JojjoGbg skrev:
Har hört att Canon i 30D har inplanterat ett program som när 40D dyker upp gör att din 30D helt plötsligt bara har 4Mpixlar,Af lika pricksäker som en nackad höna och en fast bildstil som gör att alla får nikotingula tänder och fylleröda ögon,allt för att vi skall uppgradera....
Hahaha
Hm. På sätt och vis har du ju faktiskt rätt. I absoluta termer är förstås en 30D exakt lika bra oavsett vad Canon släpper som efterföljare. Men samtidigt brukar det ju heta att allt är relativt, och i relativa termer får man nog anta att 30D kommer att bli en något sämre kamera när 40D kommer. Och det är väl ändå så de flesta tänker? Eller? Kolla bara alla trådar om vilken glugg som är bäst osv... Man jämför ju hela tiden de alternativ som finns, och väljer sen det bästa, eller kanske billigaste.
Sen tror jag inte att hoppet kommer bli så stort att det kommer spela nån egentlig roll. Men om man resonerar som väldigt många här gör, så skulle man ju klara sig med nästan som helst, bara för att det råkade vara bra när det kom. Och det kanske man gör också, om man som jag bara är en usel hobbyfotograf. Men är man yrkesverksam är det inte alls lika säkert att man klarar sig med redskap som har några år på nacken. Och det gäller förstås inte bara inom foto.
Jag köper helt klart att det är löjligt att vänta in en kommande modell om man vet att det dröjer länge innan den kommer. Och jag tror absolut inte att 40D kommer att kunna motivera en uppgradering för oss som redan har en 30D. Men om man ändå ska köpa en ny, och man vet att det är nåt på gång så tycker jag det är dumt att inte iallafall vänta och se vad som erbjuds.
För egentligen finns det väl inget som motiverar att man skulle välja en 30D heller? Varför inte lika gärna en 20D? Eller kanske en 350D? Eller rent av en kompakt?
Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tycker inte det är nåt konstigt med att vilja ha det nyaste och (förhoppningsvis) bästa, när man ändå ska investera en ganska stor summa.