Annons

Eos 40d

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag kan ge mig f-n på att den kommer när som helst, det finns två saker som talar för det:

1. 30d kostar 8 800 nu, en sänkning med nästa 2000 spänn.

2. Jag har precis köpt en 30d. ( för det högre priset ) :(

/Håkan
 
Håkan Erlandsson skrev:
Ja, jag kan ge mig f-n på att den kommer när som helst, det finns två saker som talar för det:

1. 30d kostar 8 800 nu, en sänkning med nästa 2000 spänn.

2. Jag har precis köpt en 30d. ( för det högre priset ) :(

/Håkan

Hehe grattis till en "dålig" affär! men nu är det ju så att man kan inte vänta på nya modeller hela tiden och försöka tajma rätt, då blir man galen. Bättre att sluta grubbla på sådant och fotografera istället :) Nya modeller kommer hela tiden och inte blir din nya kamera sämre för det.
 
Håkan Erlandsson skrev:
Ja, jag kan ge mig f-n på att den kommer när som helst, det finns två saker som talar för det:

1. 30d kostar 8 800 nu, en sänkning med nästa 2000 spänn.

2. Jag har precis köpt en 30d. ( för det högre priset ) :(

/Håkan

Jag antar att du köpte den under cash-back perioden... 900:- i rabatt. Den kostade som minst 9600:- under cash-back perioden. Så det är väl delvis den slopade rabatten och att Canon vill ha väck kamerorna från butikerna. Ganska uppenbart med en efterföljare nu :)
 
Jag ser ingen anledning att "få lipet" för att man köpt en 30D precis. Jag har personligen gjort det och visst, en 40D hänger i luften men ser inte ut att erbjuda så extremt mycket nya grejer att 30D blir "gårdagens" kamera. Hoppet blir väl nästan snarlikt med 20D till 30D, kanske lite mafffigare, men å andra sidan lär väl 40D kosta runt 14k, och 30D kostade tills bara nyligen 8,5k när cashbaken var dragen. Enligt mig ett extremt bra pris, och en av de mest prisvärda kamerorna på marknaden.

Notera att jag inte är helt opartisk. Om jag nu gjort ett dåligt köp är jag förmodligen inte man nog att erkänna det ;)
 
30D är en djäkligt bra kamera.
Att spekulera i en efterföljare kan ju vara kul men 30D är ett mycket bra köp.
Att priserna gått nedåt beror nog främst på andra orsaker än att en ny modell hänger på låset och bankar på dörren.
Det är en mördande konkurrens från andra fabrikat.
Förmodligen är de flesta konsumenterna intresserade av 350 och 400D, det kan nog också påverka priset på 30D.

Det är nog bra att köpa en 30D nu. Även om det kommer en uppföljare. 30D kommer fortfarande att vara en djäkligt bra kamera.
 
Man får ju väldigt mycket kamera för pengarna när man köper en 30D idag, 40D när den väl kommer, har troligen en betydligt dyrare prislapp.

/kent
 
Bokeh skrev:
Man får ju väldigt mycket kamera för pengarna när man köper en 30D idag, 40D när den väl kommer, har troligen en betydligt dyrare prislapp.

/kent
Prislappen får kosta vad som helst den ska jag inte köpa. Undrar vad kameran kommer att kosta?

Sorry kunde inte låta bli att märka ord. Jag sitter här och är sur för jag har problem med min 17-55
 
Har hört att Canon i 30D har inplanterat ett program som när 40D dyker upp gör att din 30D helt plötsligt bara har 4Mpixlar,Af lika pricksäker som en nackad höna och en fast bildstil som gör att alla får nikotingula tänder och fylleröda ögon,allt för att vi skall uppgradera....
Hahaha
 
JojjoGbg skrev:
Har hört att Canon i 30D har inplanterat ett program som när 40D dyker upp gör att din 30D helt plötsligt bara har 4Mpixlar,Af lika pricksäker som en nackad höna och en fast bildstil som gör att alla får nikotingula tänder och fylleröda ögon,allt för att vi skall uppgradera....
Hahaha

OK, men jag trodde att Canon kommer att skicka sublima meddelanden i sökaren efter 40D:s release-datum, som bara påverkar de som är mottagliga för sånt. Uppgraderingssjukan tycks ju bara drabba vissa särskilt känsliga personlighetstyper. Det är nog lätt att lura dom att kameran har fått de egenskaper du listar upp...

:D
 
JojjoGbg skrev:
Har hört att Canon i 30D har inplanterat ett program som när 40D dyker upp gör att din 30D helt plötsligt bara har 4Mpixlar,Af lika pricksäker som en nackad höna och en fast bildstil som gör att alla får nikotingula tänder och fylleröda ögon,allt för att vi skall uppgradera....
Hahaha

Hm. På sätt och vis har du ju faktiskt rätt. I absoluta termer är förstås en 30D exakt lika bra oavsett vad Canon släpper som efterföljare. Men samtidigt brukar det ju heta att allt är relativt, och i relativa termer får man nog anta att 30D kommer att bli en något sämre kamera när 40D kommer. Och det är väl ändå så de flesta tänker? Eller? Kolla bara alla trådar om vilken glugg som är bäst osv... Man jämför ju hela tiden de alternativ som finns, och väljer sen det bästa, eller kanske billigaste.
Sen tror jag inte att hoppet kommer bli så stort att det kommer spela nån egentlig roll. Men om man resonerar som väldigt många här gör, så skulle man ju klara sig med nästan som helst, bara för att det råkade vara bra när det kom. Och det kanske man gör också, om man som jag bara är en usel hobbyfotograf. Men är man yrkesverksam är det inte alls lika säkert att man klarar sig med redskap som har några år på nacken. Och det gäller förstås inte bara inom foto.
Jag köper helt klart att det är löjligt att vänta in en kommande modell om man vet att det dröjer länge innan den kommer. Och jag tror absolut inte att 40D kommer att kunna motivera en uppgradering för oss som redan har en 30D. Men om man ändå ska köpa en ny, och man vet att det är nåt på gång så tycker jag det är dumt att inte iallafall vänta och se vad som erbjuds.
För egentligen finns det väl inget som motiverar att man skulle välja en 30D heller? Varför inte lika gärna en 20D? Eller kanske en 350D? Eller rent av en kompakt?
Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tycker inte det är nåt konstigt med att vilja ha det nyaste och (förhoppningsvis) bästa, när man ändå ska investera en ganska stor summa.
 
JojjoGbg skrev:
Har hört att Canon i 30D har inplanterat ett program som när 40D dyker upp gör att din 30D helt plötsligt bara har 4Mpixlar,Af lika pricksäker som en nackad höna och en fast bildstil som gör att alla får nikotingula tänder och fylleröda ögon,allt för att vi skall uppgradera....
Hahaha

Ha ha, klockrent..
 
fjalstal skrev:
OK, men jag trodde att Canon kommer att skicka sublima meddelanden i sökaren efter 40D:s release-datum, som bara påverkar de som är mottagliga för sånt. Uppgraderingssjukan tycks ju bara drabba vissa särskilt känsliga personlighetstyper. Det är nog lätt att lura dom att kameran har fått de egenskaper du listar upp...

:D

Man behöver inte lägga metreveb särskilt djupt numera och det dröjer inte länge förrän flöta börja ryck och hoppa....
 
Tillhör själv kategorin prylbögar!
När jag skulle köpa min 30D sa alla att jag skulle vänta till Photokina,då skulle 40D absolut komma,för de hade ju sänkt priset på 30D och det var ett säkert tecken.
Men den kom aldrig,och veckorna gick!
Till slut tänkte jag att nu köper jag den oavsett vad folk tror om 40D.
Och fortfarande är det samma spekulationer om 40D och ännu har ingen sett röken av den och jag tar kort efter kort med min "gamla" 30D.
Summa summarum: Visst den kanske kommer snart!
Eller inte!
Om den kommer så är den mycket bättre!
Eller inte!
Visst kommer jag troligtvis få ha-begär och undra om min 30D duger...
Eller,jo...
 
Sitter själv och väntar med iver på lanseringen av en 40D, då kommer min gamla 300D att få en ny kompis i väskan.. Men om det blir en 40D eller en 30D blir nog beroende på hur mycket bättre 40D är för att motivera det dubbla priset mot en 30D (rent spekulativt 7k vs 14k) .... jaja den som lever får se, och handla :) .
 
Bussmicke skrev:
Man behöver inte lägga metreveb särskilt djupt numera och det dröjer inte länge förrän flöta börja ryck och hoppa....

Hehe, mycket sant :D

Fast jag hade ju nästan inget val. Första veckan i augusti har vi matchracingseglingar för damer här och när jag nu lyckades pressa fram en tjänstekamera kan jag ju inte vänta på att en 40D ska dyka upp. Då har jag ingen kamera under seglingsveckan. Dessutom kan jag inte riktigt inse vad jag behöver mer än 30D - 17-55/2,8 is usm - Sigma 50-150. Jag har iofs nypt lite i en 1D mkII som en bekant har, men det är inte motiverbart för min användning. Inte kommer jag kräva en 40D heller, om den nu inte blir alldeles oväntat fantastiskt bra och prisvärd.
 
JojjoGbg skrev:
Har hört att Canon i 30D har inplanterat ett program som när 40D dyker upp gör att din 30D helt plötsligt bara har 4Mpixlar,Af lika pricksäker som en nackad höna och en fast bildstil som gör att alla får nikotingula tänder och fylleröda ögon,allt för att vi skall uppgradera....
Hahaha

Du måste väl mena nikongula tänder och fujiröda ögon...eller ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.