osv som i alla fall hjälpte mig en bit på väg.
 
Senast ändrad:
Fick lite svar och har inte läst klart, men kände inte att det besvarade mina frågor om vitbalansering tex.

Fota enbart i RAW.
du har fått en rawkonverterare med kameraköpet och då föreslår jag att du använder den :)

ojämförbar kvalitet och som sagt, du kan ändra vitbalansen i efterhand. så du slipper bekymra dig om det när du fotar.

Själv kör jag på autoläget för det mesta, finjusterar efteråt.
 
Grattis till ett mycket bra kameraköp! :)
Tack, får nog lägga äran för det på maken som köpte den åt mig. Men jo jag är rätt nöjd. Verkar vara den som fått best resultat i testerna (i samma prisklass) och jag är iaf förtjust.


Många frågor så manualen och div guider kommer säkert hjälpa dig vidare. En 450D (och förresten de flesta systemkameror) tar mycket längre än 2 veckor att bemästra, fast det visste du nog ;-)
Jo visst tar det mer än 2 veckor att bemästra en ny kamera, men det krävs ju att man kommer framåt iaf :)
Fotandet är ju tudelat, både kameran och själva fotandet, men de hänger ju rätt bra ihop med så man kommer nog alltid framåt.


Men stannar tiden på 1/200 i Tv läge så har du antagligen blixten uppfälld, det är snabbaste slutartid vid "normal" blixtfotografering, den s.k. x-sync tiden. Blixtfoto är en hel vetenskap i sig förresten.
Jag trodde det var tvärtom, dvs att blixt gav förutsättning för lägre slutartid.


Höga ISO ger alltid brus som redan sagts. Sensorn får mindre ljus än den vill ha och resultatet blir helt enkelt defekter i form av brus. Beroende på motiv och storlek på bild kan det vara mer eller mindre störande. Förutom i kameran så kan bruset i efterhand minskas i PS eller med speciella plugins, tex NoiseNinja. Men alla metoder både ger och tar, tex kan du istället förlora skärpa och kontrast.
Jo jag är medveten om att man kan ta bort brus, men som du säger så förlorar man ju annat på det. När märks brus minst? När ljuset är just lagomt? Känns som svartvita bilder framhäver brus mer.


Efter gissningsvis ca 5-6000 bilder sen i våras med min 450D så har nästan alltid kört AutoISO. Några ggr (just för mörker- och inomhusbilder faktiskt) har jag ändrat för att se om det ger bättre resultat. Ibland. Men f.ö. tycker jag AutoISO ger bra resultat. Men du kanske har andra/högre krav där såklart.
Jag är nog inte så förtjust i automatiska ting egentligen. Har automatiskt fokus för att jag inte fått helt grepp på fokuset än dvs jag tror det är skarpt när jag ligger lite fel. Men jag får bara autofokus i sökaren, inte när jag använder displayen. Ska det vara så eller har jag ställt in något fel?


Dpreview.com har långa detaljerade recensioner av kameror, inkl 450D. Alla 20-30 sidor är kanske inte intressanta, men det finns en hel del features som gås igenom och ställs mot andra kameror, fördelar och nackdelar osv som i alla fall hjälpte mig en bit på väg.[/QUOTE]
Ska kolla, tackar :)



Fota enbart i RAW.
du har fått en rawkonverterare med kameraköpet och då föreslår jag att du använder den :)
Nja det tänker jag inte följa helt enkelt för att jag fotar nog rätt mycket. En hel del av detta (sådär 40%) är bara "semesterbilder" dvs söta bilder på dottern, men som främst är till som minne och inte behöver vara perfekta. Då är det trevligt att bara ha en jpg tillgänglig. Just nu fotar jag i RAW + L. JPG bilderna tar inte upp nog mycket för att det ska vara värt att välja bort det och istället ta konverteringsjobbet.

ojämförbar kvalitet och som sagt, du kan ändra vitbalansen i efterhand. så du slipper bekymra dig om det när du fotar.
Jag gillar inte att ändra i efterhand, det känns inte rätt. Jag vill ha den perfekta bilden i kameran, inte efter lullet på datorn.

Själv kör jag på autoläget för det mesta, finjusterar efteråt.
Alla är vi olika. Jag har hittills lullat lite med de bilder jag fått, men föredrar som sagt att de är rätt klara innan. Men visst ändrar jag, men föredrar att slippa, känns mer äkta. Det medföljde ju en mängd program, är det Digital Photo Professional du använder?
 
Med en ridåslutare, som en sån här spegelreflexkamera har, är inte hela sensorn frilagd om tiden är kort. Tider kortare än 1/200 s skapas genom att en mindre och mindre spalt åker över sensorn. Om man då skulle fyra av en blixt skulle inte hela sensorn bli belyst.
Tiden på 1/200 måste du alltså ställa in för att belysa hela bilden. Men blixten varar kortare tid än så, så i praktiken blir den tid du fotograferar kortare (i alla fall den tid då du har bra ljus).

Med en sådan här kamera (spegelreflex) är det normala att man tittar i sökaren när man fotograferar. Displayen kan man använda på nyare modeller, men det är något som vanligtvis är gjort för att använda i speciella sammanhang, till exempel extrema närbilder. Då ställer man ända in skärpan manuellt.

AWB fungerar bra för vitbalans i många fall. Undantaget är oftast lampljus, där det gärna blir för mycket åt det rödgula till.
 

Tack, men att köpa böcker ligger lång ifrån vad jag vill. Lägger jag pengar på något lär det bli stativ eller liknande, tror helt klart att informationen går att få till gags på nätet + att jag ändå har endast strö tid till detta.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar