Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 40D, Vilka eller vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutligen, är du säker på att det är en Photoshop kurs du behöver?

Nej jag är inte säker på det!
Fins det enklare så passar det nog mej bättre och tar jag nog det alternativet.
Ska kika lite närmare på Lightroom.
 
70-200 F/4 L är en stabil variant å inte så fasligt dyr, dock finns det ljusstarkare med samma bildkvalité för mer pengar om man behöver det...

Photoshop är ju industri standard, finns många andra bra, Lightrom använder väl samma RAW konverterare har jag för mig, så för vanligt foto tror jag det inte skiljer sig så jätte mkt, moderskeppet.se har många bra guider i photoshop, har själv en DVD därifrån vilken jag tycker är mkt bra...

Så om du nu ska ha två objektiv så rekomenderar jag

Sigma 18-50 makro
Canon 70-200 F/4

Men man kan utan problem nästan skaffa sig 10 olika högkvalitativa objektiv för att täcka in det mesta efter tycke å smak... Men en skarp början anser jag det två övre vara till en 40D...
 
EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM

Börja med ett osannolikt bra nästan-normal-zoom-objektiv, nämligen EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Strunta i kit-objektivet. Fundera sedan i några månader.
 
Ifall du känner någon som fotar kan du kanske låna ett ett objektiv, gärna en normalzoom, på så sätt får du ett hum om vilka behov du har. Själv tyckte jag inte 18mm var brett nog så jag satsade på en vinvinkel istället. Andra använder mer den långa delen av kitobjektivet och då kanske man ska titta på 24-70-zoom istället.
 
Men då var det objektiven? vilket eller vilka objektiv ska jag köpa? Brukade gilla att fotografera människor i olika situationer både i och utanför stadsmiljö, och vill inte komma så nära inpå att det påverkar mäniskan/mäniskorna, vill känna mej lite hemlig som fotograf i de situationerna.
Gillade även att fotografera i natur, Djur, landskapsbilder osv.
Behöver nog ett objektiv som kan passa innomhus oxå, typ familjebilder.

Vilka objektiv hade du till din gamla systemkamera? Var du nöjd med dem? I så fall är det kanske lämpligt att köpa motsvarande objektiv till din nya systemkamera.

Om det var något av dina gamla objektiv som du var missnöjd med så kan du fundera på vad det var som var fel och köpa ett objektiv som korrigerar detta.

Om du ofta saknade en viss sorts objektiv till din gamla systemkamera så är det nog bra att leta efter något motsvarande.

När du har klurat ut det här så har du ett mycket bättre utgångsläge att be om råd för specifika objektivmodeller här i forumet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.