Annons

EOS 3 - Ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

vide

Medlem
Är i färd med att köpa en EOS 3:a. Är det någon skillnad på de tidiga 3:eek:rna jämfört med nya (hört att underexponeringen var ett litet problem)? Kan jag köpa en 1 1/2 år gammal 3:a eller ska jag satsa på en ny istället?
Skulle vara mycket tacksam för info från er med erfarenhet av kameran vad ni anser om dess funktion, hållbarhet etc. Jag ska främst använda den till dokumentärfotografering.

Hej,
3:an är en kanonkamera. Det är sant att de första kamerorna underexponerade vissa bilder, men det var inget större problem. Kör du negativ film kan du lätt ställa in kompensationen på litet plus - eller t.o.m. be Canon göra det. (Annars får du testa dig fram, men som sagt: det gäller bara när ljuset är mycket svagt; annars exponerar den OK för diabilder, dvs. litet mörkt, 1/3 steg eller så.)
Efter ett visst serienummer (finns angivet på Canons amer. diskussionssajt har jag för mig) är detta problem fixat; om kameran bara är 1, 5 år bör det vara fixat, såvida inte kameran låg länge i butiken innan den säldes. Men om privatsäljaren köpt den på t.ex. Scandinavian Photo lär den vara OK.
I övrigt som sagt en (kan)anonkamera.
Egentligen är den ett tekniskt underverk. EOS1V är stryktåligare, annars skiljer nästan inget, jo litet litet säkrare exponering, sägs det (fast jag har inte märkt det så mycket - den gör forttfarande missar vid samma typ av motiv som 3:an - så i vissa lägen bättre köra spot eller 8 mm cirkelmätning).
Lycka till!
Brutus

Jag har två 3:eek:r. De har suveräna och mina kameror underexponerar inte. Det enda exponeringsproblemet är att kameran tar för stor hänsyn till vald fokuspunkt. Det är framförallt ett problem vid motljusexponering med blixt. Då måsta man mäta bakgrunden separat för att inte den ska bli överexponerad. Det problemet är fixat på Eos 1 V.

Kameran är mycket robust och håller samma specifikationer för yttre påverkan som Eos 1N.

mvh

Magnus Fröderberg

?

Vad menar du med det? Är väderskyddet bättre/sämre på eos 3 jämfört med eos 1N? Hur är den kameran med avseende på exponering och autofokus? Funkar den bra för blixtbilder? Någon som vet?

Det är bara vad jag har hört. - Att EOS 3 inte är byggd riktigt lika robust och tätt som EOS 1V.

Någonting är det väl man betalar de där extra tusenlapparna för, eller?

Jag är väldigt nöjd med min EOS 3. En kamera man kan lita på, även i regnet, på vintern, eller på resande fot.

Det enda jag kan gnälla på är att den väsnas mer än min EOS 5 gjorde, men det uppvägs av kvaliteten, den förbättrade ögonstyrningen, 1/3 stegs mätning, blixt även vid snabba slutartider, och allt annat...

Jo förresten, en sak till. Den är nästan *för* avancerad tycker jag, är det någon som riktigt har förstått hur blixtautomatiken fungerar i alla varianter till exempel...? Jag har det inte!

Brytningsnummer

Hej
EOS 3 med tillverkningsdatum efter 8 mars 1999 skall inte ha några problem med underexponering. Du kan kontrollera tillverkningsdatum genom att titta bakom locket till filmmagasinet.
Tillverkningsnummer ON 03 08 = 8 mars 1999. 3:an och 8:an är logiska, tillverkningsåret vet du med hjälp av sista bokstaven.
M = 1998
N = 1999
O = 2000
osv...
Om du vill läsa tester på kameran kan jag rekommendera.
www.picture-perfect.net/pcopy.shtml
www.techphoto.org/urllinks.e...objectoid=21191

För ett år sedan lästa jag ALLT ;) jag kunde hitta om EOS 3 innan jag och min sambo köpte en själva. Vi är båda mycket nöjda. Titta gärna på några av våra bilder från Nepal.
http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=187292

/Jonas

Eos 3 är lika fukt- och stöttålig som Eos 1N. Men Eos 1V är är strået vassare, särskilt när det gäller fukt. Eos 1 är sämre än Eos 3 i detta avseende.

Dessa uppgifter har jag fått från den man (glömt namnet) på Canon Svenska som är tekniskt ansvarig för fotosidan.

E-TTL-mätningen är helt underbar när man kan den, men det kräver otroligt stor kunskap om ljusmätning och fotoerfarenhet. Få yrkesfotografer orkar lära sig den fullt ut. Själv kör jag en del med 2st 550 EX och blixtsändaren Många fotografer tycker det är lättare med lös blixtmätare och studioblixtar.

För reportagefotografen (som jag) som måste bära allt själv är E-TTL-systemet med FEL en välsignelse.

/magnus fröderberg

:) Tack för alla svar!
Jag förundras alltid över det engagemang och den snabbhet som ni i diskussionsgrupperna uppvisar.
Nu kan jag gå vidare med mina funderingar ( skicka gärna in fler synpunkter ang EOS3)

Har en Eos 3 som har krånglat lite. Den började helt plötsligt att dra för mycket ström samt att lägga skärpan fel. Efter en månad hos Canon är den nu tillbaka med justerad strömförbrukning och autofokus. Det stod även på raparationssedeln att jag nu har den senast tillgängliga programvaran. Jag har hittills varit mycket nöjd med min kamera. Detta i alla lägen. Sport, porträtt landskap och framförallt till alla vanliga familjebilder. Kommer att behålla den länge, men det blir nog två 550 Ex med en ST-E2 i sommar.

Mitt intryck av EOS3 är att den verkar vara fin och bra men ganska STOR... Vad säger man om det? Tillochmed loggan på kameran är jättestor...
Känns den inte klumpig efter ett tag? Känns det OK efter en lång dag i London med den runt halsen?

Jag kör eltape över "eos 3"

Att bära sin fotoutrustning är något som alla yrkesfotografer ständigt ältar.

Jag unviker alltid att bära med nacken. Dessutom ser det "turistigt" ut med kameran runt nacken. Jag har en 3:a på var axel. (man kan lätt gömma kamerorna bakom armarna då) Dessutom kan man lätt slänga dem i rygsäcken om man helt vill osynlig.

/hälsningar Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar