Annons

Eos 40D, Vilka eller vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rob 63

Medlem
Hej!
Slutade att fota för en massa år sedan, då kameran blev kvarglömd i Singapore efter en semester resa och har inte köpt någon ny systemkamera efter detta pga husköp och barn, så under en tid har det funnits andra hål att stoppa pengarna i.
Men nu har jag beslutat att köpa en eos40D och ta upp min gammla hobby igen, 40D'n kommer att fylla alla mina behov och kanske lite till.
Ska även gå en kurs i fotografering (nybörjare) och en kurs för att lära mej grunderna i Photoshop, Har aldrig ägt en digital systemkamera och därför alldrig jobbat med Photoshop, Det har hänt en del sen min tid vid kameran.

Men då var det objektiven? vilket eller vilka objektiv ska jag köpa? Brukade gilla att fotografera människor i olika situationer både i och utanför stadsmiljö, och vill inte komma så nära inpå att det påverkar mäniskan/mäniskorna, vill känna mej lite hemlig som fotograf i de situationerna.
Gillade även att fotografera i natur, Djur, landskapsbilder osv.
Behöver nog ett objektiv som kan passa innomhus oxå, typ familjebilder.
Det behöver inte vara dyra fina objektiv eller ett för varje situation, om det finns en kompromiss så blir det bra, jag måste ju lära mej fotografera igen och att arbeta med Photoshop oxå.
Budgeten för objektiven? Hmm.. behöver ju inte köpa alla på en och samma gång, Men några proffs objektiv har jag i nuläget inte råd med.
Jaa..det blev en massa text det här, men jag är ju så villrådig!
Hoppas på svar!
Mvh
Robban
 
Objektiven beror helt på budgeten. Men Canons normalzoom 18-55/3,5-5,6 IS får du för 1500 kr och det är en bra början. Efter ett tag kommer du säkert att upptäcka att det inte räcker till och då vet du nog själv vad du saknar och vad ditt nästa inköp blir: Längre? Vidare? Ljusstarkare? Makro? Skarpare?
 
Jag har ett Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF)
som jag är rätt så nöjd med. Funkar över hela zoom området förutom bredaste vidvinkel då man lätt får böjda horisonter.
Annars så ger den skarpa bilder, är reltativ snabb. Känns robust att hålla i.
Kolla in http://www.photozone.de/canon-eos så hittar du fler alternativ.

Mvh
Janne
 
Hej

Som reseobjektiv till min 40D har jag Sigmas 18-125 med bildstabilisering och Ultraljudsmotor (HSM). Hade också den gamla variantan utan HSM men tycker att den nya modellen är mycket säkrare vad gäller att hitta fokus. Tycker också att objektivet är en bra kompromiss mellan det mesta och funkar bra för mig

Hälsningar

/HYB
 
På min 40D sitter vanligen Tamrons 28-75/2,8. Den kan passa dig eftersom du vill ha lite distans till dina objekt. Den motsvarar 40 - 120 mm på den gamla tiden med 35mm-film, alltså en lite vid normal till ett kort tele. Det är knivskarpt och har fått mycket bra kritik. Den är också hyggligt ljuststark med f2,8 från 40 till 120 mm. Kostar runt 3000 kr tror jag.
 
I min kameraväska brukar jag, förutom huset (40D) ha dessa fem:

EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM
EF-S 60 mm f/2,8 macro USM
EF 24-105 mm f/4L IS USM
EF 70-200 mm f/4L IS USM

Flera kostar nog mer än du verkar vara intresserad av just nu, men brännviddsområden är ju jämförbara med annan optik med lägre prislapp, så jag tyckte det kunde vara relevant ändå.
 
I min kameraväska brukar jag, förutom huset (40D) ha dessa fem:

EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM
EF-S 60 mm f/2,8 macro USM
EF 24-105 mm f/4L IS USM
EF 70-200 mm f/4L IS USM

Flera kostar nog mer än du verkar vara intresserad av just nu, men brännviddsområden är ju jämförbara med annan optik med lägre prislapp, så jag tyckte det kunde vara relevant ändå.

Intressant, min framtida kameraväska är tänkt att bestå av följande:

EOS 50D + EOS 5D

EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM
EF-S 17-85 mm f/4-5.6 US USM
EF-S 60 mm f/2,8 macro USM
EF 24-105 mm f/4L IS USM
EF 70-200 mm f/4L IS USM
EF 50mm f/1.4 USM

Vi verkar ha samma smak när det gäller objektiv. =)
 
Jag har en EF-S 17-85 mm f/4-5.6 IS USM också, men den har för närvarande emigrerat till Holland, tillsammans med en 400D och en dotter.
Något ljusstarkare har jag också umgåtts med tankarna på, men jag vill nog ha något bredare än 50 mm. Velar mellan EF 24 mm f/1,4L USM II och EF 35 mm f/1,4L USM.
Får väl se när andan faller på, vad det blir.
 
Tack alla som svarat.
Ska försöka sammanställa alla svar och se vad jag kommer fram till, Ni har varit till stor hjälp Tusen Tack :)
//Robban
 
Robert...
ett tips är också att köpa _bra_ objektiv från början, du verkar ju va rätt intresserad av fotograferandet ändå, så om du köper t.ex. 18-55 o liknande lär du tröttna med tiden, då jag ser det som onödiga pengar då du inte får ut så mkt begagnat senare.
Lägg ist t.ex. 22000 på en rätt bra utrustning än 15000 på en halvdan som du ändå uppgraderar efter en kort tid.


Några förslag:

Sigma 10-20/4-5,6 eller Tokina 11-16/2,8
Tamron 28-75/2,8 (AF-motorn låter som ett tröskvärk dock)
Canon 70-200/2,8L USM
Soligor 1,4X telekonverter, då blir 70-200 - 98-280/4
 
Fast Roberts problem är väl just att han inte vet vilka objektiv som är _bra_. För honom, alltså. Följer han någon annans inköpslista är risken ganska stor att han köper på sig några svindyra gluggar som han aldrig använder.

Smartare (och inte minst billigare) att börja med en normalzoom och sen steg för steg lista ut vad det är man saknar. Själv hade jag t ex haft en extremt dammig 10-20/22 på en hylla om jag följt de vanligaste råden i denna tråd. (Och uppriktigt sagt låter det inte på Robert som om han skulle vara speciellt intresserad av extrema vidvinklar heller.)
 
Ett objektiv som jag skulle börja med är nog Sigma 18-50 macro, visst Sigma's hsm låter lite mer å är ngt segare men prestanda ihop med den ngt bättre närgränsen gör den till en trevlig allround glugg...
 
Brukade gilla att fotografera människor i olika situationer både i och utanför stadsmiljö, och vill inte komma så nära inpå att det påverkar mäniskan/mäniskorna, vill känna mej lite hemlig som fotograf i de situationerna.
Gillade även att fotografera i natur, Djur, landskapsbilder osv.
Behöver nog ett objektiv som kan passa innomhus oxå, typ familjebilder.

För mig låter det som om du behöver två gluggar. Helst en ljusstarkt normalzoom, typ Sigmas eller Tamrons med 2.8.

Sedan ett tele, Canons nya 55-250 IS är ett prisvärt alternativ.

Förslaget om Canons nya 18-200 är inte tokigt, men jag skulle nog avvakta tils det finns lite tester uppe. Den typen av superzoomar ger oftast inte så bra bildkvalité.

Eftersom du skall fota familj inomhus - fundera på att köpa en extern blixt, typ Canons 430. Det gör STOR skillnad på blixbilderna från familjehögtiderna!

Slutligen, är du säker på att det är en Photoshop kurs du behöver?

Vi är ju alla olika men för egen del är jag inte så intresserad av avancerad bildbehandling. Jag vill oftast bara beskära, justera kontrast, exponering och kanske vitbalans, ta bort röda ögon och kanske klona bort en stolpe då och då.

Däremot är det för mig väsentligt att ha ordning och reda på mina bilder, kunna hantera bildflödet snabbt och enkelt. Lätt kunna skicka bilder till vänner via mail, skapa bildspel och websidor och enkelt kunna skriva ut bilderna.

Alltså jag vill slå ett slag för programmet Lightroom. Det innehåller det mesta som en hoppyfotograf behöver - tycker jag. Dessutom är det väl billigare än Photoshop. Om du vill titta lite mer på vad programmet kan göra gå in på http://www.lightroomkillertips.com/ Det finns massor av videos på nätet där man lätt med "trial & error" kan lära sig att behärska dagens bildbehandlingsprogram.

Lycka till!

mvh
Anders
 
Men då var det objektiven? vilket eller vilka objektiv ska jag köpa? Brukade gilla att fotografera människor i olika situationer både i och utanför stadsmiljö, och vill inte komma så nära inpå att det påverkar mäniskan/mäniskorna, vill känna mej lite hemlig som fotograf i de situationerna.
Gillade även att fotografera i natur, Djur, landskapsbilder osv.
Behöver nog ett objektiv som kan passa innomhus oxå, typ familjebilder.
Det behöver inte vara dyra fina objektiv eller ett för varje situation, om det finns en kompromiss så blir det bra, jag måste ju lära mej fotografera igen och att arbeta med Photoshop oxå.

Jag skulle vilja föreslå ett Sigma 17-70. Strax under 3000 kr på Cyberphoto, mycket attraktivt zoomomfång från lätt vidvinkel till kort tele, känns relativt välbyggt jämfört med kitobjektiven, har ok bildkvalite och någorlunda hög ljusstyrka. Det är kanske inte ett av toppobjektiven men det är den bästa kompromiss jag hittat för ett överkomligt pris. Dessutom följer det med ett motljusskydd.

Om du har råd så köp till en blixt för inomhusfoton, en begagnad mellanklassblixt borde duga. Resten kan vänta tills du vet vad du vill ha och hur mycket pengar du vill lägga ut.
 
Hej och tack för alla tipps!
Har börjat inse att jag nog vill ha 2 gluggar och lägger nog lite mer pengar av budgeten på telezoom gluggen än för inomhusaren, Canons 55-250 IS låter intresant men kan tänka mej spendera ett par tusen till ungefär på ett telezoom.
Förslag?

//Robban
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.